JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
UBEHAGELIG: Thomas Olsen (t.v.) kjører bussruta NX3, Sarpsborg-Moss-Oslo, og synes det er ubehagelig å kjøre med stående passasjerer i hastigheter opp mot 80 kilometer i timen. – Det er sjåføren som til syvende og sist sitter med ansvaret. Det burde ikke vært lov å tillate stående passasjerer på strekninger hvor det er beltepåbud, sier Finn Arne Solberg, hovedtillitsvalgt i Nettbuss.

UBEHAGELIG: Thomas Olsen (t.v.) kjører bussruta NX3, Sarpsborg-Moss-Oslo, og synes det er ubehagelig å kjøre med stående passasjerer i hastigheter opp mot 80 kilometer i timen. – Det er sjåføren som til syvende og sist sitter med ansvaret. Det burde ikke vært lov å tillate stående passasjerer på strekninger hvor det er beltepåbud, sier Finn Arne Solberg, hovedtillitsvalgt i Nettbuss.

Morten Hansen

Bussjåfører må velge mellom krav til punktlighet og passasjerenes sikkerhet: – Et voldsomt press

I noen busser er det påbudt med bilbelte, i andre er det ikke. Problemet oppstår i de bussene hvor det er både og. Sjåførene kommer i et press mellom busselskapenes krav til punktlighet og passasjerenes sikkerhet.


19.12.2018
14:23
21.08.2023 17:14

morten.hansen@lomedia.no

– Det er jo et dilemma for oss som kjører buss. Selv om man har lov til å la passasjerene stå i bussen, er det ikke alltid sikkerhetsmessig forsvarlig. Skjer det en ulykke, hjelper det ikke om loven frikjenner en. Sjåføren vil alltid sitte igjen med ansvaret, sier Finn Arne Solberg, hovedtillitsvalgt i Nettbuss.

LO er kritisk til at det blir fritt fram for nye ekspressbussruter

Uforsvarlig

Bakgrunnen for dilemmaet er de tre forskjellige klassegodkjenningene til bussene. I bybussene trenger man ikke montere bilbelte. Siden disse bussene sjelden kjører i høy hastighet, regnes det som sikkert å sitte uten bilbelte eller å stå i midtgangen.

I bussene som er registrert for å kjøre i mer enn 80 kilometer i timen, er det påbudt å bruke bilbelte, og ikke lovlig å stå i midtgangen. Men den bussklassen som skaper problemer, er klassen mellom disse to. Her er det krav om at bilbelte er montert, men det er også lov å stå i midtgangen.

– Problemet er at disse bussene brukes også på motorveien. For eksempel som flybuss, fordi det er enklere å ta med seg bagasje inn i bussen. Og kjører man ikke over 80 kilometer i timen, har passasjerene lov til å stå. Spørsmålet er hvor forsvarlig det egentlig er, sier Solberg.

I tillegg mener han at det blir et lovmessig vakuum.

– Blir det beltekontroll i en av disse bussene, er det egentlig bare for passasjerene å reise seg opp fra setet, så slipper de bot. Det viser jo litt hvor vanskelig det er, sier Solberg.

Transportarbeiderforbundet vil ha simulator-opplæring av bussjåfører i Norge

Et tungt ansvar

Han sier dette har vært et tema etter flere episoder som kunne blitt alvorlige.

– Heldigvis er ingen blitt alvorlig skadet. Men vi ser at dette kan være potensielt farlig. For hvor trygt er det å stå i en buss som kjører i 80? Og hvem skal ha ansvaret? Selvfølgelig er det sjåføren som har det endelige ansvaret. I alle fall vil det føles sånn, sier Solberg.

Det er et tungt ansvar. For ifølge Solberg kan det lett oppstå et krysspress mellom krav fra arbeidsgiver, passasjerenes forventninger og det sjåføren mener er forsvarlig.

– De fleste vil si at de følger vegtrafikklovens paragraf 3, hvor «enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade». Men vi vet at enkelte ser gjennom fingrene med dette – hvor bunnlinjen er det viktigste – og hvor sjåfører opplever et press. Hvis man kjører saktere, slik at det er lovlig med stående passasjerer, holder man ikke rutetabellen – i tillegg til at man risikerer å ikke klare egen hviletid, sier Solberg.

Bussjåføren får bot når skolebarna dropper beltet. Han prioriterer å følge med på veien

Passasjerenes krav

Han påpeker at også de reisende har forventninger.

– Passasjerene ser jo ikke om bussen er klasse 2 eller 3. Det står i vognkortet. Man kan jo tenke seg til utfordringen som oppstår når kunden blir nektet adgang ved full buss på en avgang, mens en tilsynelatende lik buss tar med seg stående. Eller at sjåføren mener det er uforsvarlig med stående passasjerer. Det er ikke lett å si til passasjerene at bussen er full, når det er ståplasser tilgjengelig. Det er klart at det er en vanskelig situasjon for mange sjåfører, sier Solberg.

For mange elever

Et annet problem Solberg trekker fram, er når skolebussene bruker busser som tillater stående passasjerer.

– Flere og flere kommuner krever at skolebussene kun skal ha elever sittende i belter. Men så er det en skole hvor det er flere elever enn det er plass til i bussen. Skal sjåføren bare la dem stå igjen? Nok en gang kommer sjåføren i klem mellom oppdragsgiver, kunde og det sjåføren selv føler er riktig, sier Solberg.

Han mener det er på tide å få en grenseoppgang på hva som er lov og ikke lov, og mener det å begrense muligheten til å stå i bussen er et sted å begynne.

– Man kan jo starte med å fjerne muligheten til å stå der det er beltepåbud, og forby stående på ruter som går på veier med høyere hastighet enn 50 kilometer i timen. Det kan ikke være sånn at sjåføren må ta avgjørelsen og sitte igjen med ansvaret. Dette er et ansvar som myndigheter eller arbeidsgiver må ta, sier Solberg.

Bussjåfør Morten Andre (37) var lei av passasjerer som ikke hilste. Nå hilses det som aldri før

Bussklasser

Klasse 1: Såkalte bybusser som har flere stopp på korte strekninger. Mer enn 45 prosent av det totale passasjerantallet er registrert for ståplasser.

Klasse 2: Har opptil 45 prosent av det totale passasjerantallet registrert for ståplasser. Løyvemessig krav om setebelte.

Klasse 3: Turbusser. Ingen ståplasser. Krav om setebelte.

Kilde: Statens Vegvesen

Det kan ikke være sånn at sjåføren må ta avgjørelsen, og sitte igjen med ansvaret.

Finn Arne Solberg, hovedtillitsvalgt i Nettbuss

19.12.2018
14:23
21.08.2023 17:14

Bussklasser

Klasse 1: Såkalte bybusser som har flere stopp på korte strekninger. Mer enn 45 prosent av det totale passasjerantallet er registrert for ståplasser.

Klasse 2: Har opptil 45 prosent av det totale passasjerantallet registrert for ståplasser. Løyvemessig krav om setebelte.

Klasse 3: Turbusser. Ingen ståplasser. Krav om setebelte.

Kilde: Statens Vegvesen




Mest lest

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Privat

Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben

Brian Cliff Olguin

Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

Eirik Dahl Viggen

Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene

Håvard Sæbø

Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt

Per Backer

Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje

Kathrine Geard

Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden

Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.

Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.

Erlend Angelo

Nå skal norsk laks erobre India: – En «game changer»


Flere saker