Heismusikk gjør comeback
KONE samarbeider med Telia og Spotify om heismusikk.
leif.kirknes@lomedia.no
I Telias hovedkontor i Sverige tester heisselskapet KONE nå ut «Elevator Music Redefined» i samarbeid med byggeier Fabegé og Spotify. Telia og Spotify eier sammen musikkleverandøren Soundtrack Your Brand, som lar selskaper sette opp en skreddersydd musikkmiks.
Det er denne tjenesten som nå skal tre inn i heisen. Ifølge selskapene påvirkes mennesker veldig av musikk, og heisturen oppleves som raskere og folk kommer ut blidere og mer energiske med dertil egnet musikk. Heismusikken kan styres med en app og strømmes via simkortet som allerede sitter i mange heiser.
– Synet på heismusikk har vel egentlig ikke endret seg siden 1922, da den først ble tatt i bruk. Det er det på tide å gjøre noe med. Dette er et nytt steg i retningen av å forbedre heisturen, sier administrerende direktør i KONE Skandinavia, Jaakko Kaivonnen.