JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NJF vil rekruttere ungdom

NJFs side på Facebook har fått 700 tilhengere på to måneder. Den nye foreningslederen i CargoNets administrasjon står bak tiltaket.

oystein@lomedia.no

Oppslutningen om Norsk Jernbaneforbunds tilhenger-side er så langt veldig bra.

– Like etter starten kom en boom. Antallet tilhengere økte fra 300 til 600. Så ble det litt roligere, forteller Amanda Eldnes (25).

Hun fikk ideen etter å ha vært på et nettverkstreff for unge tillitsvalgte i LO. Der kom det fram at flere andre alt var i gang.

I midten av mars var NJF på lufta, og i løpet av ukene som er gått har 700 tilhengere meldt sin interesse.

– Vi må gjøre forbundet mer ungdomsvennlig. Jeg håper folk er aktive og starter diskusjoner der, sier Eldnes, og tror tilbudet kan være et nyttig hjelpemiddel for å skaffe flere medlemmer.

Svinger

Som administrator passer hun på at ingen skriver noe upassende, og har dessuten tilgang til statistikk over hvem som er innom.

Aktiviteten i aldersgruppene 25–35 og 36–45 er omtrent på samme nivå. Det er dessuten en god del treff fra personer under 25 og over 45.

Antall besøkende varierer veldig, med størst trafikk i helgene og mindre på hverdagene.

Mulighetene for både meningsytringer og andre bidrag ligger der. En tilhenger er ivrig amatørfotograf og la ut togbilder, ellers er det linker til nyheter om jernbane, forbundet og, særlig de siste ukene, om lønnsoppgjøret.

Bratt læringskurve

På årsmøtet i april ble Eldnes valgt til leder for Administrasjonspersonalets forening CargoNet. Da hadde hun ett år som vara, og ett år som medlem i styret.

Navnet hennes kom som benkeforslag, og noen stilte spørsmålstegn ved alder og erfaring. Dermed ble det kampvotering mellom tre kandidater.

Selv er hun gledelig overrasket over resultatet.

– Jeg er veldig interessert i fagforeningsarbeid, og skal bruke alle muligheter til å skaffe meg mer kompetanse, er hennes svar på at noen mener hun har for kort fartstid.

Nå leder hun en forening med 50 medlemmer som blant annet jobber med kundebehandling, administrasjon, regnskap og IT.

– Ideelt sett burde vi hatt noen fra alle områdene med i styret. Siden det ikke går, må vi heller gjøre oss tilgjengelige slik at folk kan ta kontakt og få bistand når det er noe de lurer på eller har en sak å ta opp.

Samarbeid

Som styremedlem har hun blant annet deltatt på kurs om skift og turnus, og fulgt NJFs lederkonferanse på Storefjell.

– Å lage turnusplaner er vanskelig. Heldigvis står jeg ikke alene i dette arbeidet. Den tidligere lederen i foreningen fortsetter som nestleder, dessuten kan Kåre Wikdahl i landsrådet mye.

NJFs ungdomsutvalg har vært planlagt en stund, og ble etablert like før samlingen på Storefjell i februar.

– Dette er et godt initiativ. Vi trenger nytt blod både i NJF og i virksomhetene. På terminalene er gjennomsnittsalderen over 50 år, og Jernbaneverket er i samme situasjon.

Flere verv

Eldnes er med i NJFs ungdomsutvalg, som kom i gang i vinter. En annen oppgave er å representere NJF i LO s sentrale ungdomsutvalg.

– Jeg gleder meg til alle utfordringene, men det er med en viss skrekkblandet fryd. Det er veldig mye å sette seg inn i, og det blir både hektisk og spennende. Jeg er ikke like godt inne i alle formalitetene ennå, og spør heller en gang for mye. Både kurs og turer er veldig lærerikt, forteller hun.

For å stå godt rustet er det også et ønske å ta LO -skolen, den omfattende opplæringen som er delt i fem moduler og tar for seg alt fra historikk til regelverk.

Under de lokale tarifforhandlingene i CargoNet var hun med på forberedelsene, og fikk stilt noen spørsmål underveis.

– Jeg ble valgt midt under oppgjøret og deltok på formøtene. Selve forhandlingene tok andre seg av.

Merket problemene. Oppgavene som tillitsvalgt skal gjøres ved siden av jobben. Kundesenter er åpent fra klokken 7 til 21.30 med en toskiftsordning for de ansatte, og i vinter har særlig kontakten med brukerne vært en utfordring.

Noen ganger har togene hatt kapasitet, men ikke tonnasje. Andre ganger er det omvendt. Når tog er innstilt, blir det ekstra kniving om ledig plass.

– Noen spør «kan dere ikke bare sette på en ekstra vogn?» Så enkelt er det ikke.

Forskjellige vogntyper, lokomotiver og farlig gods krever mye planlegging. Heldigvis har vi et godt samarbeid med alle terminalene, forteller Eldnes, som ofte har vært på Alnabru, og også vært i Sandnes og møtt kollegene på Ganddal.

– Å treffe folk du snakker med på telefonen hver dag er veldig hyggelig.

Over Dovre

På eget initiativ tok hun en Trondheims-tur med et godstog som en del av kurs i personlig sikkerhet.

– Jeg er oppvokst på Grünerløkka i Oslo og ikke noe naturmenneske, så det var en opplevelse å sitte høyt oppe foran i toget og se både levende og død elg, og moskus for første gang.

Interessen for tog har økt med jobben. Da NRK sendte hele turen Bergen–Oslo som en del av jubileumsfeiringen i november, var hun en av mange som var innom programmet.

– Du får spesielle interesser av å jobbe i denne bransjen, sier Eldnes.

Midlertidig

For henne var det et rent slumpetreff å havne i CargoNet. Planen var egentlig å bli lærer da en sommerjobb i Posten var over, men uten plass på førstevalget ville hun ikke ta opp lån bare for å studere ett eller annet. Jobben i Posten ble ordnet gjennom et bemanningsbyrå, og de ordnet et vikariat i kundesenteret.

– Etter en stund fikk jeg tilbud om fast jobb. Nå har jeg snart vært her i fire år, og lærer noe nytt hele tida. Godstrafikk på jernbane er komplisert, sier Amanda Eldnes.

Annonse

Flere saker

Annonse