JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bane Nor leier inn istedenfor å gi ansatte tilbud:

Gunn ble tilbudt 10.000 ekstra i måneden for å vente med å gå av med pensjon

Trafikkstyrerne på Nordlandsbanen som kan gå av med pensjon, har fått tilbud om 10.000 kroner ekstra i måneden for å fortsette i jobben. De andre ansatte har fortsatt ikke hørt noe om hva som skjer med jobbene deres.
TAKKET NEI: Ansatte i Bane Nor som kan gå av med pensjon har for tilbud om høyere lønn for å stå i jobben. Gunn Kulstad takket nei til tilbudet. Hun reagerer på forskjellsbehandlingen.

TAKKET NEI: Ansatte i Bane Nor som kan gå av med pensjon har for tilbud om høyere lønn for å stå i jobben. Gunn Kulstad takket nei til tilbudet. Hun reagerer på forskjellsbehandlingen.

Morten Hansen

morten@lomedia.no

– Folk er forbannet – og jeg er forbannet på deres vegne, sier Gunn Kulstad.

Selv går hun av med pensjon i november.

– Jeg takket pent nei til tilbudet. Min kompetanse er ikke verdt 120 000 kroner mer i året bare fordi jeg skal bli pensjonist, legger hun til.

Møtt med taushet

Hun reagerer på framgangsmåten til Bane Nor. Den tausheten trafikkstyrerne på Nordlandsbanen møter fra sin arbeidsgiver synes hun er merkelig, og rimer dårlig med Bane Nors uttalte mål om åpenhet, ansvarlighet og lik behandling.

Kulstad konstaterer at de ledige vaktene bli fylt opp med innleide trafikkstyrere fra andre deler av landet. Blant annet har andre ansatte og pensjonister fått dekket flyreise, hotellopphold og diett dekket, for å fylle opp vakter.

– Det er jo tydelig ikke mangel på penger. Når man har råd til å betale titusener av kroner for å fylle opp en helg, hvorfor kan ikke de som allerede er i jobb få et lignende tilbud? Det som skjer nå er langt fra det vi ble forespeilet – og som vil har stolt på – at vi skulle bli ivaretatt, spør Kulstad.

Forrige gang det var snakk om å innføre full automatisering ble de ansatte tilbudt bonus for å stå i jobben til alt var klart.

– Det fungerte. Ingen dro – alle holdt seg ved teltet. Sånn som de holder på nå kommer folk til å slutte. Spesielt de unge kommer til å hoppe på første og beste jobbtilbud. Men Bane Nor bryr seg ikke. De har tydeligvis nok penger å bruke på folk sørfra, sier Kulstad.

Hun sitter med et inntrykk av at det ikke er den lokale ledelsen som har vært pådriver for det som skjer.

– Spør du meg virker det som det er det øverste nivået sviktet.

Mye lest: Pensjonskassa ville ha tilbake 574.000 kroner fra tidligere fengselsbetjent Hagder (82)

– Ikke bra for sikkerheten

Det som provoserer den snart pensjonerte trafikkstyreren mest, er måten de ansatte på Nordlandsbanen blir behandlet. Hun konstaterer at ingen informasjon blir gitt.

– Dette er med på å svekke arbeidsmiljøet. Det burde bekymre Bane Nor. Dårlig arbeidsmiljø er ikke bra for sikkerheten.

Og Kulstad mener framgangsmåten til arbeidsgiver kan gå ut over sikkerheten på Nordlandsbanen. Hun poengterer at de fleste som kommer for å ta ekstravakter på strekningen mellom Trondheim og Bodø kommer fra områder som i dag har fjernstyring. Det har ikke Nordlandsbanen.

– Det er noe annet å jobbe her. Det er lite hjelp i at man har lært noe på jernbaneskolen for flere tiår siden, hvis man ikke har praktisert det i etterkant. Det er en helt annen måte å jobbe på. Det er så man begynner å lure på om Bane Nor bryr seg like mye om sikkerheten som de ansatte, sier Kulstad.

