JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lønnsoppgjøret 2022

Ingen streik på jernbanen, men uenigheten om arbeidstid fortsetter

Partene i meklinger mellom Norsk jernbaneforbunds medlemmer og ledelsen i Spordrift unngikk streik. Alle ansatte får et tillegg på 22.000 kroner. Men uenigheten om arbeidstid er fortsatt ikke løst.
De ansatt i Spordrift går på jobb i dag som vanlig. Uenigheten om arbeidstid blir løst i en rettstvist.senere i år . Arkivfoto: Morten Hansen.

De ansatt i Spordrift går på jobb i dag som vanlig. Uenigheten om arbeidstid blir løst i en rettstvist.senere i år . Arkivfoto: Morten Hansen.

Morten Hansen

Den store uenigheten i meklingen har vært uenigheten om gjennomsnittsberegning av arbeidstid for de ansatte i Spordrift. 

Norsk Jernbaneforbund (NJF) og LO Stat mener at Arbeidsmiljøloven ikke gir adgang til gjennomsnittsberegning av arbeidstiden som en generell ordning. Arbeidsgiver mener det motsatte.

Hvem som har rett er det fortsatt ikke enighet om. Men det blir ikke streik av den grunn. For partene ble enige om å løse uenigheten utenfor det ordinære lønnsoppgjøret. Nå skal saken avgjøres av en domstol. Veien videre skal legges i et planlagt møte innen 1. oktober i år. 

Forhandlingsleder i LO Stat, Lise Olsen, mener det er en klok framgangsmåte.

– Det er alltid vanskelig å bli enig i forhandlinger og mekling når partene har ulik forståelse av det som står i avtalen. Da er det greit at denne uenigheten blir rettslig belyst, om det nå skjer i Arbeidsretten eller i en sivil domstol, sier hun.

22 000 kroner mer

Det økonomiske resultatet for Spordrift-medlemmene ble et flatt tillegg på 22 000 kroner, samt en utjevningspott på 1.250.000 til fordeling. Dersom partene ikke kommer til enighet om fordelingen, fordeles den ene halvparten av potten av bedriften og den andre halvparten av NJF. 

Kjøreregler for turnus

I tillegg til en foreløpig avklaring om arbeidstid, og lønnstillegget, har Spordrift og NJF blitt enige hvordan arbeidsplanene skal avtales.

I protokollen fra meklingen står det at «Turnuser skal utarbeides i samarbeid med de tillitsvalgte og drøftes før iverksettelse. Det etableres et turnusutvalg bestående av representanter for arbeidsgiver og sentrale tillitsvalgte i Spordrift.»

Dette utvalget skal blant annet «Lage en veileder for turnusplanlegging i Spordrift, bidra til godt samarbeid om arbeidstidsplanlegging på alle nivåer i organisasjonen, og vurdere praktiseringen av rammeverket knyttet til turnus.»

Janina Hortman, leder av Elektropersonalets landsråd i NJF, mener det er positive signaler å ta med seg fra meklingen.

– Det vi hadde håpt på, og som vi fortsatt vil jobbe for, er at turnus i Spordrift skal skal ta hensyn til både effektiv produksjon og menneskene som gjør jobben, sier Hortman

Uravsteming

Også arbeidsgiverorganisasjonen Spekter, som forhandlet på vegne av Spordrift, er fornøyde med at de kunne forlate Riksmekleren med en underskrevet avtale.

– Vi er fornøyd med å unngå en streik som kunne ha rammet togpassasjerer og godstransport på bane kraftig og gitt store negative samfunnsmessige konsekvenser, sier Spekters administrerende direktør Anne-Kari Bratten.

Oppgjøret skal nå ut på uravstemning blant medlemmene.

Debatt: «Nå dumpes prisen på vedlikehold av togene. Det kan gi dårligere sikkerhet»

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse