JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

EUs jernbanepakke utvannes

Parlamentet vil ikke følge forslaget om obligatoriske anbudskonkurranser innen persontransport med tog. Nå skal det forhandles.
STOR OPPSLUTNING: Over 4.000 jernbaneansatte fra 17 land møtte fram i Strasbourg for å protestere mot Jernbanepakke IV.

STOR OPPSLUTNING: Over 4.000 jernbaneansatte fra 17 land møtte fram i Strasbourg for å protestere mot Jernbanepakke IV.

ETF

nina@lomedia.no

oystein.braathen@lomedia.no

Den fjerde jernbanepakken, med seks ulike forslag fra EU-kommisjonen, handler om hvorvidt EU-landene skal åpne all nasjonal passasjertransport for konkurranse utenfra i 2019.

Kommisjonen taler for dette. Hensikten er å bedre konkurranseevnen i togtransport og skape bedre tjenester.

Ikke avgjort

I slutten av februar stemte Europaparlamentet over egne endringsforslag og vedtok at nasjonale jernbanemonopol får fortsette. Nasjonale myndigheter må be om anbud på offentlige tjenestekontrakter, eller tildele kontrakten direkte til en ønsket togoperatør. I dag håndteres persontrafikken av én operatør kun i Finland, Irland, Hellas, Luxembourg og Portugal.

– Pakken betyr at innenlands passasjertrafikk kan åpnes for konkurranse. Integrerte jernbaneselskaper er fortsatt truet, men det verste ble avvist. Innblandingen i streikeretten ble stoppet, sier Sabine Trier, visegeneralsekretær i Den europeiske transportarbeiderføderasjonen (ETF).

Det hun sikter til er at forslaget stilte krav om garantier for minimumsdrift under eventuelle streiker. Etter møtet uttalte føderasjonen i en pressemelding at parlamentet mislyktes med å gi et klart signal om at nasjonal persontransport på tog er en offentlig tjeneste som ikke kan være gjenstand for profitt.

Lang utsettelse

Forslaget om obligatorisk konkurranseutsetting ble vannet ut, og nå er anbud er utsatt til i hvert fall 2022-23, mener Olav Grimsbo, Norges samferdselsråd i Brussel.

Flere punkter om tekniske og sikkerhetsmessige løsninger fikk flertall. Tanken bak dette er at tog i framtida skal være godkjente til å kjøre over hele EU/EØS-området.

Nå skal det forhandles med EU-landenes ministerråd om de seks forslagene som Europa-parlamentet har godkjent eller forandret på. I Rådet møter statsråder for saksområdet som er til behandling. I denne saken møter transportministrene.

En konsekvensanalyse anslår at en liberalisering av jernbanemonopolene ville gi vinster på minst 200 milliarder kroner mellom 2019 og 2035. Internasjonal persontransport og nasjonal godstransport er allerede åpen for konkurranse.

Protester

Samme dag som jernbanepakke 4 var oppe til votering, arrangerte ETF en demonstrasjon der mer enn 4.000 jernbaneansatte fra 17 land var på plass utenfor parlamentsbygningen i Strasbourg. ETF har protestert mot liberaliseringen siden innholdet forslaget til nytt direktiv ble kjent.

Øystein Aslaksen, leder for jernbaneseksjonen i Den internasjonale transportarbeiderføderasjonen (ITF) understreker at det er viktig å opprettholde presset mot EU-parlamentet og Rådet, fordi forhandlingene mellom de to institusjonene fortsetter.

Stiller krav

Jernbarnemonopol får altså fortsette, men kontrakten bør være tidsbegrenset og nasjonale myndigheter må begrunne beslutningen hvis kontrakten blir gitt direkte til en operatør. Ifølge parlamentet skal det opprettes kriterier for effektivitet og tjenestekvalitet i offentlige tjenestekontrakter som gjelder persontransport. Punktlighet, kostnadseffektivitet, frekvens i jernbanetrafikken og kundetilfredshet skal være slike kriterier.

Togoperatører som velges bør oppfylle nasjonale, regionale og lokale sosiale standarder for arbeidsvilkår for sine ansatte, vedtok parlamentet med stort flertall. Ved bytte av operatør skal disse arbeidsvilkårene overføres til den nye operatøren. Den vedtatte teksten angir også at vilkårene skal følge relevante tariffavtaler og garantere rimelige ansettelses- og arbeidsvilkår.

Fellesmarked

Parlamentet ga klartegn til de mer administrative og tekniske forslagene fra Kommisjonen. De handler blant annet om å harmonisere signalsystem for toglinjene. Andre regler som fikk grønt lys dreier seg om å skape muligheter for at nye, små operatører får likeverdig tilgang til jernbanesporene. Parlamentet sa også ja til regler som harmoniserer sikkerhetssertifisering av togoperatører.

Kritikk

Forslaget om konkurranseutsetting av persontransport ble så utvannet av Europa-parlamentet at transportkommissær Siim Kallas uttrykte stor skuffelse. Han mente avstemningen var en «oppvisning i urokkelige nasjonale interesser». Her kan kritikk mot Tyskland og Frankrike leses mellom linjene. Ingen av disse landene er forsvarere av fri konkurranse i persontransport på tog.

Institusjonene

Kommisjonen: Forbereder saker og er utøvende organ, EUs «regjering». Har enerett til å legge fram lovforslag, som presenteres samtidig for Parlamentet og Rådet.

Parlamentet: EUs eneste folkevalgte organ. Opprinnelig bare rådgivende myndighet, men har fått stadig mer reell makt. Representantene er direkte valgt fra medlemslandene. Valg i mai på 751 mandater. Er EUs lovgivende organ sammen med Rådet.

Rådet: Tidligere kalt Ministerrådet. Består av ett regjeringsmedlem fra hvert medlemsland, enten utenriksministeren eller en fagstatsråd. Medlemmene representerer sine hjemland og ikke Unionen.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse

Institusjonene

Kommisjonen: Forbereder saker og er utøvende organ, EUs «regjering». Har enerett til å legge fram lovforslag, som presenteres samtidig for Parlamentet og Rådet.

Parlamentet: EUs eneste folkevalgte organ. Opprinnelig bare rådgivende myndighet, men har fått stadig mer reell makt. Representantene er direkte valgt fra medlemslandene. Valg i mai på 751 mandater. Er EUs lovgivende organ sammen med Rådet.

Rådet: Tidligere kalt Ministerrådet. Består av ett regjeringsmedlem fra hvert medlemsland, enten utenriksministeren eller en fagstatsråd. Medlemmene representerer sine hjemland og ikke Unionen.