JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Et kundeløfte som faller på sin egen urimelighet

Uttalelse fra Norsk Jernbaneforbund vedrørende utspillet fra NSB's konsersjef.


09.12.2013
12:00
21.08.2023 17:14

Forslaget om å demontere Jernbaneverket og NSB og etablere to nye selskaper er ikke løsningen. Norsk Jernbaneforbundet er gjerne med på å tenke nytt rundt jernbanen, men konkurranseutsetting og privatisering er ikke svar på de utfordringene vi står overfor.

Forbundsstyret tar avstand fra NSB ledelsens offentliggjorte skisse om omorganisering og konkurranseutsetting av jernbanesektoren. Forslaget kan føre til en avsporing av forventet jernbanesatsing og bidra til å ta vekk fokus fra det som er hovedutfordringen, nemlig å fortsette opptrappingen av investeringer og vedlikehold av eksisterende og nye strekninger.

Det siste året har NSB hatt en all time high passasjervekst på rundt 9 prosent, en langt bedre utvikling enn Gjøvikbanen, som fremstilles som en suksess av den sittende regjering. NSB tjener også penger, overskuddet pløyes tilbake til jernbanedriften. Dette viser at NSB lykkes med det politiske målet om å få folket over på mer miljøvennlige transportformer.

NSB skisserer planer for å lage 4-6 anbudspakker. Dette indikerer en ytterligere oppdeling av NSB og en tilrettelegging for konkurranse i persontrafikken. Noe som igjen vil gjøre det lettere å legge togselskapene ut for salg.

I Sverige hvor full konkurranseutsetting er prøvd ut i flere år, har punktligheten sunket til det laveste nivået i Europa. I Storbritannia har det ført til at det statlige tilskuddet har økt kraftig, uten proporsjonal økning i trafikkvekst. Samtidig sitter private togselskaper med store profitter høstet fra statlige tilskudd, og kutt i lønns- og arbeidsvilkår. Vi kan ikke se at dette er fornuftig, når dagens modell sikrer at økonomisk overskudd fra Jernbanen går tilbake til driften og Staten.

Det er fornuftig å se på grensesnittene som ble lagt til grunn for oppdelingen av Norges Statsbaner i 1996-1999. Vi nevner eiendommene, knutepunktsutvikling, godsterminaler og stasjoner samt strategisk, langsiktig ruteplanlegging (20 – 40 år), for å sikre verdier og helhetlige planer. En optimal jernbaneutbygging skal sikre et bedre tilbud for gods og persontrafikk. En helhetlig utbygging krever riktig prioritering av investeringer og løsninger. Erfaringene fra den pågående innfasing av ny rutemodell i østlandsområdet viser at økt togproduksjon ikke er godt nok koordinert med infrastruktureier. Det berører hensettingsspor, strømtilførsel, annen tilpasning av spor, og signalsetting.

Norsk Jernbaneforbund støtter at det må satses mer og tenkes nytt rundt jernbane i Norge. Konklusjonene om nødvendigheten av en mer helhetlig finansiering og mer effektiv gjennomføring av utbygging av jernbane, kan best realiseres ved at det opprettes et fond for utbygging av infrastruktur.

Til tross for en løfterik Nasjonal Transportplan kommer jernbanen fremdeles til å være underdimensjonert og foreldet i flere tiår framover. Medisinen mot dette er ikke oppdeling og kommersialisering av Jernbanedriften, men fortsatt satsing på fornying av infrastruktur og materiell, og utbygging av nye teknologisk, tidsriktige traseer.

Vi er urolige for hva krav om overskudd i et kommersielt selskap vil gjøre med driften av de ulike strekningene. Det vil fort kunne bli sterk fokus på lønnsomme strekninger, mens viktige transportbehov innen gods- og persontrafikk mellom de store byene blir prioritert ned.

Internasjonale erfaringer viser at jernbanens kompleksitet gjør at en velfungerende jernbane er avhengig svært tette bånd mellom infrastruktur og trafikk. Norsk Jernbaneforbund retter oppmerksomheten mot organiseringen av den Sveitsiske Jernbanen hvor jernbanevirksomhet og ansvar er samlet i det helintegrerte selskapet SSB. Dette landet kan vise til et velfungerende, landsdekkende og framtidsrettet tilbud for passasjerer og godstrafikk.

Vi har store ambisjoner for framtida. Men dette handler først og fremst om tilstrekkelig med ressurser til både bygging, vedlikehold, drift og flere tog, framfor å legge ned to selskap og opprette to nye.

09.12.2013
12:00
21.08.2023 17:14



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker