JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fransk togstreik har snart kostet én milliard kroner

Togstreiken som har pågått siden forrige uke, har til nå kostet det nasjonale jernbaneselskapet SNCF rundt 960 millioner kroner.
Mange togbilletter har ligget ubrukt de siste dagene.

Mange togbilletter har ligget ubrukt de siste dagene.

colourbox.com

Mandag pågikk streiken for fjerde dag på rad. Arbeidstakerorganisasjoner har uttalt at streiken skal fortsette to dager per uke hver uke til tidligst 28. juni, med mindre regjeringen trekker tilbake planen om å reformere SNCF.

SNCFs sjef Guillaume Pepy sier til fjernsynskanalen BFM at streiken så langt har påført selskapet et tap på rundt 20 millioner euro per dag.

Streiken i Frankrike kan bli langvarig - og reisende er spesielt utsatt

Mandag gikk kun hvert femte høyhastighetstog, og hvert sjette av de øvrige togene på langrutene. To tredeler av landets regionale tog var innstilt. Rundt 20 prosent av Eurostar-togene som går til og fra London er også kansellert.

Pepy registrerer «svært stor deltakelse» i streiken mandag, men konstaterer at flere tog er i rute nå enn før helgen.

– Ut fra det jeg kan se, har ikke Frankrike blitt paralysert. Men kunder blir tungt straffet, sier han.

– Macron, dette orker vi ikke mer!

Regjeringens mål er å reformere SNCF for å få selskapet til å gå med overskudd. Planen innebærer blant annet å omgjøre SNCF til et privat selskap der aksjene eies av staten. Nasjonalforsamlingen skulle mandag starte diskusjoner over reformen, men regjeringen har gjort det klart at president Emmanuel Macron kan innføre reformen ved presidentordre for å få fortgang i arbeidet med å konkurranseutsette passasjertrafikk fra 2020.

Få nyhetsbrevet vårt

• Følg oss på Facebook og Twitter

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse