JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
BYTTER STOLPER: I de kommende to og et halvt årene skal stolper og kontaktledning byttes ut på Kongsvingerbanen. Etter planen skal det bores hull til fem fundamenter i løpet av en arbeidsdag. Fjell og en kranglete boremaskin gjorde at Marianne Tveite (t.v.) og Kurt Langråten kun klarte ett hull denne dagen.

BYTTER STOLPER: I de kommende to og et halvt årene skal stolper og kontaktledning byttes ut på Kongsvingerbanen. Etter planen skal det bores hull til fem fundamenter i løpet av en arbeidsdag. Fjell og en kranglete boremaskin gjorde at Marianne Tveite (t.v.) og Kurt Langråten kun klarte ett hull denne dagen.

Morten Hansen

Arbeidslaget fra Baneservice skal jobbe på Kongsvingerbanen i to og et halvt år: – Det eneste som kan ødelegge trivselen er været

Fram til våren 2021 skal Baneservice bytte ut ­kjøreledningsanlegget mellom Lillestrøm og Disenå. Et stort prosjekt som sikrer arbeidet til de om lag 300 ansatte i selskapet.
2018112709154520181127091728

morten.hansen@lomedia.no

Støvet ligger som tett tåke ved Fetsund stasjon. Det store boret graver seg sakte ned i grunnfjellet. Om noen timer skal et 55 centimeter tykt betongelement plasseres seks meter ned i bakken. Fem elementer skal ned i løpet av et dagskift. I dag blir det bare ett.

– Det er mer fjell i grunnen enn man var klar over. Det går ut over både materiellet og tempoet. Så her ved Fetsund taper vi litt tid. Men når vi kommer lenger ut i sporet tar vi det nok igjen, sier Kurt Langbråten.

67 år gammelt anlegg

Han styrer boret som fram til våren 2021 skal lage flere tusen hull på den snaut 50 kilometer lange strekningen fra Lillestrøm til Disenå på Kongsvingerbanen. Her skal det komme ny kontaktledning med nye fundament, stolper og transformatorer. I tillegg skal også ny fiber for tele trekkes.

Og det er på høy tid. Det gamle kontaktledningsanlegget er fra 1951 og har nådd pensjonsalder. Når nytt anlegg er på plass blir det en mer driftssikker bane, som blant annet skal klare å ta unna lengre og tyngre godstog.

SOLID FUNDAMENT: Karl Salte (t.v.) og Marianne Tveite gjør klar fundamentet som skal holde masten til den nye kjøreldeningen.

SOLID FUNDAMENT: Karl Salte (t.v.) og Marianne Tveite gjør klar fundamentet som skal holde masten til den nye kjøreldeningen.

Morten Hansen

– Dette anlegget blir bunnsolid. Det kommer til å stå til evig tid, gliser Langbråten.

Han har god grunn til å glise. Jobben som gjøres er ikke bare viktig for jernbanen. Den er òg viktig for de ansatte i Baneservice.

– Dette var en kontrakt som var viktig å vinne for Baneservice. Vi er i en bransje hvor det er hard konkurranse. Vi konkurrerer med selskap fra både Norge og resten av Europa. Og det er ikke så veldig mange store prosjekter her i Norge, sier Ole Strøm, leder av Baneservice Fellesforening.

Staten har tent 3,3 milliardar på desse selskapa dei siste fem åra. Likevel vil regjeringa selje

TRYGGER ARBEIDSPLASSENE: Ole Strøm, leder av Baneservice Fellesforening, er glad for at Baneservice vant kontrakten på Kongsvingerbanen. Det sikrer arbeidsplassene de kommende årene.

TRYGGER ARBEIDSPLASSENE: Ole Strøm, leder av Baneservice Fellesforening, er glad for at Baneservice vant kontrakten på Kongsvingerbanen. Det sikrer arbeidsplassene de kommende årene.

Morten Hansen

For lite til vedlikehold

Selv om det aldri har vært bevilget så mye penger til jernbanen som nå, gir det ikke store utslag på ordreboken til selskapet med om lag 300 ansatte.

Med en norsk jernbane som har et vedlikeholdsetterslep på 19 milliarder, et etterslep som vil vokse de kommende årene, mener han det burde vært enda mer å gjøre.