Denne skaper debatt: Usikkerhet om arbeidssituasjonen kan stoppe Nordlandsbanen

Splitt og hersk

Tillitsvalgt for trafikkstyrerne på Nordlandsbanen, Janne Grauer Myrvoll, sier tilbudet til pensjonistene kom overraskende på jernbaneforbundet. Verken hun eller tillitsvalgte hun har snakket med har hørt noe i forkant.

– Det ene er at de sier de har muligheten til å inngå individuelle avtaler. Det andre svaret er at denne muligheten ligger i pensjonsavtalen. Vi vet ikke noe mer en det. Vi lurer fortsatt på hvorfor dette er gjort, sier Myrvoll.

– Oppfatter du det som et forsøk på splitt og hersk?

– Jeg skjønner de som opplever dette som splitt og hersk. Tar jeg av meg tillitsvalgthatten, som vanlig arbeidstaker i Bane Nor, kjenner jeg til tider selv på den følelsen. At det er en stor arbeidsgiver som velger å bruke makten sin, erkjenner Myrvoll.

Mye delt: Det er ikke flere jernbaneselskaper vi trenger, det er mer penger, mener tillitsvalgt Morgan. Se hva partiene svarer

Krever konkrete alternativer

Hun mener fremgangsmåten føyer seg inn i mønsteret for hvordan prosessen med trafikkstyrerne har foregått. Myrvoll fastslår at det har gått, og går, tregt. Hun påpeker at de tillitsvalgte har kommet med innspill og forslag uten at det har resultert i noe konkret.

Det er derfor vi reagerer så sterkt. Bane Nor ber om ro, og det har vi gitt dem. Nå håper vi å få et svar før utgangen av september. Det eneste vi ber om er å få vite hvilke planer de har for oss. Hva kan de tilby oss? Vi kan ikke fortsette å gå rundt uten noen form for konkrete alternativer bare fordi Bane Nor omorganiserer seg og har stadige prosesser, sier Myrvoll.

Fått med deg denne? Geir ble sykere i møte med Nav. Nå krever en rekke politikere endring

En komplisert kabal

Andreas Solheim, fungerende trafikkdirektør i Bane Nor, skriver i en epost at de ønsker å være åpne og informerer fortløpende om det de vet. Han påpeker at Bane Nor trenger togekspeditørene og deres kompetanse framover.

– Vi har jobb til alle. Samtidig forstår jeg godt at mange synes det er vanskelig med usikkerhet om fremtidig arbeidssted og hvordan arbeidshverdagen kan bli, skriver Solheim.

Han påpeker at det er en komplisert kabel som består av mange mennesker med ulike behov og spredt geografi. Dette gjelder alle togekspeditørene, ikke bare dem som jobber på Nordlandsbanen.

– Vi hadde som mål å legge fram en skisse til løsning før sommeren, men det har vi dessverre ikke klart. Forslaget skal være klart innen en måned. Deretter skal vi forhandle om løsningene med de tillitsvalgte før vi kan gå i dialog med hver enkelt ansatt, skriver Solheim.

Linn (38) ble «naver»: – Jeg så et system hvor effektivitet er viktigere enn å hjelpe sårbare mennesker

Vil beholde kompetanse

Tilbudet til togekspeditørene som har mulighet til å gå av med pensjon understreker han ikke er en ordning rettet mot omstillingsprosessen på Nordlandsbanen.

– Dette er en ordning som gjelder alle ansatte i Bane Nor som har en særalderpensjonsordning. Hensikten er å beholde verdifull kompetanse og spare kostnader, skriver Solheim.

Han påpeker at de sentrale tillitsvalgte er kjent med denne ordningen.

– Vi er i dialog med sentrale tillitsvalgte om dette og vil sammen sørge for informasjon til lokale tillitsvalgte, skriver Solheim.

Trafikkdirektøren bekrefter at det har vært bruk av ekstra togekspeditører på Nordlandsbanen i sommer. Disse har blitt hentet inn for å løse ferieavvikling og andre behov.

– Det dreier seg om noen få ekstra togekspeditører som har bistått på Nordlandsbanen, enten fast eller i perioder. Togekspeditørene lønnes i henhold til gjeldende avtaleverk, skriver Solheim.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse