JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Interessen for Alstoms hydrogentog var stor da de to første av dem ble satt i trafikk i Tyskland i september i fjor. Togprodusenten har allerede inngått kontrakter om levering av ytterligere 39 slike tog.

Interessen for Alstoms hydrogentog var stor da de to første av dem ble satt i trafikk i Tyskland i september i fjor. Togprodusenten har allerede inngått kontrakter om levering av ytterligere 39 slike tog.

René Frampe, Dagsavisen

Disse togene kan bli diesellokomotivenes bane

Utslippsfrie hydrogentog er aktuelt på en tredel av jernbanenettet i Norge, mener Norske tog.


13.06.2019
13:12
21.08.2023 17:14

– Hydrogentog er aktuelt for strekninger som ikke er elektrifisert, slår Øystein Risan fast.

Han er administrerende direktør i Norske tog, som leier ut tog til Vy og andre selskaper som etter hvert vil bedrive passasjertrafikk på norske skinner. Norske tog er også ansvarlig for innkjøp av nye tog.

p

1.297 km med diesel

Per dags dato er temmelig nøyaktig en tredel av jernbanenettet i Norge (33,7 prosent), ikke elektrifisert, ifølge Jernbanedirektoratet.

Både på Nordlandsbanen inkludert Trønderbanen (729 kilometer), Meråkerbanen (70 kilometer), Rørosbanen (384 kilometer) og Raumabanen (114 kilometer) kjører det derfor dieseltog som slipper ut klimagasser.

– Det er en klar politisk målsetting å få ned klimagassutslippene, også fra jernbanesektoren. Dette er selvsagt et ansvar som Norske tog tar alvorlig. Da er både elektrifisering av jernbanestrekninger, energieffektive tog og utslippsfrie drivstoffløsninger viktige, sier Risan.

– Hydrogentog er jo allerede i bruk i Tyskland og produsenten Alstom inngikk nylig en kontrakt om levering av ytterligere 27 slike tog i tillegg til de 14 det tidligere er inngått kontrakt om, påpeker han.

– 20 prosent

Sjef for Alstoms avdeling i Norge, Carl Åge Bjørgan, bekrefter at det er stor interesse for hydrogentog i Tyskland.

To slike tog ble satt inn i ordinær passasjertrafikk i september i fjor i Niedersachsen, nord i landet. Samme togselskap har bestilt 12 hydrogentog til, men de 27 siste som Risan henviser til, skal kjøre i Hessen, lenger sør i Tyskland.

– Hva tror dere i Alstom om Norge som et mulig marked for hydrogentog?

– I dag kjøres 20 prosent av togavgangene i Norge med dieseltog. Hydrogentog er en utprøvd teknologi som er satt i ordinær trafikk i Tyskland. Norge har alle naturlige forutsetninger for å ta i bruk hydrogen, svarer Bjørgan.

– Med hydrogentog kan Norge fjerne forurensende, støyende og gamle dieseltog og ta et stort skritt mot en moderne og framtidsrettet jernbane.

Som Dagsavisen skrev 23. mai, mener Jernbanedirektoratet at nullutslipp fra jernbanen i Norge, er mulig allerede fra 2030. Representanter fra direktoratet har i den anledning vært i Tyskland for å se nærmere på Alstoms hydrogentog.

p

5,5 mill. km med diesel

Jernbanedirektoratet ser nå også på andre mulige nullutslippsløsninger for jernbanen, og vil legge fram sine konklusjoner i en rapport ved utgangen av inneværende år.

Bjørgan kan fortelle at Alstom har vært i kontakt med både Jernbanedirektoratet og Norske tog om selskapets hydrogentog.

– Hvor mange flere hydrogentog kan Alstom produsere?

– Så mange som blir bestilt. Det finnes en stor interesse først og fremst i Tyskland, men mange andre land har også planer og er interessert, svarer Bjørgan.

I den forbindelse kan både Storbritannia, Spania og Canada nevnes.

Ifølge Jernbanedirektoratet hadde Vy, som da het NSB, om lag 302.000 avganger i fjor, ikke inkludert avgangene på Gjøvikbanen. Totalt kjørte togene 31,8 millioner kilometer i løpet av disse avgangene. Av dette ble 5,5 millioner kilometer kjørt på dieselstrekninger. Det tilsvarer i overkant av 17 prosent av totalen.

Selv om Øystein Risan i Norske tog er positiv til hydrogentog, er det ennå ikke klart når det første av dem eventuelt kan bli bestilt.

– De fleste togsettene som skal anskaffes de neste årene er elektriske. I tillegg kommer 14 nye bimodale togsett med lavt CO2-utslipp som skal fases inn innen 2021 på Trønderbanen og Rørosbanen. Det skal også anskaffes nye diesellokomotiver på Nordlandsbanen, med betydelig lavere utslipp enn i dag, opplyser han.

De bimodale togsettene det er snakk om, har en ekstra mellomvogn med dieselmotorer som leverer strøm til toget når det ikke kjører på vanlig måte under kontaktledninger, og denne løsningen «vil redusere klimagassutslippene», opplyser Risan.

– Spennende mulighet

Regjeringen jobber for tiden med en nasjonal hydrogenstrategi. Om hydrogentog blir en del av denne planen, vil ikke klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) så langt si noe om, men han ser mulighetene i hydrogentog.

– Det som skjer i Tyskland viser at satsing på hydrogen har et enormt potensial, sier Elvestuen.

– Hydrogen er en spennende mulighet til å gjøre alle norske togstrekninger utslippsfrie, sier han også.

– Har du gjort deg noen tanker om hvor fort hydrogentog eventuelt bør komme på plass her i Norge?

– Jeg tenker at dette er noe som Jernbanedirektoratet nå får god anledning til å se nærmere på, og jeg ser fram til å lese deres vurdering når den kommer. Så skal regjeringen legge fram vår hydrogenstrategi senere i år.

p

Ifølge Norske tog tar det minst fire år å anskaffe nye tog.

I oktober i fjor omtalte Dagsavisen et brev hvor samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) blant annet skriver at «eg meiner tida ikkje er inne for hydrogentog i Noreg no». Dagsavisen har spurt Elvestuen om han har noen kommentar til denne uttalelsen, men Elvestuen har ikke respondert på det.

13.06.2019
13:12
21.08.2023 17:14



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker