JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nasjonal transportplan

– Ikke noe nytt i lekkasjene

NJF-leder Jane Brekkhus Sæthre er ikke imponert over det som ble lagt fram av jernbanelekkasjer. – Dette er ikke noe nytt. Hele Stortinget er enige om disse jernbaneinvesteringene.
SPENT: Forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre i Norsk Jernbaneforbund er ikke imponert over regjeringens NTP-lekkasjer.

SPENT: Forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre i Norsk Jernbaneforbund er ikke imponert over regjeringens NTP-lekkasjer.

Ole Palmstrøm

oystein.braathen@lomedia.no

– Det er en høy ramme, men det som presenteres nå, er noe alle partiene på Stortinget er enige om, sier forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre i Norsk Jernbaneforbund, som er spent på resten.

– Vi er glade for at ny Oslotunnel ligger inne. Det er en god plan. Samtidig er det tverrpolitisk enighet om å satse på jernbane, bedre veier og bedre framkommelighet, sier forbundslederen.

– Det er et anselig tall, og en klar endring i prioriteringen mellom vei og bane, men det er ikke lett å finne disse 45 prosentene igjen i lekkasjene så langt. Jeg venter spent på resten, kommenterer Jane Brekkhus Sæthre.

Jernbanereformen gir oppsplitting

Jernbaneforbundets leder, Jane Brekkhus Sæthre stiller også spørsmål ved hvordan verdiskapningen vil foregå.

– I Follotunnelen benyttet regjeringen så store anbud at ingen norske entreprenører kunne vinne. Oppdrag går til store internasjonale selskaper, prisene presses og det må skaffes billig arbeidskraft. Dette er ikke måten å bygge jernbanen på framover. Å bygge landet er i ferd med å bli vridd på en måte vi ikke ønsker. Det skal handle om et seriøst arbeidsliv, mener Sæthre.

Konkurranseutsetting er feil bruk av bevilgningene.

– Jernbanereformen har gitt oppsplitting. Store ressurser går til kjøp av tjenester og kontrollregimer. Vi vil samle sektoren og bruke pengene ute i sporet, sier Jane Brekkhus Sæthre.

Ap: – Transportplan med godteri-bismak

Flaskehalsen

Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti setter av 15 milliarder kroner til ny Oslotunnel, ifølge lekkasjer.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vil ikke tallfeste kostnaden, men sier det dreier seg om et tosifret milliardbeløp.

– Vi har brukt mye tid sammen med fagfolkene for å få vite hva vi må gjøre først. Alle peker på ny Oslotunnel. Den må til for å få nytte av de andre investeringene på jernbanen, sier Solvik-Olsen.

Etter at den er klar skal hele intercitytriangelet stå ferdig.

Saken fortsetter under bildet

STORE TALL: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har presentert noen tall fra Nasjonal transportplan 2018-2029.

STORE TALL: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har presentert noen tall fra Nasjonal transportplan 2018-2029.

Bjørn A. Grimstad

Strøm

Trønderbanen og Meråkerbanen får 3,4 milliarder, i hovedsak til elektrifisering. Det ligger også inne 6,5 milliarder for å gå over fra diesel til strøm på strekninger i innlandet.

Det skal bygges dobbeltspor på Sørlandsbanen. Samtidig kommer planer om en sammenkobling.

– Grenlandsbanen er 58 kilometer mellom Vestfold- og Sørlandsbanen. Den kommer i siste del av NTP, men i løpet av 20 år vil vi se den på plass, sier leder i KrF, Knut Arild Hareide.

Det blir også dobbeltspor i hele intercity-triangelet, Lillehammer, Halden og Skien. Bygging av Ringeriksbanen ligger an til å starte i 2021 eller 2022, med en prislapp på rundt 20 milliarder kroner.

Tillitsvalgt: – Fryktelig uheldig at ikke hele planen blir presentert samtidig og at den brukes som valgflesk

En plan for tolv år

Nasjonal transportplan (NTP) går nå over tolv år, perioden 2018-2029 og har en ramme på i alt 928,7 milliarder kroner.

– Vi har forsøkt å se helt fram til 2050. Ny teknologi kommer til å endre både behovene og mulighetene. Transportsektoren skal bidra til å nå våre klimamål og internasjonale forpliktelser, sier statsminister Erna Solberg.

NTP er en stortingsmelding som formelt må behandles i statsråd. Hele planen er ventet før påske, ifølge Solberg.

– Det er enighet om rammene, men dette er en omfattende plan så det gjenstår en del arbeid. Hovedtrekkene og hovedrammene er på plass, opplyser statsministeren.

Dette er det nye Jernbane-Norge

Les mer:

Bane NOR skal sette ut enda mer på anbud
Fire jernbaneselskaper skilles ut i april
Bane NOR utelukker ikke nedbemanning
NSB leverer solid overskudd fra virksomheter som skal skilles ut
Høyre og Frp rekker ikke togprivatiseringen før valget
Frykter dyrere billetter når det blir anbud på tog
Trangt og dyrt på Solvik-Olsens drømmetog
NSB må kutte 300 ansatte
– Regjeringen tar kvelertak på NSB

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse