JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Copacabana

Det var ikke en ny badestrand NSB-sjefen lanserte i forrige uke, men to nye selskaper som ifølge han selv skal gi en bedre hverdag for persontrafikkundene i Oslo-området.

Vi ble meget overrasket da Geir Isaksen for 14 dager siden innkalte til pressekonferanse for å legge ned NSB og Jernbaneverket. Dette var ikke drøftet med oss som organiserer de fleste av de berørte. Vi finner det merkelig at en av aktørene innenfor jernbanen tar på seg styringsrollen i et så viktig politisk spørsmål. Jernbaneverket, Flytoget, Cargolink, Baneservice og andre selskaper som vi mener bør ha interesser i hvordan jernbanen organiseres ble effektivt parkert på et sidespor.

Samferdselsdepartementet, som eier både NSB, Jernbaneverket og Baneservice, har tidligere orientert oss om at de i løpet av 2014 vil foreta en gjennomgang av organiseringen i tråd med regjeringserklæringen. Vi finner det underlig at departementet overlater til NSB å komme med løsningene før de har kommet i gang med egne utredninger. Norsk Jernbaneforbund støtter ikke forslaget fra NSBs ledelse om omorganisering og konkurranseutsetting.

Forslaget om å demontere dagens Jernbaneverk og NSB-konsern, for deretter å opprette to nye selskap, løser ikke de store utfordringer som er å vedlikeholde dagens jernbane og få bygget nytt i henhold til Nasjonal transportplan. Vi mener NSBs ledelse gjennom tid har gitt et inntrykk av at fremtidens jernbane bør være IC og lokaltrafikk i Oslo-området. Gods- og langdistansetrafikk synes nedprioritert. Vi mener jernbanen må være landsdekkende og omfatte både person- og godstrafikk. Derfor må det i tillegg til de store utbygginger i Oslo-området alle er enige om, også vedlikeholdes og bygges nytt i andre deler av Norge. Vi har registrert at NSBs ledelse bruker mye tid på å fortelle omverdenen hvor dårlig det står til. Den kommer med stadige utspill om manglende styring, feilslåtte investeringer og dårlig punktlighet. Til tross for dette øker persontrafikken.

Det siste året har NSB hatt en passasjervekst på 9,2 prosent, en langt bedre utvikling enn den konkurranseutsatte Gjøvikbanen. Punktligheten i november var over 93 prosent, noe som er blant de beste i Europa. Det er viktig å få frem alt det positive som skjer og dra lærdom av suksesshistoriene.

I sin nye modell skisserer NSB planer for å lage fire til seks anbudspakker. Dette indikerer en ytterligere oppdeling og en tilrettelegging for konkurranseutsetting.

I Storbritannia har konkurranseutsetting ført til at det statlige tilskuddet har økt kraftig, uten proporsjonal økning i trafikken. Samtidig sitter private togselskaper med store profitter høstet fra statlige tilskudd, og kutt i lønns- og arbeidsvilkår. Vi kan ikke se at dette er fornuftig, når dagens modell sikrer at økonomisk overskudd fra jernbanen går tilbake til driften.

Norsk Jernbaneforbund mener det er fornuftig å se på grensesnittene som ble lagt til grunn for oppdelingen av Norges Statsbaner i 1996-1999. Det gjelder blant annet eierskap til stasjoner, godsterminaler og annen eiendomsvirksomhet. Det kan også være andre oppgaver som bør flyttes fra NSB til Jernbaneverket eller omvendt. Vi trenger ikke en nedleggelse av begge for å få det til.

Norsk Jernbaneforbund er enige i at det må satses mer og tenkes nytt. Til tross for en løfterik transportplan kommer jernbanen fremdeles til å være underdimensjonert og foreldet i flere tiår framover. Medisinen er ikke oppdeling og kommersialisering, men fortsatt satsing.

2014 blir et avgjørende år. Vi vil jobbe aktivt for å utvikle hele jernbane-Norge til det beste for person og godskunder. Vi skal snakke positivt om jernbanen. Fornøyde kunder er den beste garantien for fremtidige arbeidsplasser.

Med ønske om en god jul og et godt nytt år.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse