JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

I strid med håndboken fra vegvesenet

Feil bruk av fartshumper går på helsa løs for bussjåførene

Sjåfører i Bærum er frust­rerte over fartshumper av en type som ikke bør brukes ­i busstraseer. Med inntil 30 passeringer daglig, går det ut over både personer og kjøretøyene.
FEILPLASSERT: Slike humper skal ikke benyttes på veier med mye busstrafikk, sier klubbleder Roald Hatten, og viser til håndboken fra Statens vegvesen.

FEILPLASSERT: Slike humper skal ikke benyttes på veier med mye busstrafikk, sier klubbleder Roald Hatten, og viser til håndboken fra Statens vegvesen.

Ole Palmstrøm

oystein.braathen@lomedia.no, ole@lomedia.no

– Sjåførene sitter foran hjulene og blir vippet opp og ned. Vi har kontaktet Bærum kommune gjennom vår lokale ledelse, siden Nettbuss Lommedalen er eneste selskap som kjører denne traseen, forteller Roald Hatten, leder i Norsk Jernbaneforbunds klubb i Bilpersonalet.

Elbiler skaper kork i kollektivfeltene

Direkte kontakt

Han skrev brev på vegne av kollegene for å få satt i gang utbedringer. Klubblederen ba om svar før neste medlemsmøte, som er planlagt i oktober.

– Vår tålmodighet er tynnslitt. Vi håper derfor på gehør for vårt krav om endring og utbedring, skriver Hatten i brevet.

Et problem er utformingen. Fem humper har en form som Statens vegvesen i sine veiledninger mener ikke bør benyttes der det er busstrafikk. Hver sjåfør passerer disse opptil tre ganger daglig i løpet av et skift.

– Her er det ingen grunn til å ha fartsdempere. Dette er belastninger for både sjåfører og busser. Vi skal kunne kjøre i 40 kilometer i timen, men må ned i 25. I resten av traseen er framkommeligheten så begrenset at vi ikke får kjørt inn forsinkelser som oppstår, opplyser Hatten.

Ulemper

Liknende klager kommer mange steder i landet, men ennå er det ikke gjennomført undersøkelser om mulige virkninger på sjåførenes helse. I veiledningene fra Statens vegvesen heter det at «tradisjonelle fartshumper anbefales ikke i busstrasé.»

– På siste medlemsmøte diskuterte vi å nekte å kjøre denne traseen, og heller benytte andre veier i nærområdet. Kjører vi utenom, mister passasjerene to holdeplasser. Derfor ble vi enige om først å komme med en henstilling til Bærum og be dem om å endre disse fartsdemperne.

Høyre lover å bruke 2,6 milliarder kroner på å sikre riksveiene mot utforkjøringer

Kontakt

Sammen med representanter for berørte etater tar de en befaring i traseen én gang årlig, foreløpig uten resultat for dette problemet. Neste fellestur er nå i høst.

– Der har vi med kommunen, som har laget fartsdemperne, Statens vegvesen og kanskje politiet også denne gangen, sier klubblederen.

I sin håndbok om fartsdempende tiltak skriver Statens vegvesen at flere enn sjåføren kan få plager.

– Ubehaget kan bli spesielt stort for dem som sitter bak. Det finnes eksempler på at busspassasjerer har blitt påført ryggskader fordi bussen har passert humpen i for høy fart, skriver Vegvesenet.

Sikkerhet viktigst

– Humpene ble lagt etter anmodning fra beboere på grunn av høye hastigheter. Registrering viste en trafikk på 1000 kjøretøy, der bussene utgjør en beskjeden del, sier Bærum kommune i sitt svar til klubben.

– Skilting med fartsgrense på 40 km/t er ikke tilstrekkelig. Bærum har lagt mellom 1000 og 1500 humper på sitt veinett av hensyn til trafikksikkerhet. Noen brukere oppfatter at dette ikke er ideelt, som buss og utrykningskjøretøy. Likevel har vi valgt å prioritere trafikksikkerhet for flertallet framfor bekvemmelighet for mindretallet, skriver kommunen i sitt svar.

Lokalmiljø

Hatten bor selv i Lommedalen, og har fin kontakt med passasjerene.

– Alle er veldig hyggelige. Selv klokken fem en mandag morgen var det en som hilste blidt med «endelig mandag». Slik er det ikke overalt, mener lederen for de 50 NJF-medlemmene.

Nettbuss vant et anbud som gikk ut i 2017, men med mulig forlengelse ett år av gangen, i inntil tre år.

– Ruter valgte å benytte de tre årene med en gang. Vi har et krav om 40 prosent helgetillegg fra fredag kveld til mandag morgen. Svaret har vært at det gjelder fra neste anbud. Jeg mener tre års forlengelse må regnes som å være et nytt anbud, men dette er noe vi forhandler om nå. Mulig det går til Spekter, forteller Roald Hatten.

Må planlegges

Fartshumper kan ha forskjellig utforming.

Busstrafikk gir utfordringer. På slike veier anbefales mykere start og avslutning, «modifiserte sirkelhumper».

I traseen i Bærum ligger trapeshumper. Disse har skrå, plane ­flater opp og ned. Flat topp.

Vegvesenet anbefaler at toppen er minst sju meter lang i busstraseer for å redusere vippebevegelsene.

Bør bygges for en hastighet som ligger 10 km/t høyere enn fartsgrensen der den plasseres.

Kilde: Statens vegvesen:
Håndbok om fartsdempende tiltak

Vår tålmodighet er tynnslitt. Roald Hatten

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Må planlegges

Fartshumper kan ha forskjellig utforming.

Busstrafikk gir utfordringer. På slike veier anbefales mykere start og avslutning, «modifiserte sirkelhumper».

I traseen i Bærum ligger trapeshumper. Disse har skrå, plane ­flater opp og ned. Flat topp.

Vegvesenet anbefaler at toppen er minst sju meter lang i busstraseer for å redusere vippebevegelsene.

Bør bygges for en hastighet som ligger 10 km/t høyere enn fartsgrensen der den plasseres.

Kilde: Statens vegvesen:
Håndbok om fartsdempende tiltak