JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ingen busstreik

Like før klokken 7 kom meldingen om at partene i bussbransjen er enige om en ny avtale.
LANGE DAGER: Kjell Atle Brunborg er forhandlingsleder for Jernbaneforbundet. Fra NJF deltar også (fra venstre) Jan Audun Strand, Finn Arne Solberg og Arild Kjempekjenn.

LANGE DAGER: Kjell Atle Brunborg er forhandlingsleder for Jernbaneforbundet. Fra NJF deltar også (fra venstre) Jan Audun Strand, Finn Arne Solberg og Arild Kjempekjenn.

Øystein Bråthen

oystein.braathen@lomedia.no

Etter syv timer på overtid kom partene fram til en løsning.

– Det var ei utfordrende mekling, men vi kom fram til et resultat som vår forhandlingsdelegasjon kan anbefale, sier forbundsleder Roger Hansen i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) i en pressemelding.

Mekler Kine Steinsvik spurte partene om det var vilje til å fortsette ut over fristen ved midnatt, og de svarte ja til å forhandle videre på overtid.

Resultatet i bussmeklingen:

Et generelt tillegg på kroner 4 fra 1.april 2014 per time til alle.

• Kroner 2 per time fra 1.oktober 2014.

• I tillegg fikk partene på plass et fagbrevtillegg på kroner 1 per time fra 1.april 2014.

• Meklingen ga også resultat for mellomoppgjøret 2015. Det er enighet om at det gis et tillegg kroner 2 per time, utover det generelle resultatet.

Resultatet i meklingen gjør at bussjåførenes lønn vil nå 98 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Grunnlaget for Bussbransjeavtalen var å ligge på nivå med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Med årets resultat ligger man noe nærmere enn i 2012.

Penger

Lønn har stått helt sentralt. Forbundene brøt forhandlingene før påske fordi det ikke kom noe økonomisk tilbud. Arbeidsgiverne står på at frontfagets ramme på 3,3 prosent. Arbeidstakerne mener bransjeavtalens formuleringer om lønn er bindende. Der står det at sjåførenes lønn skal komme mer på nivå med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

I mellomoppgjørene er det ikke lokal forhandlingsrett i bransjen. Da gis kun det sentrale tillegget det blir enighet om, og tidligere år økte dermed avstanden til industriarbeiderne. I 2012 ble det avtalt et tillegg for 2013 som kom før mellomoppgjøret startet. Dermed ble avstanden til industrien mindre.

Vanskelige forhandlinger

Bransjeavtalen ble undertegnet i 2007. Siden den gang har hvert eneste hovedoppgjør gått til mekling. Forrige streik var i 1998.

Hos Riksmekleren deltar cirka 70 personer. Arbeidstakersiden er representert ved Fagforbundet, Norsk Transportarbeiderforbund, Norsk Jernbaneforbund og Yrkestrafikkforbundet.

Arbeidsgiverforeningen Spekter og NHO Transport er motpartene.

Les også: Fare for busstreik fra mandag

SE OGSÅ:

Livestream: Lønnsoppgjøret i Spekter minutt for minutt

SAMLESIDE:

Alle sakene, Tariffoppgjøret i Spekter

BUSSOPPGJØRET:

Omfatter ca 13.500 rutebussjåfører, ekspressbussjåfører, turbussjåfører, verkstedarbeidere og renholdere i busselskapene.

Involverer to arbeidsgiverforeninger: NHO Transport og Spekter.

De ansatte representeres av de tre LO-forbundene Transportarbeiderforbundet, Jernbaneforbundet og Fagforbundet, samt det YS-tilsluttede Yrkestrafikkforbundet.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

SE OGSÅ:

Livestream: Lønnsoppgjøret i Spekter minutt for minutt

SAMLESIDE:

Alle sakene, Tariffoppgjøret i Spekter

BUSSOPPGJØRET:

Omfatter ca 13.500 rutebussjåfører, ekspressbussjåfører, turbussjåfører, verkstedarbeidere og renholdere i busselskapene.

Involverer to arbeidsgiverforeninger: NHO Transport og Spekter.

De ansatte representeres av de tre LO-forbundene Transportarbeiderforbundet, Jernbaneforbundet og Fagforbundet, samt det YS-tilsluttede Yrkestrafikkforbundet.