JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
INGEN LØSNING: Å la to selskaper stå for driften på Ganddal (bildet) og en annen terminal er feil virkemiddel, mener Jane B. Sæthre.

INGEN LØSNING: Å la to selskaper stå for driften på Ganddal (bildet) og en annen terminal er feil virkemiddel, mener Jane B. Sæthre.

Øystein Bråthen

Anbud på terminalene



02.09.2014
12:00
21.08.2023 17:14

Transportnæringen vil ha forutsigbarhet og kvalitet. Regjeringen pålegger Jernbaneverket å konkurranseutsette Ganddal godsterminal med to tilbydere, og i tillegg konkurranseutsette en terminal som i dag har to tilbydere. Målsetningen er en mer effektiv konkurranse og billigere løftetjenester til de som frakter containere med tog.

Bekymringen for hvordan flere terminalselskaper skal tjene penger, ha tilgang på eget løfteutstyr og egne personalressurser, er ikke nevnt. Vi stiller oss undrende til at to selskaper på Ganddal vil kunne tjene penger, og samtidig tilby billigere løftetjenester enn hva dagens selskap, Terminaldrift AS, er i stand til.

Det er ingen uenighet om at godstransport på sjø og skinner kan være mer miljøvennlig og mer effektivt enn godstransport på vei. Det legges derimot til rette for at så mye som mulig skal fraktes langs landeveien. Den frie flyten av tjenester og arbeidskraft har med styrke inntatt veiene. Oppfinnsomheten for å finne smutthull som er store nok til at lovens lange arm ikke setter en stopper for kjøretøyer som sklir over norskegrensa vil ingen ende ta. Det er visstnok lovlig å fylle ut såkalte CIM-fraktbrev på tompaller, for deretter å frakte containere på kryss og tvers i Norge etter kabotasjereglementet. Et regelverk som ble vedtatt for å sikre at utenlandske biler med last til Norge ikke skulle kjøre tomme tilbake til sitt opprinnelsesland. Det var med andre ord ment som et miljøtiltak.

Med den erfaringen vi nå har, er dette biler som snarere er miljøsvin. Det avdekkes tekniske feil, slitte dekk og slitne, underbetalte sjåfører som ikke kan hvile dersom de skal ha igjen til smør på maten. Industrien og transportbrukerne er nok lykkelige over at de kan hyre inn utenlandske, billige trailere til sine oppdrag. Transport er en kostnad i verdikjeden som smerter når avstanden til markedet kan være hundrevis av mil, og veiene i distrikts-Norge er i en forfatning som forsinker og fordyrer.

Norsk transportnæring er dyrere enn det utenlandske alternativet. Jernbane egner seg ikke for alle typer transporter. Den egner seg for lange strekninger, jevn frekvens og store kvanta. Den egner seg også for containergods. Norge er et av de landene i Europa som kan vise til høyest markedsandel på bane. Vi har høye fjell og et langstrakt land som er bebodd. Vi har ulik kvalitet på veistandarden, og et klima som varierer sterkt gjennom årstidene.

Regjeringen bør snarere enn å konkurranseutsette Ganddal for å redusere prisene på løft av gods fra bil til bane, ta tak i hvordan vi skal tilrettelegge for et best mulig transporttilbud for næringen. Det lokker ikke en biltransportør å bruke toget fordi løftet blir billigere hvis ikke toget er det beste alternativet. Det regjeringen får ut av dette er et prispress som bidrar til enda lavere marginer hos terminalselskapene, og et ytterligere press på lønninger og arbeidstidsavtaler. Ikke mer gods på jernbane, dessverre.

Antall containere og tonn gods på skinner har hatt en nedadgående utvikling i takt med antall aktører som frakter gods på jernbanen. Dereguleringen av banetransporten har samtidig bidratt til å øke antall lokomotiver, vogner, containere og ansatte. Selskapene tjener ikke penger, det er så små marginer i næringen at krav til vedlikehold og minstestandarder for sikkerhet reduseres.

Et godt og velfungerende transportnett krever investeringer og vedlikehold i tillegg til dyktige og motiverte medarbeidere i alle ledd. Den foreskrevne medisin, konkurranseutsetting, som skal stimulere til lavere priser i et ellers falleferdig jernbanenettverk fra forrige århundre, vil ikke bidra til mere gods på skinner.

Jane Brekkhus Sæthre

nestleder i Norsk Jernbaneforbund

Det regjeringen får ut av dette er et prispress.

02.09.2014
12:00
21.08.2023 17:14



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker