JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Overenskomst i Spordrift

Ansatte i Spordrift kan juble: Endelig er kompensasjon for nattarbeid på plass

Etter halvannet år med diskusjoner og forhandlinger har Jernbaneforbundets medlemmer fått avtalen som regulerer lønns- og arbeidsvilkårene i Spordrift på plass.
ENDELIG AVTALE: To år etter at Spordrift startet opp, har medlemmene i Jernbaneforbundet fått avtalen som regulerer lønns- og arbeidsbetingelser på plass.

ENDELIG AVTALE: To år etter at Spordrift startet opp, har medlemmene i Jernbaneforbundet fått avtalen som regulerer lønns- og arbeidsbetingelser på plass.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

– Vi er strålende fornøyde. Det var viktig å få på plass en avtale som kompenserer de som har ubekvem arbeidstid, sier elektromontør Tommy Hansen. Han står sammen med kollega Olav Schønning i sporet ved Dilling stasjon utenfor Moss og stråler om kapp med varm vårsol.

Snart to år etter at Spordrift kom i drift, og halvannet år siden de første sonderingene om overenskomst startet, er avtalen som regulerer lønns- og arbeidsbetingelsene i selskapet endelig på plass.

Ikke aktuelt med flatt tillegg

Det har vært en kronglete vei fram til løsning.

Spordrift har ønsket å ha en enklere avtale. I Bane Nor var det fastsetting av når en arbeidsuke begynner og slutter, og begrensninger i nattarbeid. I tillegg har de ansatte fått dagdiett for arbeid inntil tolv timer, beregnet tid på natt som gir ett kvarter ekstra lønn per time, og en lignende ordning for helg og helligdag.

Spordrift foreslo at utgiftene de hadde på disse tilleggene ble fordelt likt på alle ansatte som et tillegg på grunnlønna. Det var også grunnlaget i den avtalen selskapet gjorde med arbeidstakerorganisasjonen Delta i desember i fjor.

En avtale NJF ikke ville godta.

– Det har aldri vært aktuelt å godta en avtale som ikke kompenserte de som arbeidet på ubekvemme tider på døgnet. Ingen av de jeg jobber med hadde blitt med på en sånn ordning, sier Hansen.

– Det er ikke rettferdig at noen skal jobbe på natt, men at tilleggene skal fordeles på aller, slår Schønning fast.

Ny rapport: Blir det billigere å drive jernbane om jobbene settes ut på anbud? Her er svarene DeFacto fant

Krav fra medlemmene

Begge får støtte av Janina Hortmann, leder av Elektropersonalets landsråd i NJF.

– Det viktigste har vært å finne en løsning på beregnet tid og hvordan kompensasjonen for bortfall av elementer tariffavtalen. Det har vært tøffe forhandlinger for å finne en endelig løsning på, konstaterer Hortmann.

Landsrådslederen poengterer at det har vært et unisont krav fra medlemmene som jobber i Spordrift at ubekvem arbeidstid skal kompenseres.

– Det har vært et viktig prinsipp at mesteparten av verdien av beregnet tid på natt som blir borte, skal kanaliseres tilbake til de som jobber natt – og ikke fordeles på alle ansatte, sier Hortman.

Forstår ønsket om forenkling

I den nye avtalen gis det et tillegg på 75 kroner per time med nattarbeid. I tillegg blir ansatte som har hatt høye dagdiett-utbetalinger kompensert for dette med en ekstrasum.

– Vi kunne aksepter bortfall av beregnet tid fordi vi fikk inn viktige vernebestemmelser inn i overenskomsten. Dette vil sikre at ingen jobber mer enn det som er forsvarlig, sier Hortman.

Hun understreker at NJF har forståelse for at Spordrift har hatt behov for å øke grunnlønnen i Spordrift, for å være konkurransedyktige. Men slår fast at det som nå er framforhandlet ikke er nok.

– Arbeidsgiver har et annet behov nå som det skal jobbes på anbud og i prosjekter. Det er for eksempel ingen andre entreprenører som har beregnet tid. Det har vi en forståelse for. Men vi har fremdeles en utfordring med at de andre entreprenørene tilbyr mye høyere lønn

Viktig prinsipp

Også lederen av Banepersonalets landsråd i NJF, Ola Rune Kleiven, er glad for at avtalen er signert og på plass. Han fastslår at det etter mer eller mindre halvannet år med forhandlinger var på høy tid.

– Det er godt å være i mål. Og det er godt at vi har fått aksept for prinsippet om at ulempetillegget skal gå til dem som jobber ubekvemt, sier Kleiven.

Fjorårets lønnstillegg

På grunn av at overenskomsten ikke har vært ferdigforhandlet har NJF-medlemmene i Spordrift heller ikke fått utbetalt tilleggene fra lønnsoppgjøret i fjor og i år. Det er nå på plass.

Fra fjorårets lønnsoppgjør får de ansatte en økning i grunnlønna på 5500 kroner, som etterbetales fra 1. april 2020. I årets oppgjør ble Spordrift og NJF enige om et årstillegg på 16 000 kroner som gjelder fra 1. april i år.

Kompensasjon for bortfall av tidsberegning på natt og helg, samt bortfall av dagdiett 6–12 timer gir et grunnlønnstillegg på 20 000, samt et tillegg på 75 kroner per time på nattarbeid. I sum så blir det fra senest 1. juni et tillegg på 41500 kroner.

– Det ble noen omfattende forhandlinger til slutt. Men når man først er i gang er det greit å bli ferdig med alt. Nå har vi fått en avtale som vi mener er veldig god. Det skal vi være fornøyde med, sier Kleiven

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse