JOBBER DELSKIFT: Ola Skorem, Geir Håvard Bottilsrud og klubbleder Bjørn Johnsrud sier arbeidstiden er en viktig grunn til at bussjåførene er ute i streik. Mange sjåfører er godt over et årsverk på jobb, men får likevel betalt for mindre enn en hel stilling.
Morten Hansen
Arbeidstida følger skoleåret:
Bussjåfør Geir Håvard er på jobb 55 timer i uka – men får kun betalt for drøyt 35
Geir Håvard Bottilsrud starter arbeidsdagen litt over seks om morgenen og er stort sett ikke ferdig før i fem-sekstiden. Han får bare betalt for sju av timene.
morten.hansen@lomedia.no
For i tillegg til å få betalt for drøyt 70 prosent av tiden Bottilsrud i realiteten er på jobb, har han bare jobb i 190 dager i løpet av året.
Arbeidsåret hans sammenfaller nemlig med skoleåret. Dermed ender han opp med en 74 prosents stilling.
– Det er tungt. Jeg hadde helst sett at jeg hadde hatt en full stilling. Men etter de siste endringene i anbudet for innlandet er det vanskelig, sier Bottilsrud.
Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret
Bakgrunn: Busstreiken er over. Her er resultatet
Ufrivillig fritid
Han erkjenner at han kanskje hadde hatt mulighet til 100 prosents stilling hvis han hadde søkt på noen av stillingene som er stasjonert i Kongsvinger. Men det hadde betydd en god halvtime mer i reisevei hver vei.
– Da hadde jeg vært helt nødt til å sitte på pauserommet mens jeg hadde ventet på å starte ettermiddagsøkta. Skulle jeg reist hjem i pausen midt på dagen, hadde jeg brukt over to timer i reise til og fra jobb, sier Bottilsrud.
Da hadde god over halve døgnet blitt brukt i forbindelse med arbeidsdagen.
– Nå får jeg i alle fall hvert litt hjemme, spist litt, lest avisen og slappet litt av, sier Bottilsrud.
Noe mer blir det ikke tid til. For pausen er for kort til at han får gjort spesielt mye hjemme.
– Det er det som er problemet. Det er en pause midt på dagen som egentlig ikke kan brukes til noe. Selv jeg som bor nært stasjoneringsstedet får gjort lite i og rundt hjemmet. Man får egentlig ikke satt i gang med noe før man må dra på jobb igjen. Man sitter og ser på klokka og venter på å gjøre seg klar.
Debatt: Bussbransjen er i ferd med å ta langsomt selvmord – men kan reddes, skriver sjåfør Ørkan Takle
Ingen forutsigbarhet
Dette mener Bottilsrud er underkommunisert i streiken. For det er ikke bare penger bussjåførene streiker om.
Han påpeker at mange i timer er mer enn 100 prosent på jobb, men likevel får de ikke betalt for det.
– Det hjelper ikke om man synes jobben er fin, hvis man ikke har nok lønn å leve av og arbeidshverdagen er preget av konstant usikkerhet.
Han forteller at da Vy Buss vant anbudet i Glåmdalen-regionen, som løper seg over ti år, jublet sjåførene. De trodde de var sikret forutsigbarhet. Det har blitt alt annet enn det.
For selv om Vy Buss vant anbudet, endrer Innlandstrafikk – som er oppdragsgiver for Innlandet fylke – innholdet i anbudet fra skoleår til skoleår.
– Vi har bare sikkerhet for ett år av gangen. Vi vet ikke hva som møter oss når skoleferien er over. Det er klart det gjør noe med oss bussjåfører. Det gjør at vi sitter og grubler på jobb og økonomi. Det tror jeg verken passasjerene våre, arbeidsgiver eller andre trafikanter setter pris på, sier Bottilsrud.
Etter siste endring i anbudet er det bare omtrent halvparten av sjåførene som har en full stilling.
Flere historier: Skolebussjåfør Kai Rune starter klokka sju og slutter fem, men får bare betalt for seks timer
Lite å slå i bordet med
Ola Skorem, nestleder i Bilpersonalets landsråd i Norsk Jernbaneforbund (NJF), mener politikerne, som til sjuende og sist er oppdragsgiver, og arbeidsgiverne bør være opptatt av dette.
Han poengterer at også de små bussrutene må ha sjåfører. Nå mener han yrket så dårlig betalt og uforutsigbart at rekrutteringen er kritisk. Det vil ramme fylkene og kommunene – som er ansvarlig for å sikre blant annet skoleskyss til elevene.
Skorem fastslår at det ikke holder å snakke positivt om yrket for å få unge til å bli bussjåfører.
– Man får ikke boliglån bare fordi man liker jobben sin. Banken ser på inntekten din og hvor sikker jobb du har. Hvis lønna er lav, og den faste jobben ikke gir fast inntekt, så har du ikke mye å slå i bordet med. Ingen i etableringsfasen kan begynne i en jobb med slike betingelser.
Han stiller spørsmål om man i det hele tatt kan kalle bussjåførjobben for fast.
– For dem som jobber her er jobben i realiteten fast bare ett år om gangen. Har du full stilling ett år, må du søke på samme stilling neste år. Hvis det blir endringer i bestillingen, kan antallet hele stillinger gå opp eller ned, forklarer Skorem.
Ring og spring
Det gjør at flere og flere er usikre på om de orker å fortsette som bussjåfør. Skorem påpeker at en rekke av rutene som skal kjøres det kommende året fortsatt ikke er besatte. NJF-magasinet har sett turnuslister med stillingsprosenter fra rundt 30 til 60 prosent som strekker seg over en hel dag, men som bare har betalt for få timer.
En 42 prosent stilling har for eksempel et arbeids uttrekk fra 6:40 til 15:11 – altså åtte og en halv time – men har bare betalt for fem timer.
– Hvem tror arbeidsgiver tar en sånn jobb? spør Skorem.
Han konstaterer at mange av disse rutene vil bli kjørt av tilkallingsvikarer, såkalt «ring og spring».
– Mange av skolebussene er altså avhengige av at pensjonister og uføretrygdede kan stille opp. Det er fint at denne gruppen har et arbeidstilbud, og det er dyktige folk, men det er ikke det vi bør basere virksomheten vår på.
Han påpeker at disse sjåførene ikke er fast ansatte og kan takke nei til en rute uten noen begrunnelse.
– Og så lenge det blir flere av disse stillingene, og færre faste og hele stillinger, blir det vanskeligere å rekruttere unge til bussjåføryrket. Er det det vi skal tilby ungene som står i veikanten og venter på skolebussen. At en pensjonist ikke har noen andre planer den dagen, er det det som skal avgjøre om ungene kommer seg på skolen?
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Sissel M. Rasmussen
Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer