JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Oppsplitting av jernbanen:

Bane Nor-sjefen ga et klart ja til EUs jernbanepakke – togansatte fortviler

I en kronikk i Aftenposten tar konsernsjef i Bane Nor, Gorm Frimannslund, et tydelig ja-standpunkt til EUs fjerde jernbanepakke. Det provoserer Jane B. Sæthre, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF).
NJF-leder Jan B. Sæthre mener Bane Nor-sjef Gorm Frimannslund bør konsentrere seg om å bygge og vedlikeholde norske jernbanespor framfor å bruke tid på EUS fjerde jernbanepakke.

NJF-leder Jan B. Sæthre mener Bane Nor-sjef Gorm Frimannslund bør konsentrere seg om å bygge og vedlikeholde norske jernbanespor framfor å bruke tid på EUS fjerde jernbanepakke.

Ole Palmstrøm

morten.hansen@lomedia.no

– Bane Nor-sjefen burde være mer opptatt av å få ferdig Follobanen, sier Jane B. Sæthre.

I kronikken skriver Frimannslund: «Jernbanepakke 4 vil bidra positivt til dette arbeidet (fornye og modernisere norsk jernbaneinfrastruktur, red, anm.) og forsterke tog som transportform.

Det får Sæthre til å riste oppgitt på hodet.

– Jeg tror Frimannslund bør være mer opptatt av å få Bane Nor til å gjøre det arbeidet de er satt til å gjøre, framfor å planlegge en framtid i EU. Han kan begynne med å gjøre noe med forsinkelsene som gjør dagen sur for togpendlerne. Deretter påse at Follobaneprosjektet, inklusive hensettingsspor for tog, ferdigstilles på tid, sier Sæthre.

Forbundslederen påpeker at det er bevilget flere milliarder til dette arbeidet.

Les også: Rødgrønt flertall vil stoppe togkonkurransen

– Nok å ta fatt i

Sæthre trekker også fram et stadig økende etterslep på vedlikehold, forsinkelser på utbygging av dobbeltspor til Hamar, og ikke gjennomført planlagte tiltak som vil øke kapasiteten for godstog.

– Det er nok å ta fatt i når det gjelder utfordringer for Bane Nor, konstaterer hun.

Forbundslederen fastslår at disse utfordringene ikke forsvinner selv om Frimannslund prøver seg på det hun karakteriserer som et forsøk på å henlede oppmerksomheten på noe annet.

– Det er ikke manglende tilknytning til europeiske jernbanemyndigheter som er vår jernbanes største problem. Vårt problem er at jernbanen er gammel og nedslitt.

Les også: Bane Nor framskynder endringer i Jernbane-Norge: – Et grovt tillitsbrudd, mener Spordrift-ansatte

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse