JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbaneforbundets landsmøte:

Jane B. Sæthre er gjenvalgt som leder av Norsk Jernbaneforbund

Alle valg på NJFs landsmøte gikk igjennom med applaus.
GJENVALG: Jane B. Sæthre ble tirsdag gjenvalgt som leder av Norsk Jernbaneforbund.

GJENVALG: Jane B. Sæthre ble tirsdag gjenvalgt som leder av Norsk Jernbaneforbund.

Ole Palmstrøm

Landsmøtet til Norsk Jernbaneforbund valgte sine nye tillitsvalgte tirsdag ettermiddag.

Forbundsleder Jane B. Sæthre ble gjenvalgt.

Mye lest: Solberg-regjeringa vil kutte i feriepengar til arbeidslause neste år

Torfinn Håverstad ble gjenvalgt som nestleder, og Tor Egil Pålerud og Audun Sør-Reime ble gjenvalgt som sekretærer.

Ettersom Kjell Næss går av med pensjon, var det ett ledig verv i ledelsen. Valgkomiteen bestemte seg også for å utvide den valgte ledelsen i forbundet til seks personer.

Dermed ble Petter Trønnes og Bianca Fedje valgt inn som nye sekretærer i forbundet.

Inspirert forbundsleder

Den gjenvalgte forbundslederen er klar for tre nye år.

– Jeg har vært forberedt på det og jeg har gledet meg. Når vi vant dette stortingsvalget, ble jeg så inspirert. Nå ser jeg fram til regjeringsplattformen og ikke minst hvem som blir samferdselsminister.

Hun er klar på at selv om det er en rødgrønn regjering – som er vennligstilt til fagbevegelsen, blir det ingen «tur i parken»

– Dette blir hard jobbing fra morgen til kveld, men det begynner vi å bli gode på. Hver linje, hver beslutning og hvert vedtak må det kjempes for. Vi er klar over at det er mye som må klaffe for at vi skal få gjennomslag for alt vi ønsker.

– Vi kan drive jernbane

Hun tror de fleste skjønner at også jernbanesektoren har vært nødt til å gjennomføre endringer. Deler av konkurranseutsetningen, selv om den har vært veldig omfattende, mener Sæthre har hatt elementer i seg som har vært nødvendig.

– Man skal ikke bli mett og tilbakelent selv om man jobber i et monopol. Men mange av våre medlemmer har tatt skjønt dette, og blitt inspirert til å brette opp ermene. Nå skal vi vise en ny regjering og det norske folk at vi kan drive jernbane. Vi skal modernisere denne jernbanen.

Noe skal stoppes – noe vil ta tid

Hun er forberedt på at anbud på buss og konkurranseutsettingen og oppsplittingen av jernbanen kommer til å bli møtt med motstand. Men den gjenvalgte forbundslederen har både argumenter, planer og vilje til å hjelpe en ny regjering.

– Noe arbeid kan vi stoppe, og noe vil ta tid. Vi skal bistå med vårt for å hjelpe en ny regjering med å ta riktige beslutning. Men vi trenger godt samarbeid med de andre forbundene i LO når det gjelder anbudsregimet i bussektoren, sier Sæthre.

Hun fastslår at slik det er nå kan det ikke fortsette.

– Det har vi til fulle fått beskrevet i dette landsmøtet. Norsk jernbaneforbund skal ikke ha medlemmer som jobber i bedrifter som behandler sine medlemmer på dette viset, fastslår hun.

Har tro på EØS

Sætre, som selv har gått fra å være EU-tilhenger til å si nei til EU, sier hun er glad hun slipper å møte en Arbeiderparti-styrt regjering med et EØS-nei i bagasjen. Hun har likevel klokketro på at EØS-avtalen er et gode for Norge. Men hun er klar på at regjering og storting må bli flinkere til å bruke reservasjonsretten.

– Vi må ikke bare gjennomføre ukritisk alt som blir lagt fram fra EU. Det skal vi minne politikerne på når det dukker opp saker som krever det. Det vi har gått gjennom med Jernbanepakke 4 er et godt eksempel. Vi har lært mye gjennom den prosessen, sier Sæthre.

– Kampen fortsetter

Bianca Fedje (46) er nyvalgt inn i ledelsen. Fedje startet som konduktør for 26 år siden og har etter det arbeidet blant annet som lærer ved Jernbaneskolen, materialteknisk rådgiver og teamleder, med lang fartstid som tillitsvalgt. Hun er nå ansatt som leveranseoppfølger i Vy Øst.

Bianca Fedje, ny i NJF-ledelsen

Bianca Fedje, ny i NJF-ledelsen

Eirik Dahl Viggen

– Jernbanen er nå som et godstog uten bremser. Det er en konsekvens av de åtte årene under sittende regjering. Vi må reise oss og bli hørt. Om vi ikke sloss for livet nå er det våre rettigheter som går tapt, sier Fedje.

Fedje brenner for kursing og kompetanseheving. Det trengs, skal ansatte i jernbanesektoren med tilknytta busstjenester klare å stå rustet for framtida.

– Vi må snu frykt for framtida til engasjement. Jeg opplever stor støtte ute blant folk. Jeg tror verken folk flest eller vi skjønte at det kunne gå så langt og så fort med omveltningene som har vært i jernbanesektoren. Vi kan ikke slappe av, tross regjeringsskiftet, vi må sloss for å beholde det vi har av rettigheter. Vi skal være til stede der tingene bestemmes.

Nyvalgt og klar

Den andre nye i ledelsen er Petter Trønnes, som kommer fra vervet som leder av Verkstedarbeidernes landsråd. Han er veldig spent på det nye vervet han skal inn i.

– Det skjer veldig mye spennende for tiden, og jeg er engasjert og vil jobbe for jernbanen og få den på rett spor, sier han.

Trønnes sier han er topp motivert for å komme i gang med arbeidet, og mener det overordnede målet å være at alle innen jernbanen skal få det bedre.

– Det er en overveldende oppgave, men det tiltaler meg veldig, slår han fast.

Han lar seg ikke skremme av den massive jobben forbundet har foran seg om de skal rette opp i alt de mener har gått galt i sektoren de siste årene.

– Jeg er best når det er mye å gjøre, så at det er mange utfordringer tiltaler meg veldig, sier han.

Trønnes understreker at de er seks stykker i forbundets valgte ledelse som skal samarbeide om dette, noe som betrygger ham.

– Og det er veldig fint å ha med Jane videre, slik at vi kan lære av henne, sier han.

Trønnes mener forbundet har vedtatt mye god politikk på landsmøtet, og han peker på den private AFP-ordningen som veldig viktig framover.

– Den private AFP-orndningen må bli bra i framtida. Vi som har opptjening i SPK må få med oss denne om vi må gå over i en privat AFP-ordning. Dette er store penger for den enkelte, og vi trenger at staten og arbeidsgiverne stiller opp med mer penger, sier han.

NY SEKRETÆR: Petter Trønnes ble går inn i forbundets politiske ledelse.

NY SEKRETÆR: Petter Trønnes ble går inn i forbundets politiske ledelse.

Ole Palmstrøm

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse