Et kundeløfte som faller på sin egen urimelighet
Uttalelse fra Norsk Jernbaneforbund vedrørende utspillet fra NSB's konsersjef.
Forslaget om å demontere Jernbaneverket og NSB og etablere to nye selskaper er ikke løsningen. Norsk Jernbaneforbundet er gjerne med på å tenke nytt rundt jernbanen, men konkurranseutsetting og privatisering er ikke svar på de utfordringene vi står overfor.
Forbundsstyret tar avstand fra NSB ledelsens offentliggjorte skisse om omorganisering og konkurranseutsetting av jernbanesektoren. Forslaget kan føre til en avsporing av forventet jernbanesatsing og bidra til å ta vekk fokus fra det som er hovedutfordringen, nemlig å fortsette opptrappingen av investeringer og vedlikehold av eksisterende og nye strekninger.
Det siste året har NSB hatt en all time high passasjervekst på rundt 9 prosent, en langt bedre utvikling enn Gjøvikbanen, som fremstilles som en suksess av den sittende regjering. NSB tjener også penger, overskuddet pløyes tilbake til jernbanedriften. Dette viser at NSB lykkes med det politiske målet om å få folket over på mer miljøvennlige transportformer.
NSB skisserer planer for å lage 4-6 anbudspakker. Dette indikerer en ytterligere oppdeling av NSB og en tilrettelegging for konkurranse i persontrafikken. Noe som igjen vil gjøre det lettere å legge togselskapene ut for salg.
I Sverige hvor full konkurranseutsetting er prøvd ut i flere år, har punktligheten sunket til det laveste nivået i Europa. I Storbritannia har det ført til at det statlige tilskuddet har økt kraftig, uten proporsjonal økning i trafikkvekst. Samtidig sitter private togselskaper med store profitter høstet fra statlige tilskudd, og kutt i lønns- og arbeidsvilkår. Vi kan ikke se at dette er fornuftig, når dagens modell sikrer at økonomisk overskudd fra Jernbanen går tilbake til driften og Staten.
Det er fornuftig å se på grensesnittene som ble lagt til grunn for oppdelingen av Norges Statsbaner i 1996-1999. Vi nevner eiendommene, knutepunktsutvikling, godsterminaler og stasjoner samt strategisk, langsiktig ruteplanlegging (20 – 40 år), for å sikre verdier og helhetlige planer. En optimal jernbaneutbygging skal sikre et bedre tilbud for gods og persontrafikk. En helhetlig utbygging krever riktig prioritering av investeringer og løsninger. Erfaringene fra den pågående innfasing av ny rutemodell i østlandsområdet viser at økt togproduksjon ikke er godt nok koordinert med infrastruktureier. Det berører hensettingsspor, strømtilførsel, annen tilpasning av spor, og signalsetting.
Norsk Jernbaneforbund støtter at det må satses mer og tenkes nytt rundt jernbane i Norge. Konklusjonene om nødvendigheten av en mer helhetlig finansiering og mer effektiv gjennomføring av utbygging av jernbane, kan best realiseres ved at det opprettes et fond for utbygging av infrastruktur.
Til tross for en løfterik Nasjonal Transportplan kommer jernbanen fremdeles til å være underdimensjonert og foreldet i flere tiår framover. Medisinen mot dette er ikke oppdeling og kommersialisering av Jernbanedriften, men fortsatt satsing på fornying av infrastruktur og materiell, og utbygging av nye teknologisk, tidsriktige traseer.
Vi er urolige for hva krav om overskudd i et kommersielt selskap vil gjøre med driften av de ulike strekningene. Det vil fort kunne bli sterk fokus på lønnsomme strekninger, mens viktige transportbehov innen gods- og persontrafikk mellom de store byene blir prioritert ned.
Internasjonale erfaringer viser at jernbanens kompleksitet gjør at en velfungerende jernbane er avhengig svært tette bånd mellom infrastruktur og trafikk. Norsk Jernbaneforbund retter oppmerksomheten mot organiseringen av den Sveitsiske Jernbanen hvor jernbanevirksomhet og ansvar er samlet i det helintegrerte selskapet SSB. Dette landet kan vise til et velfungerende, landsdekkende og framtidsrettet tilbud for passasjerer og godstrafikk.
Vi har store ambisjoner for framtida. Men dette handler først og fremst om tilstrekkelig med ressurser til både bygging, vedlikehold, drift og flere tog, framfor å legge ned to selskap og opprette to nye.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin