JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bygger moderne stasjoner

Omfattende arbeider på Østfoldbanens østre linje er i rute. Om ett år kjøres strekningen Ski-Sarpsborg med nytt signalanlegg.
NØDVENDIG: – Ikke vanskelig å skjønne at det er nødvendig med fornyelse, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen når prosjektleder for strekningen Jarle Rasmussen (i midten) og avdelingsdirektør Sverre Kjenne orienterer om teknologien.

NØDVENDIG: – Ikke vanskelig å skjønne at det er nødvendig med fornyelse, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen når prosjektleder for strekningen Jarle Rasmussen (i midten) og avdelingsdirektør Sverre Kjenne orienterer om teknologien.

Øystein Bråthen

oystein.braathen@lomedia.no

På Mysen er det så vidt bilene kommer seg over den provisoriske planovergangen som for tiden bare består av pukk. Nytt sikringsanlegg for veien kommer. Det gjør også nye plattformer som er lange nok til NSBs doble Flirt-sett, og har riktig høyde. Publikum merker oppgraderingen når benker, belysning og informasjonstavler er skiftet ut.

Nytt teknisk hus for signal og tele skal sørge for mer pålitelig drift. I sommer har banen vært stengt i 11 uker. Neste år planlegges nye seks uker stans før togene kjører på ERTMS, European Rail Traffic Management System.

Prøvetur

Investeringene beløper seg til cirka én milliard kroner totalt.

– Denne utbyggingen har stor betydning for Østfold, og er en del av regjeringens satsing på jernbanen. Vi var for dette prosjektet da vi satt i opposisjon, og ser nødvendigheten av å skifte ut det gamle signalanlegget. Når alt står ferdig kuttes reisetida mot Oslo, men stasjonene underveis får også et bedre tilbud, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Etter å ha kjørt Norges første ERTMS-strekning mellom Sarpsborg og Rakkestad, fikk statsråden omvisning på Mysen stasjon. En titt inn i det tekniske bygget viser klart at mye må skiftes ut. Der står anlegget fra 1950-tallet fremdeles mens et nytt er på vei inn.

– Jeg liker biler fra 50-tallet, men tror ikke på relé-anlegg fra samme periode. Her ser vi at fornyelsen er påkrevd. Å innføre ERTMS i Norge er et viktig skritt i retning av å få en moderne jernbane, sier Solvik-Olsen.

Neste høst

I sommer skal også Kråkstad, Tomter, Spydeberg og Askim oppgraderes. Planen er å ha alt klart til drift fra august 2015.

– Frekvens og pålitelighet er avgjørende, og her kommer ERTMS til å gi et mer robust signalsystem. Jeg synes dette er fascinerende. Vi har tro på at jernbanen spiller en viktig rolle, særlig for gods og persontrafikken inn og ut av de store byene. Når de reisende bor langs strekningen, fungerer det godt. Jeg har derimot ikke tro på at de først skal reise kollektivt med buss, og så risikere å vente på toget. Det kommer aldri til å fungere, mener statsråden, som understreker at en av utfordringene framover blir å holde vanlig trafikk i gang mens oppgraderingen pågår.

Ifølge Jernbaneverkets plan følger Ofotbanen, ferdig i 2019, så Bergensbanen og Nordlandsbanen.

Konsekvenser

Hittil er én skinnegående arbeidsmaskin, en Robel, gjort klar for prøvestrekningen.

– 800 norske tog må bygges om for å kunne kjøre med det nye systemet. I andre land har de benyttet en ordning med subsidiering av operatørene, en løsning som er komplisert på grunn av EU-regler, forteller avdelingsdirektør Sverre Kjenne i Jernbaneverket, leder for signal og tele.

Han understreker at anleggene må fornyes nå.

– De eksisterende løsningene bidrar stadig oftere til stans i trafikken. Vi får ikke lenger tak i reservedeler og kompetansen dør ut. Her er ingen tid å miste, sier Kjenne, som håper det upresise begrepet «signalfeil» skal forsvinne for godt når ERTMS er installert over hele landet.

Erfaringer. Østre linje får nå samme system som Botniabanen og Ådalsbanen i Nord-Sverige. Siden første prøvekjøring i oktober har det vært mye testing.

– Blant annet er det krav om helt nye trafikkregler som må godkjennes av Statens jernbanetilsyn og EU. Vi har en god dialog med tilsynet, og planen er å søke om godkjenning tidlig i 2015, opplyser Jarle Rasmussen, prosjektleder for både ERTMS og Mysen-utbyggingen.

Stor investering

Kostnadene på Østre linje er cirka én milliard kroner.

Ordinær ERTMS-drift Ski-Sarpsborg høsten 2015.

Norge har forpliktet seg til å innføre systemet på alle strekninger.

Seks milliarder kroner avsatt i Nasjonal transportplan 2014-2023.

For norsk jernbanenett er investeringene anslått til 20 milliarder kroner over 15 år.

ERTMS: European Rail Traffic Management System.

Et felles europeisk system.

Ikke lenger lyssignaler og skilt langs sporene.

Sikrere. Plass til flere tog på strekningene.

Frekvens og pålitelighet er avgjørende.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse

Stor investering

Kostnadene på Østre linje er cirka én milliard kroner.

Ordinær ERTMS-drift Ski-Sarpsborg høsten 2015.

Norge har forpliktet seg til å innføre systemet på alle strekninger.

Seks milliarder kroner avsatt i Nasjonal transportplan 2014-2023.

For norsk jernbanenett er investeringene anslått til 20 milliarder kroner over 15 år.

ERTMS: European Rail Traffic Management System.

Et felles europeisk system.

Ikke lenger lyssignaler og skilt langs sporene.

Sikrere. Plass til flere tog på strekningene.