JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NHO og Høyre

I morgen skal NHO Service lære Høyre hvorfor konkurranseutsetting er så bra. Det bør ikke overraske noen. Det oppsiktsvekkende er at Høyre trenger opplæringen.

NHO Service arbeider målbevisst for å få konkurranseutsatt mest mulig av offentlig sektor. Det er ikke alltid at regnestykkene de presenterer og argumentene de bruker forteller hele historien. Men, akkurat det er kanskje ikke så viktig når elevene ser verden med det samme primitive blå blikket.

Nå skal ikke jeg påstå at mitt syn på verden er noe mer avansert. Når det gjelder konkurranseutsetting er jeg nemlig ganske så enkel i hodet: Skal noen tjene penger på en tjeneste må den koste noe mer enn om tjenesten blir levert uten krav til profitt. I tillegg er det åpenbart at konkurranseutsetting i seg selv er ressurskrevende. Noen skal beskrive hva som skal ut på anbud; noen må utlyse konkurransen og vurdere tilbudene. Svar må gis og kontrakter skrives. Og ikke minst krever det hele en fortløpende evaluering. Før atter nye runder med konkurranseutsetting. Kostbart og tidkrevende, men det skaper jo gode administrative arbeidsplasser.

I det mørkeblå utstillingsvinduet Oslo har atter ett eksempel på konkurranseutsetting skapt enorm misnøye blant brukerne. Den gode TT-ordningen som skal frakte rundt 17 000 mennesker med ulike handikap til skole, jobb og andre viktige steder ble fra nyttår konkurranseutsatt til et svensk selskap. De første dagene utløste det 12 000 fortvilte telefoner fra brukere som stod timevis og ventet på biler som aldri kom. Fremdeles fungerer ikke ordningen slik den skal. Hvorfor kommunen valgte et svensk selskap framfor det som i mange år hadde levert tjenesten på en tilfredsstillende måte, har så langt ikke blitt forklart offentlig. Dreier det seg om kvalitet eller bare penger? Innsyn er langt fra selvfølgelig når det gjelder konkurranseutsetting.

Men det selvfølgelige er at reell konkurranse vinnes på pris. De pengene skal hentes inn ett eller annet sted. Ikke sjelden innebærer det dårligere lønns- og arbeidsvilkår. At de ansatte må ta regningen kommer neppe til å være en del av hovedbudskapet fra NHO Service når de skal overbevise Høyres ordførerkandidater om at en konkurranseutsatt offentlig sektor både er billigere og bedre. Men det bekymrer neppe politikerne i Høyres Hus?

Annonse
Annonse