M" />

For ett år siden så det dystert ut for verkstedarbeiderne i Stavanger. Så vant Mantena togvedlikeholdet for Go-Ahead

Da Go-Ahead vant anbudet på Sørlandsbanen, ble det en ny giv for Mantena i Stavanger. Det siste året har de tredoblet arbeidsstyrken.
Helge Larssen (t.h) og Odd Helge Undheim har vært gjennom et år med store endringer. For et års tid siden var stemningen usikker. Nå har de grunn til å smile i verkstedhallen på Kvaleberg i Stavanger.

Helge Larssen (t.h) og Odd Helge Undheim har vært gjennom et år med store endringer. For et års tid siden var stemningen usikker. Nå har de grunn til å smile i verkstedhallen på Kvaleberg i Stavanger.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

NB! Denne saken ble skrevet før koronautbruddet.

For ett år siden var det ni menn som møtte på jobb i den gamle verkstedhallen på Kvaleberg i Stavanger. Nå har verkstedet 32 ansatte, inkludert to lærlinger.

Og i desember sto en helt ny verkstedhall klar. Det er god stemning i Mantena Stavanger for tiden. Sånn var det ikke for et drøyt år siden.

– Før vi fikk denne kontrakten var det usikkerhet og litt pessimisme. Vi viste jo ikke om Mantena hadde noen jobb å tilby framover, sier Odd Helge Undheim, avdelingsleder i Mantena Stavanger.

Men etter at Mantena vant kontrakten om vedlikeholdet på togene til Go-Ahead, har stemningen snudd.

– Det har vært en spennende periode vi har vært gjennom. Nytt verksted, nytt materiell, nye ansatte og ny kunde, sier Undheim.

LES OGSÅ: Korona-krisen åpner for mer vedlikeholdsarbeid på jernbanen

Tar tid

– Det har vært en positiv opplevelse. Go-Ahead har vært veldig opptatt av samarbeid for at det skal bli best mulig resultat, legger han til.

Undheim er en av de med lengst fartstid i bedriften. Det er 25 år siden han kom inn ­dørene som togelektikerlærling.

Men i forhold til Helge Larssen er han en nykommer. Lederen i Statsbanenes Verkstedarbeiderforening i Stavanger, begynte læretiden for 45 år siden. Også han må erkjenne at det er mye som skal fungere når arbeidsoppgavene blir flere. Det har vært en hektisk tid både for gamle og nye ansatte.

– Vi er i startfasen, og det tar tid å komme inn i alt. Det er mye som skal på plass – verktøy og ikke minst deler, fortsetter Helge Larssen.

Saken fortsetter under bildet.

SEKS TIÅR MED TOG: Helge Larssen begynte som elektrikerlærling i NSB i 1976. ­– Hadde jeg ikke trivdes på jobben hadde jeg ikke vært her så lenge, sier Larssen.

SEKS TIÅR MED TOG: Helge Larssen begynte som elektrikerlærling i NSB i 1976. ­– Hadde jeg ikke trivdes på jobben hadde jeg ikke vært her så lenge, sier Larssen.

Morten Hansen

Gamle tog

For da Go-Ahead startet opp sine ruter på Sørlandsbanen før jul, var en av selskapets bekymringer tilgangen til deler.

Mye av materiellet som går på norske skinner er gammelt. De eldste togsettene, som går på Arendalbanen, ble bygd så langt tilbake som på 70-tallet. Reservedelene til disse er ikke hyllevare. Det gjelder å få tak i brukte deler fra togsett som er tatt ut av drift.

– Det er vanskelig å få deler til alt. Mye av det vi trenger lages ikke lenger. Det som lages, må tilpasses togene i Norge, sier Larssen.

p

– Det er ikke snakk om hyllevare. Det tar tid å fylle opp lageret. Hadde det ikke vært for at de nyansatte er lærevillige, hadde det ikke gått så bra. De har stått på, jobbet overtid og tatt initiativ, forteller Undheim.

Flinke ferskinger

De fem-seks verkstedarbeiderne som har lang fartstid med å skru tog, har ikke hatt mulighet til å gjøre jobben alene. Produksjonen ble mer eller mindre tredoblet over natta.

Også Larssen berømmer sine nye kollegaer.

– De er flinke og tar til seg kunnskap. Og så er de ikke redde for å ta i et tak for å løse problemer som dukker opp, fastslår Larssen.

MYE NYTT: Joakim Wathne (t.v) og David Dahl går gjennom vedlikeholdet som skal utføres. ­– Det har vært mye nytt å sette seg inn i, men det er en bra arbeidsplass å ha, konstaterer Dahl.

MYE NYTT: Joakim Wathne (t.v) og David Dahl går gjennom vedlikeholdet som skal utføres. ­– Det har vært mye nytt å sette seg inn i, men det er en bra arbeidsplass å ha, konstaterer Dahl.

Morten Hansen

Bratt læringskurve

De nye medarbeiderne er kommer fra mange områder i verksted­industrien. Bil-, fly- og ikke minst oljebransjen er representert ved togskinnene på Kvaleberg. Omtrent halvparten av de som er nyansatt har bakgrunn som elektrikere – resten er mekanikere.

David Dahl, som er mekaniker, og elektriker Joakim Wathne er to av de som har Mantena som sin nye arbeidsplass. Dahl har byttet ut olje med tog.

– Det har vært en bratt læringskurve. Det er veldig mye nytt. Men jeg trives veldig godt her, slår han fast.

Godt samarbeid

Undheim berømmer «gamlegutta» for å ha tatt godt imot de nye. Det er mye nytt som må læres – og læres bort

– De rutinerte har vært flinke til å lære fra seg. Det har vært et godt samarbeid, fastslår Undheim.

p

– De nye vært flinke til å reise på kurs – selv om de har vært nødt til å reise bort fra familien i flere uker i strekk, legger Larssen til.

For mye av arbeidet som nå gjøres i Stavanger, har tidligere vært gjort blant annet i Lodalen i Oslo. Selv om togene som kjøres mellom Oslo og Stavanger har noen år på baken, er det nytt materiell for de som jobber på Kvaleberg. Larssen skryter av kollegaene i Mantena i Lodalen.

– Det har hjulpet veldig at de i Lodalen har stilt opp. De har mistet oppgaver, men har likevel stilt opp for å lære bort kunnskap om de togsettene vi ikke har jobbet med tidligere, sier Larssen.

Han hadde ikke blitt overrasket om noen av de som mistet arbeidsoppgaver hadde satt seg på bakbeina.

– Men det har de ikke gjort. Vi har blitt godt mottatt i Lodalen, sier Larssen.

Saken fortsetter under bildet.

Morten Hansen

Fra dag til skift

Det er ikke bare ansatte og tog som er nytt i Stavanger. Måten å jobbe på har også endret seg. Å gå fra elleve tog til rundt 40, gjør at flere arbeidsoppgaver må gjøres på kvelds- og nattestid – og i helgene.

Tidligere var verkstedet stengt om natten og i helgen. Nå er det folk på jobb nesten hele tiden. Unntaket er noen timer på ettermiddagen. De fleste går derfor doble skift, med hver tredje helg på jobb.

p

– Vi har hatt samtaler med alle som jobber her, og det er ingen som har klaget på skiftet. De eldste slipper å jobbe om natta, men det er tolvtimersskift i helgene. Det siste har vi gjort for at de som jobber her skal slippe å jobbe oftere enn hver tredje helg, sier Undheim.

God hjelp

Endringene har også gjort at tillitsvalgte har fått en ny arbeidsoppgave.

– Jeg har jo aldri vært nødt til å sette meg inn i skiftarbeid. Men jeg har fått god hjelp av Petter Trønnes i Verkstedarbeidernes landsråd. Og jeg synes det har fungert bra. Vi har ikke hatt noe å utsette på hvordan skiftene er satt opp. Jeg må si at vi har fått til alle endringene på en god måte alle mann, sier Larssen.

Morten Hansen

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse