FERSK I JOBBEN: Gro Bakstad har vært konserndirektør i Vy i drøyt to måneder. Den første tiden har hun brukt på å reise rundt for å bli kjent med virksomheten.
Morten Hansen
Ny konsernsjef i Vy:
Gro er fersk Vy-sjef, men har sett det før: – Jeg synes jeg kjenner igjen stoltheten og hjertet for virksomheten fra Posten
Gro Bakstad har hatt en røff start på jobben som konserndirektør i Vy. Men korona, streik og diskusjon om lederlønninger har ikke dempet motivasjonen.
morten@lomedia.no
Det ble ikke noen drømmestart. Ikke bare var Norge midt i en koronapandemi, men etter bare snaut to uker som konsernsjef i Vy fikk Gro Bakstad en streik i fanget. Og for en streik. Nærmere 1000 bussjåfører i Vy parkerte bussene. Og de hadde både passasjerene og media på sin side.
Så kom diskusjonen om lønna. Ikke bare sjåførene sin lønn, men også ledernes lønn. Og der kom ikke Bakstad spesielt godt ut. I diskusjonen altså. Med 3,7 millioner kroner i årslønn og mulighet til halvannen million mer i bonus, fikk både bussjåfører og stortingspolitikere til å rase.
– Lederlønninger er et viktig tema. Det er helt naturlig at dette jevnlig løftes inn i den offentlige debatten, ikke minst i perioder med arbeidskonflikter som vi opplevde i høst. Dette er et samfunnsaktuelt tema som ikke kan løses av enkeltbedrifter, sier Bakstad.
Reist rundt
Men før alt dette hadde konsernsjefen fått muligheten til å bli kjent med virksomheten. Hun hadde snakket med bussjåfører, konduktører og lokførere. Hilst på administrasjonen og tillitsvalgte. Hun hadde kjørt togsimulator i Drammen og snakket med Bane Nor om infrastrukturen.
– Jeg har stort sett vært ute hele tiden, og truffet utrolig flinke folk som er glade i jobben sin. Folk som vil levere det beste til kundene sine, og ansatte som har innspill til løsninger på hvordan de kan gjøre ting bedre. Men jeg må fortsatt bruke tid på å bli kjent – og forstå – kompleksiteten i Vy, sier Bakstad.
Saken fortsetter under bildet.
Morten Hansen
Familietradisjoner
Bakstad kommer fra jobben som konserndirektør for en av divisjonene i Posten Norge. Nå er hun øverste sjef i Norges største togselskap – eller persontransportselskap som hun selv flere ganger presiserer.
Selv om det er stor forskjell på brev og pakker og tog og buss, er det likevel mye likt. Begge selskapene har samme eier. De er gamle selskaper med lange tradisjoner.
Også medarbeiderne har mange likhetstrekk.
– Jeg synes jeg kjenner igjen noe av stoltheten og hjertet for virksomheten, fra Posten. Og så er vi en sentral samfunnsaktør som betyr mye for mange. Det treffer også mitt hjerte. Selv om vi nå er flere selskaper enn bare ett, skal vi beholde familiebåndene.
– Verre før det blir bedre
Hun poengterer at selv om Vy nå er et rent kommersielt selskap, og hennes viktigste jobb er å gi selskapet best mulig posisjon i markedet, har de fortsatt et samfunnsansvar.
– Vi er Vy, og vi er noe annet enn vi var for noen år siden. Men samtidig må vi jobbe tett sammen med Bane Nor og oppdragsgiverne våre innenfor buss- og togvirksomheten. For å levere det beste til kundene våre. Det å tenke på oss som en familie, å ha de familiebåndene, er viktig.
Ikke minst mener hun det blir essensielt i de kommende årene, hvor det skjer mange forandringer på jernbanen. Hvor jernbanen skal rustes opp og etterslep skal krympes.
– Det skal bli veldig bra. Men når arbeidene skjer, vil det bli verre før det blir bedre. Da må vi håndtere det på en så god måte som mulig – sammen med samarbeidspartnerne våre, sier Bakstad.
Vy taper penger: Gikk nærmere en halv milliard i driftsunderskudd
Godt skussmål
Hun understreker at det kun er hardt arbeid som er oppskriften på fornøyde kunder. Samtidig er punktlighet en av de viktigste faktorene. Hun innrømmer at det nok kan føles litt urettferdig når Vy får skylden for kjøreledninger som er falt ned og spor som er vasket bort av kraftige regnskyll.
– Samtidig kan vi ikke skylde på andre. Det hjelper ikke de reisende. Vi må bare gjøre det vi kan, og ikke minst gi god informasjon når vi for eksempel må sette inn buss for tog, sier Bakstad.
Hun er klar over at det er de som jobber om bord i toget, på bussen og på stasjonen som merker det mest når ting ikke går på skinner. Bakstad både håper og tror passasjerene ser den viktige jobben de ansatte i Vy gjør.
– De får utrolig gode skussmål fra de reisende. Kundene våre er glade i de som jobber hos oss. Og så tror jeg mange ser hvor viktig kollektivtransporten er. Ikke minst nå under koronapandemien. Bare tenk på hvor avgjørende det er at kollektivtransporten virker i en sånn situasjon som vi er i nå, poengterer Bakstad.
Ser lys i tunnelen
Hun slår fast at slitt infrastruktur, misfornøyde passasjerer og fallende omdømme ikke demper motivasjonen. Tvert imot. Bakstad ser lys i tunnelen.
Hun konstaterer at mye vil bli bedre, og viser til både planlagte og igangsatte investeringer.
– Hadde jeg ikke vært kjempemotivert, hadde jeg ikke tatt jobben. Bare tenk på hva virksomheten vår betyr for mange. Vi er viktige for folk. Rett og slett. Det føler jeg på, og det tror jeg våre medarbeidere også gjør, sier Bakstad.
Og så var det dette med lønna, da. Mens streiken sto på som verst, og bussjåfører, politikere og media uttalte seg, kommenterte Bakstad ikke sin egen lønn. Det gjorde Vygruppens direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt, og henviste til vedtak i styre og generalforsamling.
Men hva synes så Bakstad selv om at hun kan oppnå en lønn som er ti ganger – og vel så det – høyere enn mange av dem som jobber om bord i tog og buss?
– Det er betydelige lønnsforskjeller mellom medarbeidere og toppledelse i de fleste bedrifter. Lønnsnivået for konsernsjefen i Vy fastsettes av styret og er basert på etablerte sammenligningstall for andre lederstillinger med tilsvarende ansvar. Vy må tilby konkurransemessige, men ikke markedsledende vilkår for både medarbeidere og ledere. Vår erfaring så langt er at vi klarer å tiltrekke oss god kompetanse – både blant bussjåfører, togpersonale og ledelse.
Selv om vi nå er flere selskaper enn bare ett, skal vi beholde familiebåndene.
Gro Bakstad
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin