Framgang for NSB i 2017
NSB hadde både passasjervekst, økt omsetning og et godt driftsresultat i 2017, men er ikke fornøyd med punktligheten.
Et lokaltog ankommer perrongen på Oslo S (illustrasjonsfoto)
Merete Jansen
Driftsinntektene for NSB i 2017 endte på 14,99 milliarder kroner, mot 14,57 milliarder året før. NSB-konsernet fikk et driftsresultat på 773 millioner kroner, opp fra 638 millioner i 2016. Resultatet etter skatt ble på 772 millioner kroner (mot 685 millioner i 2016).
• Disse sju statlige selskapene skal Torbjørn Røe Isaksen selge
– Jeg er fornøyd med at vi leverer gode resultater i et år preget av store omstillinger. I 2017 var det viktig å forberede oss på konkurranseutsettingen av persontog, sier Geir Isaksen, konsernsjef i NSB.
Antall togreiser i Norge økte med 6,3 prosent i 2017. Også Nettbuss–NSBs bussdivisjon -opplevde en vekst i fjor, med 2,5 prosent flere bussreiser.
Dårlig punktlighet
Isaksen er imidlertid misfornøyd med at NSB sliter med punktligheten. I fjor endte punktligheten på 88,4 prosent, som er på nivå med året før. Men januar i år har vært forferdelig, sier han, med en punktlighet på bare 81,3 prosent og med et bunnivå 16. januar på bare 52,3 prosent.
Geir Isaksen, konsernsjef i NSB
Bjørn A. Grimstad
– Mange av våre kunder opplever at togene er forsinket eller innstilt. Dette er vi svært misfornøyd med, sier Isaksen, som peker på at hovedårsaken ikke ligger hos NSB, men skyldes problemer med skinnegang, strømforsyning eller signalanlegg. NSB ønsker å ta dette videre med Bane Nor og ønsker at de iverksetter tiltak for å få løst problemene.
Til tross for problemene med punktligheten kan Isaksen notere seg for at kundetilfredsheten med togtjenestene gikk opp fra 73 prosent i 2016 til 75 prosent i 2017.
NSB opplever også vekst på de mer turistpregede togstrekningene. Flåmsbanen satte i fjor passasjerrekord med 990.000 reisende, noe som tilsvarer 7 prosents vekst sammenlignet med året før.
• Hele landets buss-, trikk-, tog- og fergetilbud samlet i én app
Sliter med gods
På godsfronten er det verre stilt. CargoNet – som er heleid av NSB – sliter fortsatt med lønnsomheten og fikk et driftsresultat i fjor på minus 49 millioner kroner, dette til tross for økte driftsinntekter. Underskuddet i 2016 var på 2 millioner kroner.
– Konkurransen med trailere på vei og innad i godstogbransjen er knallhard. Godstog er bra for trafikksikkerheten på norske veier og bra for miljøet. Vi har et godt samarbeid med myndighetene om rammevilkår for godstog, som i dag ikke er gode nok for å oppnå målet om å få mer gods på vei over på skinner. Det ønsker både vi og regjeringen å få til, sier Geir Isaksen.
(©NTB)
innenriks.vaktsjef@ntb.no
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.