INGEN LØSNING: Å la to selskaper stå for driften på Ganddal (bildet) og en annen terminal er feil virkemiddel, mener Jane B. Sæthre.
Øystein Bråthen
Anbud på terminalene
Transportnæringen vil ha forutsigbarhet og kvalitet. Regjeringen pålegger Jernbaneverket å konkurranseutsette Ganddal godsterminal med to tilbydere, og i tillegg konkurranseutsette en terminal som i dag har to tilbydere. Målsetningen er en mer effektiv konkurranse og billigere løftetjenester til de som frakter containere med tog.
Bekymringen for hvordan flere terminalselskaper skal tjene penger, ha tilgang på eget løfteutstyr og egne personalressurser, er ikke nevnt. Vi stiller oss undrende til at to selskaper på Ganddal vil kunne tjene penger, og samtidig tilby billigere løftetjenester enn hva dagens selskap, Terminaldrift AS, er i stand til.
Det er ingen uenighet om at godstransport på sjø og skinner kan være mer miljøvennlig og mer effektivt enn godstransport på vei. Det legges derimot til rette for at så mye som mulig skal fraktes langs landeveien. Den frie flyten av tjenester og arbeidskraft har med styrke inntatt veiene. Oppfinnsomheten for å finne smutthull som er store nok til at lovens lange arm ikke setter en stopper for kjøretøyer som sklir over norskegrensa vil ingen ende ta. Det er visstnok lovlig å fylle ut såkalte CIM-fraktbrev på tompaller, for deretter å frakte containere på kryss og tvers i Norge etter kabotasjereglementet. Et regelverk som ble vedtatt for å sikre at utenlandske biler med last til Norge ikke skulle kjøre tomme tilbake til sitt opprinnelsesland. Det var med andre ord ment som et miljøtiltak.
Med den erfaringen vi nå har, er dette biler som snarere er miljøsvin. Det avdekkes tekniske feil, slitte dekk og slitne, underbetalte sjåfører som ikke kan hvile dersom de skal ha igjen til smør på maten. Industrien og transportbrukerne er nok lykkelige over at de kan hyre inn utenlandske, billige trailere til sine oppdrag. Transport er en kostnad i verdikjeden som smerter når avstanden til markedet kan være hundrevis av mil, og veiene i distrikts-Norge er i en forfatning som forsinker og fordyrer.
Norsk transportnæring er dyrere enn det utenlandske alternativet. Jernbane egner seg ikke for alle typer transporter. Den egner seg for lange strekninger, jevn frekvens og store kvanta. Den egner seg også for containergods. Norge er et av de landene i Europa som kan vise til høyest markedsandel på bane. Vi har høye fjell og et langstrakt land som er bebodd. Vi har ulik kvalitet på veistandarden, og et klima som varierer sterkt gjennom årstidene.
Regjeringen bør snarere enn å konkurranseutsette Ganddal for å redusere prisene på løft av gods fra bil til bane, ta tak i hvordan vi skal tilrettelegge for et best mulig transporttilbud for næringen. Det lokker ikke en biltransportør å bruke toget fordi løftet blir billigere hvis ikke toget er det beste alternativet. Det regjeringen får ut av dette er et prispress som bidrar til enda lavere marginer hos terminalselskapene, og et ytterligere press på lønninger og arbeidstidsavtaler. Ikke mer gods på jernbane, dessverre.
Antall containere og tonn gods på skinner har hatt en nedadgående utvikling i takt med antall aktører som frakter gods på jernbanen. Dereguleringen av banetransporten har samtidig bidratt til å øke antall lokomotiver, vogner, containere og ansatte. Selskapene tjener ikke penger, det er så små marginer i næringen at krav til vedlikehold og minstestandarder for sikkerhet reduseres.
Et godt og velfungerende transportnett krever investeringer og vedlikehold i tillegg til dyktige og motiverte medarbeidere i alle ledd. Den foreskrevne medisin, konkurranseutsetting, som skal stimulere til lavere priser i et ellers falleferdig jernbanenettverk fra forrige århundre, vil ikke bidra til mere gods på skinner.
Jane Brekkhus Sæthre
nestleder i Norsk Jernbaneforbund
Det regjeringen får ut av dette er et prispress.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin