Ap sikrer flertall for bygging av jernbane i Nord-Norge
Ap vil støtte forslaget fra Sp, SV og Frp når spørsmålet om Nord-Norgebanen blir behandlet i Stortinget tirsdag, og dermed sikre et flertall for forslaget.
Norge skal bindes sammen med jernbane, mener et stort flertall på Stortinget.
NSB
Arbeiderpartiet vedtok på landsmøtet i helga at det ville gå inn for sitt eget forslag om å utrede Nord-Norgebanen som en del av Nasjonal transportplan. Dette er ulikt forslaget fra Senterpartiet, SV og Fremskrittspartiet som vil realisere jernbaneutbyggingen utenfor NTP og fortest mulig.
Under en utspørring i Politisk kvarter på NRK tirsdag svarer imidlertid stortingsrepresentant Cecilie Myrseth at Ap vil støtte både sitt eget og det andre forslaget når saken skal opp til behandling i Stortinget senere tirsdag.
– Vi stemmer for begge forslagene i dag. I begge forslagene sier man at arbeidet må settes i gang. Vi konkretiserer hva dette arbeidet er. De forslagene er så like, og det skal ikke være noe tvil om at vi vil realisere Nord-Norgebanen, og derfor stemmer vi for begge forslagene, sier Myrseth.
• Krav fra politikere fra ti forskjellige partier: Bygg jernbane nordover
Hun understreker likevel at ikke noe er klart vedrørende den nye banen og at en omfattende utredning og planlegging må til før spaden kan stikkes i jorda.
– Hvor skal banen gå, hvordan skal den bygges klimavennlig og moderne. Alle disse tingene må dette prosjektet gjennom, på lik linje med andre prosjekter, sier Myrseth.
– En historisk dag
Blant forslagsstillerne tas omvendingen fra Arbeiderpartiet imot med glede og åpne armer. Stortingsrepresentant Sandra Borch (Sp) fra Troms jubler over Arbeiderpartiets nye støtte til forslaget.
– Dette er en gledens dag. En historisk dag. Arbeiderpartiet har tydeligvis sett at vårt forslag går lenger enn de først tenkte. Det er bare å ønske Ap velkommen om bord, og så kan vi se regjeringspartiene stå igjen på perrongen, sier Borch til NTB.
Næringspolitisk talsperson og nestleder i SV Torgeir Knag Fylkesnes kaller det et enormt gjennombrudd at Arbeiderpartiet kommer med.
– Et Nord-Norge uten bane ville ha utviklet seg til en periferi i en tid hvor utslipp skal ned og energieffektiv transport skal opp. Med bane åpner det seg store muligheter for næring og folk. Vi blir en del av Jernbane-Norge, sier Fylkesnes i en kommentar til NTB.
– Nå starter planlegginga av hvordan banen skal utformes, og ikke minst hvordan sikre at banen ikke svekker beite og samiske næringer – det blir viktig, sier han videre.
113 milliarder
I mai fjor ble det samme forslaget fra Sp, SV og Frp stemt ned i Stortinget. Da sa Ap nei til å starte arbeidet med å realisere jernbanestrekningen og argumenterte for at prosjektet var så stort at det måtte ha sin egen utredning.
Jernbaneplanen ble sist utredet i 2019 av Jernbanedirektoratet. Her konkluderes det med at jernbane mellom Fauske og Tromsø kan koste rundt 113 milliarder kroner. Nesten halvparten av den 375 kilometer lange strekningen vil gå i tunnel.
En slik bane vil imidlertid ikke bli samfunnsøkonomisk lønnsom, ifølge Jernbanedirektoratet. Direktoratets beregninger viser at samfunnet vil tape mellom 46 og 109 milliarder kroner om banen blir bygd.
• Måling: Seks av ti nordmenn positive til jernbaneutbygging i nord
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.