JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

40 ansatte i NSB må ut når selskapet skiller ut data-tjenestene

NSB stykkes opp bit for bit, og snart skal datatjenestene overtas av en underleverandør. Ansatte kan bli med over til den nye leverandøren eller søke sluttpakke.
IKT UT AV NSB: Driften av infrastrukturen skal ut av NSB, mens forvaltningen av systemene fortsetter

IKT UT AV NSB: Driften av infrastrukturen skal ut av NSB, mens forvaltningen av systemene fortsetter

Illustrasjon,. Bakgrunnsfoto: Jan-Erik Østlie

oystein.braathen@lomedia.no

NSB skal stykkes opp i biter, og nå er turen kommet til datatjenestene. Prosessen kom i gang for fullt i 2015.

I utgangspunktet var 70 berørt da NSB vedtok å skille ut IT-driften av Fellestjenester.

Noen har fått ny jobb underveis uten å ha blitt erstattet, enkelte har gått av med pensjon, det har blitt gitt noen sluttpakker og noe kompetanse skal fortsette i NSB.

SLUTTFASE: Vidar Flåm, leder i ALF, og kollegene innen IT må velge om de blir med over til en ny arbeidsgiver.?

SLUTTFASE: Vidar Flåm, leder i ALF, og kollegene innen IT må velge om de blir med over til en ny arbeidsgiver.?

Ole Palmstrøm

– Ingen har mistet jobben, og den nye leverandøren er avhengig av å få med ansatte over til seg, sier Vidar Flåm, leder i Administrasjon- og Ledelsespersonalets Fagforening (ALF) i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

*Slik blir den blå-blå jernbanen

Mange er usikre

Nå er det drøyt 40 som står igjen, av disse er det flest NJF-medlemmer. Alle er sikret jobb ut 2016. I månedene etter at avgjørelsen ble tatt har det vært en stor prosess og en omfattende organisasjonsendring.

IT-bransjen er ofte i mediene, og det er ikke bare gode nyheter som kommer derfra.

– Mange er skeptiske til flere av selskapene. Hvor lenge man kan regne med å være ansatt hos en ny arbeidsgiver har vært en bekymring. Vi har lest mye om outsourcing. Nå fikk vi et valg: Bli med over, finne noen annet eller ta sluttpakke.

God informasjon

Den tillitsvalgte er fornøyd med informasjonen:

– Siden beslutningen ble tatt er det kjørt et åpent løp med god informasjon. Fordelen er at alle fikk forberedt seg godt før de tok et valg. Ulempen er at vi må gå og tenke på dette i lang tid, sier Vidar Flåm.

• Følg oss på Facebook

Noe blir igjen

Årsaken til at prosjektet startet var høye IT-kostnader og et behov bedre tilpassede løsninger.

– NSB regner med å spare mellom 20 og 30 prosent. Når utgangspunktet var 100 millioner kroner blir det penger av dette.

Målet er å bidra til forretningsmessig lønnsomhet, og skape større fleksibilitet. Utviklingen krever raskere endring og økt kompetanse. Selve driften av infrastrukturen skal ut, mens forvaltningen av systemene fortsetter i NSB.

– De som har styringen av leverandøren, med alt det innebærer, blir igjen.

Så lite tjener en ansatt i Ryanair

Mer omstilling

Fellestjenester het opprinnelig NSB Data, skilt ut som eget selskap i 2001. Da ble navnet Arrive fram til de kom inn i konsernet igjen fra 2013. Fellestjenester IT hadde 115 ansatte totalt, der rundt 70 jobbet med infrastrukturen og resten hadde forvaltningsoppgaver.

Fra 1. juni er de overført til Persontog.

Alle i NSB-konsernet har egne IT-ansatte, men Fellestjenester IT har hatt ansvar for driften av infrastrukturen i hele NSB-konsernet, inkludert samtlige datterselskaper. Dette skal en ny leverandør overta i første omgang.

Midt oppi dette arbeidet kom jernbanereformen, der Mantena skal skilles ut og eies av Samferdselsdepartementet. Om de finner en ny leverandør avhenger av behov og tilbud.

*– NSB har to valg: Kutte i ansattes pensjon eller tape konkurransen

Avgjøres i sommer

Interesserte leverandører måtte først gjennom en prosess med godkjenning, såkalt prekvalifisering. Blant prinsippene som lå til grunn i utvelgelsen var attraktive arbeidsplasser, gode overgangsordninger og tilbud om ny stilling til NSB-ansatte slik arbeidsmiljølovens paragraf om virksomhetsoverdragelse krever.

Da prekvalifiseringen var gjennomført sto det igjen fem-seks mulige som har lagt inn tilbud.

Nå foregår det forhandlinger som etter planen blir avsluttet slik at en avtale kan underskrives 15. juli. I en slik prosess har de øvrige tilbyderne normalt to uker på seg til eventuelt å klage over avgjørelsen. Siden denne datoen blir midt i ferietiden er klagefristen utvidet til fire uker. Fra 15. august har de ansatte så to uker på seg til å bestemme seg – bli med til ny arbeidsgiver eller søke sluttpakke.

– Vi vet mye om leverandørene. Alle har vært her og presentert seg. Det er store sprik i hvordan de har tenkt å løse oppgavene, for eksempel om de har kontorer i Oslo.

I arbeidet har Flåm sittet i prosjektgruppa, mens Jane B. Sæthre har vært med i styringsgruppa.

– Vi var representert hele veien, og vår oppgave var å ivareta de ansatte og legge vekt på at arbeidsforholdene ble viktige i valget av ny leverandør, sier Vidar Flåm.

Anita (21) må jobbe til hun er 75 år

NSB Fellestjenester

IKT-drift og systemforvaltning leverer tjenester til NSB-konsernet, inkludert alle datterselskapene CargoNet, Mantena, Nettbuss, Trafikkservice og ROM Eiendom.

NSB Fellestjenester er NSB konsernets interne leverandør av administrative støttetjenester.

Enheten har ansvar for leveranse av økonomi- og regnskapstjenester, lønns- og personaltjenester, bedriftshelsetjeneste, IKT-drift og systemforvaltning, dokument- og arkivtjenester, lokale servicetjenester, samt operative innkjøpstjenester.

NSB Fellestjenester ble etablert 1. januar 2013 og er en del av NSB AS.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

NSB Fellestjenester

IKT-drift og systemforvaltning leverer tjenester til NSB-konsernet, inkludert alle datterselskapene CargoNet, Mantena, Nettbuss, Trafikkservice og ROM Eiendom.

NSB Fellestjenester er NSB konsernets interne leverandør av administrative støttetjenester.

Enheten har ansvar for leveranse av økonomi- og regnskapstjenester, lønns- og personaltjenester, bedriftshelsetjeneste, IKT-drift og systemforvaltning, dokument- og arkivtjenester, lokale servicetjenester, samt operative innkjøpstjenester.

NSB Fellestjenester ble etablert 1. januar 2013 og er en del av NSB AS.