Tidligere hadde Bane Nor ansatte som selv utførte vedlikehold på jernbanen. Nå er disse ansatte, og tilstandskontrollørene, ansatt i Spordrift – som blir et selvstendig selskap fra nyttår.
Bjørn A. Grimstad
Bane Nor må stole på underleverandør for å ha oversikten over tilstanden på jernbanen
Bane Nor har ansvaret for å tilstanden på jernbanen. 1. januar forsvinner alle ansatte som utfører kontrollene ute i sporet til et av selskapene som skal utføre arbeidet.
morten.hansen@lomedia.no
1. januar skilles Spordrift ut fra Bane Nor, og blir et selvstendig selskap eid av Næringsdepartementet. Med det forsvinner om lag 1200 ansatte som jobber med vedlikehold og fornying av infrastrukturen, og Bane Nor blir et selskap som i hovedsak blir et bestillerselskap med ansvar for å holde jernbanen best mulig stand.
Men blant de ansatte som forsvinner med Spordrift er tilstandskontrollørene. De jobber ute i sporet og har ifølge en stillingsannonse fra 2014 ansvar for å:
• Holde oversikt og kontroll over at anleggene tilfredsstiller kravene til sikkerhet, tilgjengelighet og kvalitet.
• Holde faggruppeleder informert om tilstanden på tekniske anlegg på sin strekning.
• Sørge for at data generert ved kontroller og befaring blir lagt inn i BaneData.
• Følge opp uønskede hendelser og avvik.
• Initiere utviklingstiltak innen eget fagområde.
Kort og godt ha full oversikt over tilstanden ute i sporet.
Ingen planer om å erstatte
Men selv om de ansatte som gjør denne jobben forsvinner med Spordrift, har ikke Bane Nor noen planer om å erstatte disse, skriver Sverre Kjenne, konserndirektør for drift og teknologi i Bane Nor, i en epost.
– Vi har nå hatt noe erfaring med denne arbeidsdelingen, og så langt har det fungert bra. Bane Nor har ikke planer om å duplisere funksjonen. Tilstandsovervåkerne vil fortsette å gjøre jobben for Spordrift. Bane Nor vil holde kontroll på endring av tilstand over tid. Dette vil bli gjort ved en kombinasjon av ingeniører samt teknologiske løsninger, skriver Sverre Kjenne i en epost.
Dette er løsninger Bane Nor jobber med, og hvor alt ikke er på plass.
–Hvilke vurderinger har dere gjort rundt at et eksternt selskap, som er tilbyder av tjenester dere skal kjøpe, selv skal vurdere om det trengs å utføre vedlikehold?
– Bane Nor styrer og prioriterer vedlikehold. Leverandører kommer med innspill om behov for vedlikehold. Disse blir vurdert, skriver Kjenne.
Kan utnytte tilliten
Det er svar som får Rune Dahlen, hovedtillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund (NJF) i Bane Nor til å reagere. Han slår fast at han er oppriktig bekymret for om selskapet er i stand til å ha oversikten over tilstanden ute i sporet.
– Inntil nå har vi vært avhengig av at Spordrift har vært et lojalt datter selskap. Det forandrer seg ved årsskiftet. Da er Spordrift et selvstendig selskap og skal først og fremst ha ansvar for seg selv og sin egen bunnlinje, sier Dahlen.
Han påpeker at med den løsningen Bane Nor har valgt, har de satt seg selv i en posisjon hvor det er åpning for misbruk.
– Jeg tror ikke Spordrift kommer til å utnytte dette. Men når de som skal kontrollere hvilket arbeid det er behov for å få utført, og hvilket arbeid som er utført, jobber i det selskapet som skal utføre dette arbeidet, sier det seg selv at det blir som å la bukken passe havresekken, sier Dahlen.
(Saken fortsetter under bildet)
Rune Dahlen, hovedtillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund.
Bjørn A. Grimstad
Feil prioritering
I utgangspunktet skulle utskillelsen av Spordrift ikke skjedd før til sommeren 2021. Men etter press fra administrasjonen i Bane Nor, valgte styret – uten de ansattes representanter – å stemme for at dette ble framskyndet et halvt år. NJFs hovedtillitsvalgt komme med et lite stikk til både administrasjon og styret i selskapet.
– Vi har hele tiden ment, og argumentert for, at denne funksjonen skulle bli igjen i Bane Nor. Nå har vi gitt fra oss kompetansen. Hvordan skal Bane Nor ha oversikten over tilstanden ute i sporet? Det er det administrasjonen skulle brukt tiden på. Isteden virker det som om Bane Nor har forsøkt å få til en raskere utskillelse. Jeg er spent på om teknologien og ingeniørene som er løsningen er på plass til 1. januar, sier Dahlen.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin