JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Busstreiken: – Vi streiker nå for at noen vil kjøre buss i framtida

«En bussjåfør, en bussjåfør – skal lønnes som seg hør og bør.» Bussjåførenes framføring av streikeversjonen av den gamle barnesangen var ikke veldig imponerende. Men sjåførene fra fire fagforbund er desto mer samstemte i kravene sine.
Bussjåførene streiker for å få det som ble avtalt i Bussbransjeavtalen i 2007; En lønn på linje med industriarbeiderne. Torsdag demonstrerte et korona-begrenset antall sjåfører på Youngstorget.

Bussjåførene streiker for å få det som ble avtalt i Bussbransjeavtalen i 2007; En lønn på linje med industriarbeiderne. Torsdag demonstrerte et korona-begrenset antall sjåfører på Youngstorget.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

– Vi streiker nå for at noen vil kjøre buss i framtida.

Mukhtar Ahmad, tillitsvalgt i Unibuss, satte ord på det mange bussjåfører tenker.

Han fikk umiddelbart svar fra bussjåførene som deltok på den koronabegrensede streikemarkeringen på Youngstorget:

Hva vil vi ha? Det vi sa! Er vi forbanna!? Ja!

Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret

Mukhtar Ahmad, tillitsvalgt for Fellesforbundet i Unibuss.

Mukhtar Ahmad, tillitsvalgt for Fellesforbundet i Unibuss.

Morten Hansen

Streik for bransjens framtid

Bussjåførene mener de har stått for lenge med uniformslua i hånda. Nå vil de ha det de er lovet: En lønn på linje med industriarbeideren.

– Vi har en tydelig avtale om å lukke lønnsgapet, og det har vi hatt siden 2007, sa Jørn Eggum forbundsleder i fellesforbundet.

Han poengterte at streiken handler om et bra liv både i og utenfor jobben.

– Vi gjør det for din trygghet, fordi bussjåførene tjener for lite, og vi gjør det for å redde bransjens framtid.

Bunnen er nådd

Flere har siden streiken startet ment at bussjåførene er umusikalske og usolidariske, siden streiken skjer mitt i en pandemi. Forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund, Jane B. Sæthre, mener det er en urimelig påstand.

– Vi finner oss ikke i at vår kamp for å bedre vilkåra og høyne respekten for bussjåføryrket, skal settes opp mot annen elendighet – for å gi oss dårlig samvittighet.

Hun fastslår at sjåførenes grense er nådd. Strikken er allerede strukket for langt når det gjelder fleksibilitet, lave stillingsbrøker og lange arbeidsdager.

– Etter 25 år med anbud i kollektivtrafikken er bunnen nådd for sjåførene, mens direktørene har lønnsfest. Vi snakker om sjefer som tar ut åtte til ti ganger høyere lønn enn dem de leder. Er det greit, spurte Sæthre.

Må heve statusen til yrket

Hun påpekte at dette også handler om framtida til bussbransjen. Næringen selv anslår at de trenger 1000 nye sjåfører hvert år de neste ti årene.

– Vi er helt avhengige av at også unge mennesker velger sjåfør yrket framover, sa Sæthre.

Hun mener yrket må få hevet status og at lønns og arbeidsvilkår må stå i forhold til ansvar og krav til leveranse, hvis bransjen skal dekke behovet for sjåfører. Sæthre mener det motsatte skjer.

– Trenden er færre fulle og faste stillinger, og flere lave stillingsbrøker og delte dagsverk. Den som kommer i banken med en tilkallingsvikar kontrakt får ikke huslån, fastslår Sæthre.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse