JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bussjåfører diskuterer sikkerheten

Bussjåførene er opptatt av hvordan de kan bedre sin egen sikkerhet, men vil ikke sitte isolert bak glassvegger.
SAMARBEID: Tillitsvalgt Aud Berg er leder for Bilpersonalet i Kongsvinger. Klubben arrangerte et medlemsmøte der politiet deltok for å informere om blant annet rusmidler.

SAMARBEID: Tillitsvalgt Aud Berg er leder for Bilpersonalet i Kongsvinger. Klubben arrangerte et medlemsmøte der politiet deltok for å informere om blant annet rusmidler.

Ole Palmstrøm

oystein.braathen@lomedia.no

– Vi har ansvaret for at passasjerene kommer trygt fram, sier Nettbuss-sjåfør og tillitsvalgt Aud Berg.

Hendelsen på Valdresekspressen var skremmende, ikke minst for alle som holder trafikken i gang til alle døgnets tider.

* (aftenposten 27. januar 2014): «Når jeg er i området der ransforsøket skjedde, så tenker jeg på episoden»

– Den viser hvor sårbare vi egentlig er. Vi må få et samarbeid mellom fagforeningene og ledelsen om bedre sikkerhet, sier Aud Berg, leder i Kongsvinger-foreningen med 74 medlemmer, en av de største i Nettbuss Øst.

Hun og kollegene er enige om at de ikke vil bures inn, slik det for eksempel er gjort på bybussene i London.

– Vi er selskapets ansikt utad og har ansvar for passasjerene. Med en slik løsning mister vi kontakten, og må likevel ut for å hjelpe til med bagasje eller barnevogner. Folk kan skremmes fra å bruke buss. Det må være sikkert å reise med oss, derfor må vi finne andre tiltak, mener Berg, som har vært tillitsvalgt i snart fem år.

– En viktig del av jobben er at sjåførene trives med å omgås mennesker, supplerer Arild Kjempekjenn, leder i Bilpersonalet avdeling 14, Øst.

Muligheter

Nettbuss bruker systemet Falck Sirius til såkalt flåtestyring, en GPS-registrering av hvor bussene befinner seg. Der kan det legges inn samme type alarmknapp som drosjene har, med en kostnad for selve installeringen.

– Utstyret er på plass. Det som gjenstår er å montere selve knappen og koble den til systemet. Foreningen kommer til å kreve dette i neste møte i arbeidsmiljøutvalget, sier Kjempekjenn.

Et spørsmål blir hvem som mottar en alarm. Sirius er knyttet til Falck. Etter at politiet mottok varselet fra Valdresekspressen, brukte de over en time på å nå åstedet.

– Med stengte lensmannskontor på kveldstid i et så stort distrikt som vårt, kan det ta tid før politiet ankommer, sier Berg.

Mye rus

Foreningen i Kongsvinger arrangerte et møte der lokalt politi informerte om risiko, ikke minst rusede passasjerer. De 38 frammøtte fikk både se og lukte på forskjellige narkotiske stoffer, og vite litt om hvordan de påvirker oppførselen. Berg har selv opplevd at passasjerer rett bak henne åpenlyst prøvde å inngå avtaler om salg.

– Problemet begynner å bli veldig utbredt, også på Kongsvinger. Folk reiser både til og fra Oslo, og over grensen til Sverige, for å handle, forteller hun.

Hun kjører både ekspress- og lokalruter, og har også erfaring fra Oslo Sporveier.

God informasjon

Kollega Odd Sætereie deltok på medlemsmøtet med politiet.

– Det var veldig interessant. Heldigvis ser i ikke så mye til den trafikken, mitt inntrykk er nærmest at det var mer tidligere. Men jeg har ringt politiet når enkelte personer har vært helt bortreist, forteller han, og er enig i at det blir feil å skille sjåføren fra passasjerene.

– Det er ikke aktuelt. En slik løsning blir tungvint når vi stadig må ut og hjelpe til. En alarmknapp kan bidra, men da må det være en vakt i andre enden, sier Odd Sætereie, som selv har opplevd få aggressive personer i kjøringen.

Mer kortbruk

I lang tid har det vært et krav fra sjåførene om å få vekk kontantene for å forebygge ran. Blant annet ønsket Bilpersonalets landsråd et prøveprosjekt på shuttle-bussene mellom Oslo Lufthavn Gardermoen og hotellene i området. Etter hvert er det blitt atskillig mindre penger å håndtere.

– Å legge gebyr på kontantbetaling om bord hjelper. Noen vil betale, men vi kan bli kvitt det meste. Særlig ungdom er flinke til å kjøpe både på nett og bruke mobilen. Det finnes jo mange systemer, sier Aud Berg.

* Les også: Annenhver bussjåfør føler seg utrygg

Økt sikkerhet:

Å fjerne kontanter fra kollektivtransporten har vært et krav i mange år.

En arbeidsgruppe la fram en rapport våren 2011, men hadde ingen raske tiltak.

NSB tar gebyr for kontantsalg om bord i tog.

Andre løsninger er gjennomført lokalt på buss.

NJF krever kontantfrie busser og tog i løpet av perioden i sitt høringssvar til Nasjonal transportplan 2014-23.

LO ber om et nasjonalt billettsystem og kontantfrie busser og tog i sitt svar.

Kongressen i mai vedtok at LO skal jobbe for at all håndtering av kontanter i kollektivtransporten opphører.

Det må være sikkert å reise med oss.

Aud Berg, Nettbuss-sjåfør og tillitsvalgt

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Økt sikkerhet:

Å fjerne kontanter fra kollektivtransporten har vært et krav i mange år.

En arbeidsgruppe la fram en rapport våren 2011, men hadde ingen raske tiltak.

NSB tar gebyr for kontantsalg om bord i tog.

Andre løsninger er gjennomført lokalt på buss.

NJF krever kontantfrie busser og tog i løpet av perioden i sitt høringssvar til Nasjonal transportplan 2014-23.

LO ber om et nasjonalt billettsystem og kontantfrie busser og tog i sitt svar.

Kongressen i mai vedtok at LO skal jobbe for at all håndtering av kontanter i kollektivtransporten opphører.