– Sånn er det ikke. Å vedlikeholde det som allerede eksisterer er ikke like populært som å bygge nytt. Vi som jobber i Baneservice hadde helst sett at det var enda mer å gjøre. Men dette prosjektet, i tillegg til litt annet arbeid, gjør at vi har alle mann i arbeid i de kommende årene. Det er vi fornøyde med, sier Strøm.

Får rotfeste

Både han og de som jobber på Kongsvingerbanen er fornøyd med å være i gang. Ikke minst mener de det er betryggende å jobbe på et prosjekt som skal gå over lang tid.

– Nå får vi rutine i arbeidsoppgavene, og mer sammenheng i jobben. Og så får vi litt rotfeste, sier Marianne Tveite.

Hun er formann på arbeidslaget som er på jobb i sju dager, og har sju dager fri. Hver morgen setter de seg i arbeidstoget fra Årnes og transporteres ut til der anleggsarbeidet pågår i sporet. Om ettermiddagen er det retur til anleggsbrakkene.

EN KAFFE FOR FETSUND: Karl Salte (f.v.), Marianne Tveite og Kurt Langråten slapper av etter endt arbeidsdag, og stemningen er god. At arbeidslaget fungerer godt sammen, er en viktig forutsetning for at jobben skal bli godt gjort.

EN KAFFE FOR FETSUND: Karl Salte (f.v.), Marianne Tveite og Kurt Langråten slapper av etter endt arbeidsdag, og stemningen er god. At arbeidslaget fungerer godt sammen, er en viktig forutsetning for at jobben skal bli godt gjort.

Morten Hansen

Må passe godt sammen

Det skaper et spesielt miljø.

– Selv om vi har spesialiserte arbeidsoppgaver, prøver vi jo å hjelpe hverandre når vi er ute i sporet. Når man bor og jobber så tett, er det viktig at vi fungerer godt sammen. Da må man stille opp for hverandre, slår kranfører Karl Salte fast.

– Det er kanskje den viktigste oppgaven til mellomlederne i Baneservice. Det å sette sammen arbeidslag. Det er ikke nok å ha ansatte som er gode i jobben sin. De må også passe godt sammen med de andre i laget. Det er utrolig viktig at et arbeidslag fungerer godt sammen, skyter Strøm inn.

Lite drama

– Det gjør det her. Vi har vært heldige med dette laget. Det er et bra samhold. Vi fungerer godt sammen, sier Tveite.

Hun er en av veldig få kvinnelige ansatte ute i sporet i Baneservice. Det har Tveite ingen problemer med.

– Det er helt topp. Jeg trives godt som eneste dame i laget. Her er det ikke noe drama. Er man uenige, synger man ut og er ferdig med det, sier Tveit.

Hun konstaterer at hun ikke kunne tenkt å gå tilbake til en vanlig ni-til-fire-jobb.

– Når man blir vant med denne arbeidsrutinen, er det vanskelig å gå tilbake til en jobb hvor man drar hjem hver ettermiddag. Når jeg er her, er det jobb. Hjemme har jeg fri, sier Tveite.

– Det eneste som kan ødelegge trivselen er været. Dette er tungt fysisk arbeid. Det blir man vant til. Men å holde på ute i vind og regn er ikke noe særlig. Det er da det er tungt, smiler Salte.

Flere tar toget mellom Norge og Sverige. Men det kan ikke NSB ta æren for

{"423414":{"type":"l","url":"/image-3.423414.537ae1ebab","cap":"EN KAFFE FOR FETSUND: Karl Salte (f.v.), Marianne Tveite og Kurt Langråten slapper av etter endt arbeidsdag, og stemningen er god. At arbeidslaget fungerer godt sammen, er en viktig forutsetning for at jobben skal bli godt gjort.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"423415":{"type":"m","url":"/image-3.423415.3bce30bf6d","cap":"FORMANNEN: Ove Snarheim begynte som montør i NSB i 1984, og vært ansatt i Baneservice siden selskapet ble opprettet. Nå er han formann under monteringen av nytt kjøreledningsanlegg på Kongsvingerbanen.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"423416":{"type":"m","url":"/image-3.423416.3930600f39","cap":"SOLID FUNDAMENT: Karl Salte (t.v.) og Marianne Tveite gjør klar fundamentet som skal holde masten til den nye kjøreldeningen.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"423418":{"type":"s","url":"/image-3.423418.59764.27fc51c0fa","cap":"TRYGGER ARBEIDSPLASSENE: Ole Strøm, leder av Baneservice Fellesforening, er glad for at Baneservice vant kontrakten på Kongsvingerbanen. Det sikrer arbeidsplassene de kommende årene.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"tittel":{"color":"#ffffff","fontsize":"70","bgc":"#ffffff","bgo":"1","bgh":"100%","pos":"1","shadow":true},"extrafiles":{"js":"","css":""},"fb":[{"type":"f3","title":"Baneservice","closed":true,"place":"Lite drama"},{"type":"f3","title":"Fornyelsen","closed":true,"place":"67 år gammelt anlegg"},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"si":[{"title":"Det er ikke nok å ha ansatte som er gode i jobben sin. De må også passe godt sammen med de andre i laget.","place":"Hun konstaterer at hun ikke kunne tenkt "},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""}],"us":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"lpage":{"exist":false,"color":"#000000"},"cpage":{"iscpage":false,"mpage":""}}

Baneservice

• Selskap som er leverandør av entreprenørtjenester til jernbane og sporveier.
• Ble etablert i 1992 som et datterselskap av NSB. Ble overført til Jernbaneverket i 1996, og ble et eget AS – eid av Samferdselsdepartementet – i 2005. Har siden 2016 vært eid av staten ved Nærings- og fiskeridepartementet.
• Har om lag 300 ansatte.
• Administrerende direktør er Ingvild Storås

Fornyelsen

• Strekningen Lillestrøm – Disenå
• 48,7 km
• 7 stk autotransformatorer
• 6 stasjoner
• 5 holdeplasser
• Oppstart: 1. oktober 2018
• Ferdigstillelse: 1. april 2021
• Samtidig som strekningen Lillestrøm – Disenå blir utbedret, blir strekningen Disenå og Åbogen også utbedret. Dette arbeidet blir utført av Veidekke AS.

Det er ikke nok å ha ansatte som er gode i jobben sin. De må også passe godt sammen med de andre i laget.

Ole Strøm, leder av Baneservice Fellesforening

{"423414":{"type":"l","url":"/image-3.423414.537ae1ebab","cap":"EN KAFFE FOR FETSUND: Karl Salte (f.v.), Marianne Tveite og Kurt Langråten slapper av etter endt arbeidsdag, og stemningen er god. At arbeidslaget fungerer godt sammen, er en viktig forutsetning for at jobben skal bli godt gjort.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"423415":{"type":"m","url":"/image-3.423415.3bce30bf6d","cap":"FORMANNEN: Ove Snarheim begynte som montør i NSB i 1984, og vært ansatt i Baneservice siden selskapet ble opprettet. Nå er han formann under monteringen av nytt kjøreledningsanlegg på Kongsvingerbanen.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"423416":{"type":"m","url":"/image-3.423416.3930600f39","cap":"SOLID FUNDAMENT: Karl Salte (t.v.) og Marianne Tveite gjør klar fundamentet som skal holde masten til den nye kjøreldeningen.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"423418":{"type":"s","url":"/image-3.423418.59764.27fc51c0fa","cap":"TRYGGER ARBEIDSPLASSENE: Ole Strøm, leder av Baneservice Fellesforening, er glad for at Baneservice vant kontrakten på Kongsvingerbanen. Det sikrer arbeidsplassene de kommende årene.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"tittel":{"color":"#ffffff","fontsize":"70","bgc":"#ffffff","bgo":"1","bgh":"100%","pos":"1","shadow":true},"extrafiles":{"js":"","css":""},"fb":[{"type":"f3","title":"Baneservice","closed":true,"place":"Lite drama"},{"type":"f3","title":"Fornyelsen","closed":true,"place":"67 år gammelt anlegg"},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"si":[{"title":"Det er ikke nok å ha ansatte som er gode i jobben sin. De må også passe godt sammen med de andre i laget.","place":"Hun konstaterer at hun ikke kunne tenkt "},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""}],"us":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"lpage":{"exist":false,"color":"#000000"},"cpage":{"iscpage":false,"mpage":""}}