Illustrasjonsfoto
Erlend Dalhaug Daae
Bane Nor tror på norsk jernbane i verdensklasse
– Det er realistisk for Norge å innta europatoppen og få en jernbane i verdensklasse, sier toppsjefen i Bane Nor.
– Nasjonal transportplan innebærer en ambisiøs satsing på norsk jernbane. Det som skal til for å få en jernbane i verdensklasse, er å oppfylle målsettingene i Nasjonal transportplan. Det betyr å bygge ut Intercity, digitalisere signalsystemet og redusere vedlikeholdsetterslepet, sier konsernsjef Gorm Frimannslund til Dagsavisen.
Lite er like mye utskjelt som jernbanen i Norge. Med god grunn, vil mange hevde. Av Jernbanedirektoratets årsrapport for 2017 går det fram at det da ble registrert 7.798 forsinkelsestimer som Bane Nor hadde ansvaret for. I tillegg ble 11.173 avganger innstilt.
• Disse landene lykkes med jernbanen
– Hvordan er kvaliteten på norsk jernbane i dag?
– Norge har de siste årene vært i Europatoppen når det gjelder sikkerhet og punktlige tog. Når det gjelder sikkerhet ligger vi på andreplass på oversikten til det europeiske jernbanebyrået ERA, svarer Frimannslund.
– Punktligheten vår lå tidligere i Europatoppen, men har i det siste falt noe. Vi er nå på nivå med Sverige, der punktligheten også har gått ned siste halvår.
– Inne blant topp ti
– Østerrike, Storbritannia og Sverige regnes som de tre beste jernbanelandene i Europa, tilføyer Frimannslund med henvisning til en kåring Jernbanemagasinet gjorde i 2015.
Der ble det konkludert med at «Norge er inne blant topp ti».
I den seks mann sterke juryen satt også Svein Horrisland, som nå er fungerende direktør persontrafikkavtaler i Jernbanedirektoratet. Han tror fortsatt at Østerrike er blant Europas beste jernbaneland, men tør ikke si noe sikkert om Norges plassering nå.
– Vi vurderte ganske mye forskjellig den gangen, blant annet punktlighet og trafikkvekst. Punktlighetsutviklingen kan tyde på at Norge har svekket seg litt, selv om trafikkveksten er bra. Men vi må nok gjøre flere sammenligninger for å konkludere, sier Horrisland.
Også samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) «ønsker å ha en jernbane i verdensklasse» gikk det fram av en kronikk i Dagsavisen 3. juli. Men han påpekte også at «oppgavene står fortsatt i kø» for å få til det.
• Flere tar toget mellom Norge og Sverige. Men det kan ikke NSB ta æren for
Ny kollektivplan
Nå har regjeringen lagt fram en ny handlingsplan for kollektivtransport, hvor det blant annet framgår hvordan jernbanen skal bli bedre. Dette er noen av tiltakene:
Jernbanedirektoratet skal utforme en helhetlig strategi for det framtidige persontogtilbudet. Den skal angi «hvilket materiell som må anskaffes når for å tilfredsstille transportbehovet i en gitt periode».
I Østlandsområdet skal «i første omgang» ferdigstillelsen av blant annet Follobanen og den nye banen mellom Larvik og Porsgrunn føre til «bedre driftsstabilitet og redusert reisetid».
«De langsiktige tilbudsforbedringene» omfatter Intercity-utbyggingen på Dovrebanen, Østfoldbanen, Vestfoldbanen og Ringeriksbanen, ny jernbanetunnel i Oslo, dobbeltspor Fløen-Bergen-Ulriken, nytt dobbeltspor mellom Arna og Stanghelle, elektrifisering av Trønderbanen og nytt vendespor på Ganddal stasjon på Nord-Jæren.
Et forslag til ny rutemodell fra Jernbanedirektoratet «vil gi betydelig bedre tilbud på Østlandet, Jærbanen, Vossebanen og Trønderbanen», i form av «langt flere avganger».
En videre innfasing av i alt 44 nye Flirt-togsett fram til 2020, «skal gi mer kapasitet til de lange lokaltogstrekningene». Gjøvikbanen og Vossebanen får erstattet gammelt materiell fram til 2019.
«For å skape et best mulig persontogtilbud», skal det gradvis konkurranseutsettes.
Jernbanedirektoratet skal utrede muligheten for «totimers grunnrute på fjerntogstrekningene Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim, og vurdere det samme på strekningene Oslo-Stockholm, Trondheim-Bodø og Oslo-Göteborg.
Direktoratet skal også lage en plan for hva som må på plass for å få timesintervall i grunnruten Oslo-Gjøvik.
Pressesjef Thor Erik Skarpen i Bane Nor, påpeker at på iallfall ett viktig område, er utgangspunktet svært godt.
– I 2017, Bane NORs første driftsår, ble det levert ny punktlighetsrekord med over 91 prosent av togene i rute. Dette har falt i løpet av 2018 på grunn av værpåkjenningene varme/kulde på sliten infrastruktur.
• Lyntog vil koste milliarder, men bli lønnsomt på sikt
• Staten har tent 3,3 milliardar på desse selskapa dei siste fem åra. Likevel vil regjeringa selje
• Svenskene har en plan for norske spor og inviterer Norge til samarbeid
• Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
Sissel M. Rasmussen
Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Kathrine Geard