JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bussjåførlønna:

Forbundsleder Jane B. Sæthre håper bussjåførene vil si ja i uravstemningen

Busstreiken er avblåst. Forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF) mener de har fått et oppgjør hun karakteriserer som greit, men fornøyd er hun ikke. Hun håper likevel bussjåførene vil si ja i uravstemningen.
Jane B. Sæthre, forbundsleder i Jernbaneforbundet mener resultatet fra meklingen ikke er noe mer enn greit. – Vi er er vi et stykke på vei, men vi har fortsatt mye igjen før vi har tatt igjen industriarbeideren, sier Sæthre.

Jane B. Sæthre, forbundsleder i Jernbaneforbundet mener resultatet fra meklingen ikke er noe mer enn greit. – Vi er er vi et stykke på vei, men vi har fortsatt mye igjen før vi har tatt igjen industriarbeideren, sier Sæthre.

Jan-Erik Østlie

morten.hansen@lomedia.no

Et samlet tillegg på minimum 19.500 kroner for 2020 og 2021 – i tillegg til det generelle tillegget i neste års mellomoppgjøret – og en innrømmelse fra arbeidsgiver var nok til å få flertallet i forhandlingsdelegasjonene til å avblåse busstreiken.

NJF-leder Jane B. Sæthre karakteriserer oppgjøret for greit.

– Setter man det inn i den situasjonen vi er i, så er det greit. Men jeg er ikke fornøyd. Jeg tror likevel det er fornuftig å avblåse streiken nå, sier Sæthre.

Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret

Støtte til sjåførene

Hun trekker fram økende koronasmitte i de store byene, slitasje på de streikende, og ikke minst at bussjåførene har fått belyst – og støtte for – sin dårlige lønn og arbeidshverdag.

Bussjåførene får ny lønn. Streiken er over

– Å fortsette streiken tror jeg vil være tøft. Nå er vi et stykke på vei, men vi har fortsatt mye igjen før vi har tatt igjen industriarbeideren. Men vi har opinionen i ryggen og vi har fått en innrømmelse fra arbeidsgiver om at etterslepet er reelt, konstaterer Sæthre.

Hun mener den store støtten fra de reisende er noe sjåførene må ta med seg videre lønnskampen. Passasjerene har fått øynene opp for hvordan arbeidshverdagen er.

Rasende busstillitsvalgt: – Resultatet er et svik mot bussjåførene

Kampen er ikke over

Nå gjenstår det å se om forhandlingsresultatet blir godkjent av medlemmene i uravstemningen. Sæthre har tro på at det skal gå. Sikker er hun ikke. Hun poengterer at det var uenighet i forhandlingsdelegasjonene om forslaget fra NHO Transport. Også internt i NJFs delegasjon var det uenighet.

Åtte av ti nordmenn støttet de streikende bussjåførene

– Men flertallet både hos oss og totalt i delegasjonene mente det var en avtale vi kunne skrive under på. Det betyr likevel ikke at sjåførenes kamp er over, konstaterer Sæthre.

Arbeidsgivernes ansvar

Hun fastslår at bussjåførene skal opp på det nivået som ble avtalt da Bussbransjeavtalen ble etablert. På linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn er fortsatt et mål og et krav. Hun slår fast at det hviler et stort ansvar på arbeidsgiverne.

– Det er arbeidsgiverne som har fått oss i den situasjonen vi er i. De har et stort ansvar for å få oss ut av den. Det er de som har brutt en avtale som de selv har skrevet under på, sier Sæthre.

Leder for bussjåførene i Fellesforbundet: – Jeg måtte tenke meg om flere ganger, men er like forbanna

Forstår skuffelsen

Også hovedtillitsvalgt i Vy Buss, Finn Arne Solberg, er spent på hva medlemmene vil si. Han tror dette kan bli vanskelig å få en godkjenning av avtalen.

– Avtalen vi har skrevet under på gir oss et opphold i streiken, så får medlemmene bestemme hva vi skal gjøre videre. Men velger folk å lese hva vi har blitt enige om, mener jeg de bør stemme ja i uravstemningen, sier Solberg.

Han har forståelse for at mange er skuffet. Men mener avtalen partene er blitt bedre enn hva som kunne blitt oppnådd ved å fortsette streiken.

– Ingen er fornøyd med dette. Men hva hadde vi oppnådd hvis vi hadde stått på videre? Jeg tror det hadde blitt tvungen lønnsnemnd. Det hadde kanskje vært mere komfortabelt for partene, men det hadde blitt mindre penger, fastslår Solberg.

Uansett sikret 2,50

Også han er fornøyd med at NHO Transport har anerkjent kravet om en lønn på linje med industriarbeideren. Men karakteriserer det som en innrømmelse med en bismak.

Bussjåfør Geir Håvard og kollegene er på jobb 55 timer i uka – men får kun betalt for drøyt 35

– Men klarer vi å riste av oss skuffelsen tror jeg det er starten på en ny kamp som vil gi oss mer. Vi har fortsatt utfordringer som ikke er løst, men som er belyst. Jeg lover at det kommer til å bli gode diskusjoner neste år – selv om det er et mellomoppgjør.

Han poengterer at neste års tillegg på 2,50 kroner, i tillegg til det generelle tillegget, er en garantisum. Solberg og de andre som har forhandlet på vegne av bussjåførene vil ikke gå i fella fra 2018. Da ble et tidligere framforhandlet tillegg avkortet.

– Vi vet ikke hvordan samfunnet ser ut neste år. Koronapandemien kan ha rammet økonomien hardere. Vi skal stå på for at det beløpet blir høyere, men vi er uansett sikret 2,50, sier Solberg.

Debatt: Bussbransjen er i ferd med å ta langsomt selvmord – men kan reddes, skriver sjåfør Ørkan Takle

Finn Arne Solberg, hovedtillitsvalgt i Vy Buss, skjønner at sjåførene er skuffet etter halvannen uke i streik. Han mener resultatet er bedre enn hva som ville blitt resultatet av en fortsatt streik.

Finn Arne Solberg, hovedtillitsvalgt i Vy Buss, skjønner at sjåførene er skuffet etter halvannen uke i streik. Han mener resultatet er bedre enn hva som ville blitt resultatet av en fortsatt streik.

Morten Hansen

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse