Kjøreledningene på jernbanen er gamle, og er noe av det som må byttes ut de kommende årene.
Morten Hansen
Jernbanen:
Enormt etterslep: Norsk jernbane trenger 6 milliarder i året for å rydde unna alle feil og mangler
Trodde du at det manglet drøyt 20 milliarder for å få en jernbane som er fri for feil og mangler? Glem det. Det trengs tre ganger så mye.
morten.hansen@lomedia.no
Etterslep. Har du lest nyheter om jernbanen i Norge kan du ikke ha unngått å høre om etterslepet. Det er den delen av infrastrukturen – blant annet skinner, kjøreledninger og signalanlegg – som er utslitt og som burde vært byttet ut.
Manglene på norsk jernbane er nå så stor at det i dag trengs om lag godt og vel 20 milliarder kroner, 20,5 milliarder per 1. januar i år, for å få en jernbane som fungerer som den skal.
Ikke bare reparere – også fornye
Men det er bare en del av sannheten. For i realiteten trengs det mer penger. Mye mer. For å unngå at etterslepet ikke øker, må man kontinuerlig fornye de delene av anlegget som blir utslitt – før dette skjer. Dette kalles fornyelsesbehov.
Svein Horrisland, kommunikasjonssjef i Jernbanedirektoratet, sammenlikner det med å eie et hus.
– Du har gamle vinduer som burde vært skiftet for noen år siden. Da har du et etterslep, sier Horrisland.
Koster nye vinduer 100.000 kroner er det verdien av etterslepet. Men eier man et hus, vet man at det stadig vekk vil ryke ting.
– Du må kanskje regne med at varmtvannsberederen ryker om et par år siden den normalt holder 30 år. Da har du et fornyelsesbehov i årene som kommer, forklarer Horrisland.
Les også: Ny undersøkelse: Flertallet av oss mener at jernbanen blir dårligere med konkurranse
Trenger seks milliarder i året
På jernbanen er det mye som må byttes ut de kommende årene. I Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2018 til 2029 er det beregnet at fornyelsesbehovet i perioden er på over 41 milliarder kroner.
For at etterslepet ikke skal øke trengs det, ifølge Bane Nor, 3,5 milliarder kroner hvert år fram til 2029. Så mye penger blir det ikke bevilget.
Thor Erik Skarpen, pressesjef i Bane Nor, skriver i en epost at Bane Nor regner med å bruke 2,7 milliarder kroner på fornying av infrastrukturen i år.
Dermed vil etterslepet øke med en snau milliard i løpet av året.
Og øker ikke bevilgningene over statsbudsjettet kraftig, vil tilstanden til jernbanen bli stadig dårligere. Ifølge Skarpen i Bane Nor trengs det 6 milliarder i året de neste ni årene for å få etterslepet ned på null, og samtidig holde tritt med fornyelsesbehovet
– Vi understreker at dette er estimater. Vi har for øvrig også gitt våre anbefalinger i forarbeidet med neste NTP 2022-2033, skriver Skarpen.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo