JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Flytoget, NSB, franske Keolis og svenske Statens Järnvägar er med i konkurransen om privatiserte togstrekninger

Flytoget åpner for å ta Sørlandsbanen fra NSB

Samferdelsdepartementet har forhåndsgodkjent sju togselskaper til å delta i konkurransen om jernbanen, ifølge Norsk Jernbaneforbund. Departementet holder hemmelig hvilke selskaper det er.
FLYTOGET: Flytoget kan levere anbud på den første togstrekningen de borgerlige har lagt ut på anbud, Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen.

FLYTOGET: Flytoget kan levere anbud på den første togstrekningen de borgerlige har lagt ut på anbud, Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen.

Ole Palmstrøm

yngvil@lomedia.no

I dag kjører Flytoget kun tur-retur Gardermoen. Det kan endre seg.

Ifølge Jane Sæthre, leder i Norsk Jernbaneforbund, er sju selskaper prekvalifisert til å levere inn anbud i konkurransen om togstrekningene.

Det betyr at Samferdselsdepartementet har godkjent dem til å levere inn anbud. Selskaper som ikke er godkjent på forhånd vil ikke bli tatt med i betraktning.

3. februar skal Samferdselsdepartementet sende ut konkurransegrunnlaget for Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen til de forhåndsgodkjente selskapene.

Hemmelighold fra Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet holder hemmelig hvilke selskaper som er forhåndsgodkjent. «Hvilke selskaper som er prekvalifisert vil ikke bli kunngjort», heter det på jernbanereformens nettside togkonkurranse.no.

Også hvor mange selskaper som er godkjent, er også hemmelig.

«Det er ikke endelig avklart om antall prekvalifiserte vil kunngjøres», står det.

– Vi har krevd fra Samferdselsdepartementet å få vite hvilke selskap som er aktuelle for å legge inn anbud, for å så tidlig som mulig komme i dialog med dem. Samferdselsdepartementet sier de vil vurdere det, sier Rolf Ringdal.

NSB-sjefen reagerer på at regjeringen ikke har kommet med pensjonsløsning

NSB godkjent for begge togpakkene

Flytoget og NSB er godkjent til å levere anbud på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. I tillegg er NSB godkjent for Trondheim-Bodø, Bodø-Rognan, Lundamo/Melhus-Stjørdal/Steinkjer, Dombås-Åndalsnes, Hamar-Røros, Røros-Trondheim, Trondheim-Storlien, Oslo – Trondheim.

Det er uklart om svenske Statens Järnvägar er godkjent for begge togpakker.

– Styret i Flytoget AS vil ta stilling til hvorvidt Flytoget skal delta i konkurransen når konkurransegrunnlaget blir gjort tilgjengelig 3. februar, skriver kommunikasjonssjef Ida Marie Fottland i en tekstmelding til FriFagbevegelse.

NSB har kunngjort at datterselskapet NSB Anbud er prekvalifisert til å delta i konkurransen om togstrekningene i sør og nord, ifølge konsernbladet Vingehjulet.

NSB Anbud AS ble etablert av NSB 6. juni 2016 med formålet «kommersiell jernbanevirksomhet». Det skal brukes av NSB når selskapet legger inn anbud på togstrekninger.

Foreløpig er ingen ansatt i datterselskapet, etter det FriFagbevegelse erfarer.

Pensjonsbombe kan knekke NSB

Dette er landene som lykkes med jernbanen

Her er Frp-statsrådens nye tog-selskaper

– Regjeringa struper økonomien i NSB og setter pensjonene i fare, advarer NSB-ansatte

Dette skjer i jernbanen framover:

• 3. februar 2017: Utsendelse av konkurransegrunnlaget for «trafikkpakke 1 sør»: Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen.

• April 2017: Det nye selskapet Materiellselskapet AS ble startet av NSB i juni 2016, og overføres til Samferdselsdepartementet. Alle lokomotiver og togvogner tas ut av NSB og inn i Materiellselskapet AS.

• Mai 2017: Utsendelse av konkurransegrunnlaget for «trafikkpakke 2 nord»: Trondheim-Bodø, Bodø-Rognan, Lundamo/Melhus-Stjørdal/Steinkjer, Dombås-Åndalsnes, Hamar-Røros, Røros-Trondheim, Trondheim-Storlien, Oslo – Trondheim.

• Juni-august 2017: Forhandlinger med utvalgte selskaper i anbudet om trafikkpakke 1 sør.

• Oktober-november 2017: Forhandlinger med utvalgte selskaper i anbudet om «trafikkpakke 2 nord».

Kilder: NSBs konsernblad Vingehjulet

NSBs pensjonsregning på 4 milliarder:

• NSB-konsernet med datterselskaper har inntil 4 milliarder i pensjonsforpliktelser.

• Det begynner å haste for NSB å få vite om staten tar den enorme pensjonsregningen på rundt 4 milliarder kroner.

• Snart må NSB konkurrere om å få kjøre tog, men vil ikke klare å vinne anbud uten at staten hjelper til å betale pensjonene.

• Regjeringen hevder EØS-avtalen kan blokkere for at staten hjelper NSB, fordi den har et generelt forbud mot statsstøtte.

• Ennå har ikke samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen bestemt hva som skal skje med de NSB-ansattes pensjon.

Kilde: FriFagbevegelse

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Dette skjer i jernbanen framover:

• 3. februar 2017: Utsendelse av konkurransegrunnlaget for «trafikkpakke 1 sør»: Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen.

• April 2017: Det nye selskapet Materiellselskapet AS ble startet av NSB i juni 2016, og overføres til Samferdselsdepartementet. Alle lokomotiver og togvogner tas ut av NSB og inn i Materiellselskapet AS.

• Mai 2017: Utsendelse av konkurransegrunnlaget for «trafikkpakke 2 nord»: Trondheim-Bodø, Bodø-Rognan, Lundamo/Melhus-Stjørdal/Steinkjer, Dombås-Åndalsnes, Hamar-Røros, Røros-Trondheim, Trondheim-Storlien, Oslo – Trondheim.

• Juni-august 2017: Forhandlinger med utvalgte selskaper i anbudet om trafikkpakke 1 sør.

• Oktober-november 2017: Forhandlinger med utvalgte selskaper i anbudet om «trafikkpakke 2 nord».

Kilder: NSBs konsernblad Vingehjulet

NSBs pensjonsregning på 4 milliarder:

• NSB-konsernet med datterselskaper har inntil 4 milliarder i pensjonsforpliktelser.

• Det begynner å haste for NSB å få vite om staten tar den enorme pensjonsregningen på rundt 4 milliarder kroner.

• Snart må NSB konkurrere om å få kjøre tog, men vil ikke klare å vinne anbud uten at staten hjelper til å betale pensjonene.

• Regjeringen hevder EØS-avtalen kan blokkere for at staten hjelper NSB, fordi den har et generelt forbud mot statsstøtte.

• Ennå har ikke samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen bestemt hva som skal skje med de NSB-ansattes pensjon.

Kilde: FriFagbevegelse