JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil øke kraftansattes yrkesstolthet

Energi Norge sparker i gang «strømbassadør»-kampanje for ansatte i kraftnæringen.
FRONTFIGUR: Montør-lærling Kristoffer Espelund i Sogn og Fjordane Energi er blant dem som er trukket frem for å fronte Strømbasssadør-kampanjen til Energi Norge.

FRONTFIGUR: Montør-lærling Kristoffer Espelund i Sogn og Fjordane Energi er blant dem som er trukket frem for å fronte Strømbasssadør-kampanjen til Energi Norge.

Energi Norge

leif.kirknes@lomedia.no

– Vi mener ansatte i kraftnæringen har mye å være stolte av, og er opptatt av at det kommer frem i større grad. Derfor prøver vi å gjøre det enklere for de ansatte å kunne snakke om jobben sin med stolthet.

Det sier informasjonssjef Aslak Øverås fra Energi Norge om den nylanserte kampanjen «Strømbassadør». I kampanjen ramser Energi Norge opp årsaker til at ansatte i alle ledd av kraftnæringen kan være stolte av jobben sin.

– Medlemsbedriftene våre har rundt 15.000 ansatte. Om vi klarer få 15.000 «strømbassadører» er det den beste måten vi kan spre god kunnskap om kraftbransjen på. Vi opplever blant annet mange som får en del vanskelige spørsmål i sosiale sammenhenger, om for eksempel strømpriser og import/eksport av strøm. Selv om vi stort sett har gode svar på det, kan det være greit å ha en kilde å gå til.

Kunnskapsutveksling

Du kan i kampanjen blant annet ta en kunnskapstest, som gir deg status som «strømbassadør». Til det selskapet der flest består «strømbassadør»-testen, sender Energi Norge en «energisk komiker».

Kampanjen er rettet mot alle ansatte i kraftnæringen, uansett hvor i systemet. Blant seks frontfigurer for kampanjen er en montør-læring, en energimontør, en generatorekspert-trainee, en kraftverksjef, en salgskonsulent og en webansvarlig.

– Det er en bonus om vi for eksempel kan få folk som jobber i nett til å lære mer om produksjon og folk som jobber i kundesenteret til å bedre forstå handelsrommet, for på denne måten å utveksle kunnskap på tvers av forretningsområder, sier Øverås.

Han forteller at ideen om kampanjen har dukket opp i et kommunikasjonsforum Energi Norge har, der det er folk fra de ulike medlemsbedriftene som har jobbet frem idéene.

Selvtillit-innsprøytning

– Føler folk i strømbransjen at de jobber litt i kulissene, og leverer en tjeneste alle vil ha men ingen ser?

– Jeg har inntrykk av at mange av kundene våre ikke forstår hvordan kraftsystemet og kraftmarkedet fungerer. Det man ikke forstår er det vanskelig å ha tillit til. Jeg har stor tro på at økt kunnskap gir økt tillit, noe kraftnæringen trenger for å kunne vokse og utvikle seg i årene fremover.

– Har kampanjen bakgrunn i noen form for undersøkelse eller noe sånt om selvtillit blant bransjens ansatte?

– I fjor ble det gjort en intern undersøkelse som viser at de fleste er veldig stolte av selskapene de jobber i, men at de ikke tror kundene er like stolte av selskapene. Så da trenger vi antakelig litt mer selvtillit til å snakke om kraftnæringens viktige rolle i samfunnet, sier Øverås.

– Omdømmet til kraftnæringen har imidlertid aldri vært bedre, så vi har et godt utgangspunkt å bygge videre på.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte innen elektro, energi, telekom og IT.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse