JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Det går ikke an å sammenligne Go-Ahead Norge med morselskapet, mener adm. dir. Cathrine Elgin . Bildet er fra  Waterloo Station i London.

Det går ikke an å sammenligne Go-Ahead Norge med morselskapet, mener adm. dir. Cathrine Elgin . Bildet er fra Waterloo Station i London.

Peter Nicholls/REUTERS/NTB Scanpix

Go-Ahead Norge: – Vi må drive på samme måte som alle andre operatører på den norske jernbanen

Administrerende direktør i Go-Ahead Norge, Cathrine Elgin, mener sammen­likningen med morselskapet i England ­er feil.
2019020109160020190410203756

morten.hansen@lomedia.no

– Den operasjonen som drives i England drives med helt andre rammebetingelser enn i Norge. Det er ikke mulig å drive på andre betingelser enn det er her. Vi må drive på samme måte som alle andre operatører på den norske jernbanen, sier Cathrine Elgin, administrerende direktør i Go-Ahead Norge AS.

Go-Ahead - En upopulær engelskmann

Ikke som i England

Hun har sett sammenlikningen med England mange ganger siden Go-Ahead vant anbudet på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen i oktober i fjor. Elgin mener det er en feilaktig sammenlikning.

Den eneste likheten hun ser mellom Go-Aheads virksomhet i England og Norge, er at det er tog på skinner.

Cathrine Elgin.

Cathrine Elgin.

Morten Hansen

– Det er to vidt forskjellige miljøer vi opererer i. Go-Aheads operasjon i London og området rundt London er underlagt helt andre betingelser enn hva vi har her hos oss, hva gjelder antall tog, reisende, kompleksitet, og så videre. Man må sammenlikne epler og epler hvis man først skal sammenlikne. Det viktige for oss, er at vi sammenlikner mot operasjon som drives på like vilkår som vi skal gjøre her i Norge. Da er det naturlig å sammenlikne oss mot øvrig norsk persontogvirksomhet i Norge, – NSB, NSB Gjøvikbanen og Flytoget, sier Elgin.

• – Norge kopierer en mislykka modell, mener Agenda om valget av Go-Ahead

Avhengig av tillit

Elgin håper selskapet skal klare å snu førsteinntrykket både blant de som reiser på jernbanen, og de som jobber der. Spesielt legger hun vekt på å få et godt forhold til de ansatte og deres fagforeninger.

– Vi har etablert et forhold, og har hele tiden hatt en god og åpen dialog med fagforeningene. Jeg har direkte kontakt med både Jane Sæthre i Jernbaneforbundet og Rolf Ringdal i Lokomotivmannsforbundet. Vi har ingen skjult agenda, sier Elgin.

Hun forteller at selskapet har hatt flere møter i foreningene i Kristiansand, Stavanger og Oslo. Hun føler selv at holdningene til Go-Ahead Norge har blitt endret.

– Vi har svart åpent og ærlig på absolutt alle spørsmålene fra medlemmene. Jeg tror foreningene og medlemmene ser at vi mener det vi sier. Og vi er avhengig av tillit hos personalet. At de er fornøyde, sier Elgin.

Det mener Go-Ahead-direktøren er den viktigste faktoren for å oppnå suksess hos de reisende.

– Kommer vi med mange endringer, som gjør personalet misfornøyd, oppnår vi aldri de målene vi har satt oss. Vi spiller på lag med de ansatte, sier Elgin.

• Meld deg på nyhetsbrevet vårt.

Firer ikke på sikkerheten

Hun understreker at Go-Ahead har en ledelse med solid jernbanefaglig bakgrunn. Elgin understreker nok en gang at det ikke er et engelsk selskap som kommer til Norge.

– Vi er et norsk selskap, med en ledelse som har mye og bred erfaring fra norsk jernbane. Det tror jeg også er en av grunnene til at vi vant anbudet. Vi vet hva som vil fungere og ikke fungerer, sier Elgin.

Sikkerhet er et av områdene hvor selskapet ikke vil eksperimentere. Opplæring og sikkerhet har vært sentralt i diskusjonen om den nye jernbanereformen. Fagforeningene på jernbanen har også utrykt bekymring for at økonomi vil gå foran sikkerhet – og har vist til erfaringene fra nettopp England. Det er en problemstilling Elgin, som har bakgrunn som sikkerhetssjef i både NSB Gjøvikbanen og Flytoget, avviser.

– Vi kommer aldri til å risikere noe som går ut over sikkerheten. Å kutte i opplæring som går ut over sikkerheten kommer ikke til å skje, sier Elgin.

Hun forteller at Go-Ahead selv skal stå for opplæringen, og holder for tiden på med å ferdigstille opplæringsopplegget som skal presenteres for Jernbanedirektoratet.

– Vi skal sørge for en god og solid opplæring, sier Elgin.

Har en god plan

Det er snaut elleve måneder til Go-Ahead starter opp kjøring på Sørlandet. Elgin slår fast at selskapet er i rute.

– Det er ikke tvil om at det er hektisk. Det er veldig mye som skal på plass. Men vi har en god plan og er trygge på at vi skal komme i mål til den 15. desember.

NSB-ansatte er skuffet og overrasket over at Go-Ahead ble valgt til å kjøre tog på Sørlandsbanen

NSB vraket på tre tog-strekninger: – Nå får vi Ryanair-tilstander på norske skinner

Britisk selskap danket ut NSB og vant kontrakten om å kjøre tog på Sørlandet

{"428373":{"type":"s","url":"/image-3.428373.8f5bda28cc","cap":"Cathrine Elgin. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"tittel":{"color":"#000000","fontsize":"68","bgc":"#ffffff","bgo":"1","bgh":"100%","pos":"2"},"extrafiles":{"js":"","css":""},"fb":[{"type":"f2","title":"Privatisering av jernbanen i Storbritannia","closed":true,"place":"Ikke som i England"},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"si":[{"title":"Vi kommer aldri til å risikere noe som går ut over sikkerheten.","place":"Har en god plan"},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""}],"us":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"lpage":{"exist":false,"color":"#000000"},"cpage":{"iscpage":false,"mpage":""}}

Privatisering av jernbanen i Storbritannia

Vedtatt av John Majors konservative regjering i 1993, og utført mellom 1994 og 1997.

Bristish Rail ble oppløst og solgt ut delvis.

Til sammen ble 100 enheter solgt ut.

Infrastruktur og store stasjoner gikk til Railtrack, som gikk konkurs i 2001. Det statseide selskapet Network Rail tok over porteføljen og har denne i dag.

Togsettene gikk til tre selskaper, hvoedsaklig eid av store investormiljøer, som leier togene ut til togoperatørene.

Togoperatørene konkurrerer om konktrakter der tildelingen styres av en offentlig instans.

En tredjedel av operatørselskapene drive nå sine kontrakter etter direkte tildeling i stedet for etter auksjoner, som var intensjonen.

Til tross for svak score fra passasjerundersøkelser, har bare én operatør blitt fratatt kontrakten sin siden privatiseringen.

En operatør måtte gi opp en kontrakt i 2009, og da tok det halvstatlige operatørselskapet over. Ifølge Financial Times resulterte det i økt billettsalg, 1 milliard pund i overskudd til statskassen og rekordnivå på passasjervurdering.

I 2009 fastslo en offentlig kommisjon at selskapene som leaser ut togene hadde påført skattebetalere opp mot 100 millioner pund årlig i for høye leiepriser.

Gjennomsnittsalderen på togmateriellet i Storbritannia var i januar 2018 21 år, som er en dobling siden 2008, og er cirka på samme nivå som før privatiseringen.

Kilder: Wikipedia, Financial Times.

Vi kommer aldri til å risikere noe som går ut over sikkerheten.

Cathrine Elgin, adm. dir i Go-Ahead Norge

{"428373":{"type":"s","url":"/image-3.428373.8f5bda28cc","cap":"Cathrine Elgin. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"tittel":{"color":"#000000","fontsize":"68","bgc":"#ffffff","bgo":"1","bgh":"100%","pos":"2"},"extrafiles":{"js":"","css":""},"fb":[{"type":"f2","title":"Privatisering av jernbanen i Storbritannia","closed":true,"place":"Ikke som i England"},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"si":[{"title":"Vi kommer aldri til å risikere noe som går ut over sikkerheten.","place":"Har en god plan"},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""}],"us":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"lpage":{"exist":false,"color":"#000000"},"cpage":{"iscpage":false,"mpage":""}}