GRØNT FLAGG FOR MER KONKURRANSE: Jernbanedirektorat har lagt strekninger på Østlandet ut på anbud.
Morten Hansen
Privatiseringen av jernbanen:
Flere togstrekninger skal ut på anbud før valget. Se lista
Jernbanedirektoratet legger flere strekninger på Østlandet ut på anbud. Fristen for å levere inn tilbud er 31. august – rett før valget.
morten@lomedia.no
Før valget til høsten må togselskapene som vil være med å konkurrere om strekninger som Stabekk-Moss og Skøyen-Mysen ha kommet med sitt tilbud.
– Dette er et desperat trekk for å rekke å lukke et kapittel før valget i september, sier Jane B. Sæthre, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF).
Strekningene som legges ut for anbud i det som Jernbanedirektoratet har gitt navnet Trafikkpakke 4 er:
• lokaltogene Spikkestad/Asker – Lillestrøm og Stabekk/Oslo S – Ski,
• regiontogene Oslo S – Ski, Stabekk – Moss, Oslo S – Mysen/Rakkestad og Oslo S – Hakadal/Jaren, samt
• regionekspresstog Oslo S – Halden og Oslo S – Gjøvik.
Oppstart for togselskapet som vinner anbudet er desember 2023 og fristen for å levere inn tilbud er august i høst.
For tidlig – for usikkert
Det mener NJF og Sæthre er altfor tidlig. Forbundslederen påpeker at pakken allerede er utsatt ett år på grunn av pandemien. Hun konstaterer at samfunnet fortsatt er preget av usikkerhet.
– Med den usikkerhet som råder akkurat nå, er det ikke tiden for å levere inn anbud som skal forpliktes i ti år framover. I tillegg er tidsfristen som er satt for innlevering av anbud svært kort, fastslår Sæthre.
Les også: Nye Veier – og ikke Bane NOR – skal bygge Ringeriksbanen
Komplisert
Kontrakten som er lagt ut skal gjelde for ti år med mulighet for inntil to års forlengelse, og er en såkalt nettoavtale. Det betyr at i kontraktene som staten inngår med vinnende togselskap, legges det opp til at togselskapene beholder billettinntektene.
Sæthre håper en eventuelt ny regjering vil stoppe konkurransen før en vinner blir utpekt. Hun mener å fordele togstrekningene på Østlandet på flere selskaper er en krevende øvelse.
– Det vil skape problematiske grensesnitt og avtaler. Oslo og Viken, med over 40 prosent av Norges befolkning, bruker toget på korte reiser i hovedsak på morgen og ettermiddag. Det er en ressurskrevende og dyr produksjon. Det vil kreve økte innsatsmidler både av lokaltog og ansatte, uavhengig av vekst, sier Sæthre.
Virksomhetsoverdragelse
Det er lagt opp til virksomhetsoverdragelse med avgrensning på lik linje som de andre pakkene. Det betyr at ansatte som utfører renholdet og vedlikeholdet av togene ikke er sikret lønns- og arbeidsvilkår om de må bytte arbeidsgiver på grunn av anbudsutsettingen.
Nylig vant renholderne på Trafikkpakke nord en rettsak som gikk på nettopp virksomhetsoverdragelse. Denne dommen er nå rettskraftig.
Sæthre påpeker at Jernbaneloven sier også støttefunksjoner skal virksomhetsoverdras. Hun mener rettsaken for renholderne har gitt forbundet medhold i det synet.
– I tillegg har vi lagt et godt grunnlag gjennom avtaleinngåelse i alle vedlikeholdsselskapene, samt at Spordrift også har lagt inn virksomhetsoverdragelse som premiss i sine anbudsdokumenter. Jeg konkluderer med at det vi har fått medhold i så langt vil legge føringer for framtidige konkurranser, sier Sæthre.
Les også: Verkstedarbeiderne i Lodalen vet ikke om jobbene blir flyttet: – Vi har veldig lite vi skulle sagt
Vektlegger kvalitet
Jernbanedirektoratet har bestemt at kvalitet skal vektes med 70 prosent, mens kostnad skal vektes 30 prosent, når vinneranbudet skal vurderes. Kvalitet omfatter blant annet bedre avvikshåndtering, mer robust drift, utvidet transporttilbud på enkelte tider og strekninger, bedre kundeservice, økt kundetilfredshet og bedre koordinering mot øvrig kollektivtransport.
– Trafikkpakke 4 består av mange togavganger og berører mange reisende. Jernbanedirektoratet er derfor opptatt av å knytte til seg en togoperatør som kan bidra til å sikre et godt og robust togtilbud for de reisende, sier Hans Henrik Kristensen, direktør for persontrafikkavtaler i Jernbanedirektoratet.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo
Nå skal norsk laks erobre India: – En «game changer»
Kathrine Geard