JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Forventninger til Støre-regjeringen:

Jernbanealliansen ber Ap og Sp ta tak i vedlikeholdet av jernbanen: Etterslepet er på over 20 milliarder

– Vi håper det blir mer fokus på vedlikehold. Det har stor effekt – både på de nye investeringene og det eksisterende banenettet, sier Tonje Orsten Kristiansen, styreleder i Jernbanealliansen.
BEVARE: Vedlikeholdsetterslepet på jernbanen er rundt 20 milliarder kroner.

BEVARE: Vedlikeholdsetterslepet på jernbanen er rundt 20 milliarder kroner.

Ole Palmstrøm

morten.hansen@lomedia.no

Vedlikeholdet på jernbanen har blitt nedprioritert over mange år. Det såkalte etterslepet, hvor mye vedlikehold som skulle vært gjort på jernbanen, er nå på over 20 milliarder kroner.

Kristiansen mener det går ut over folks tillit til jernbanen.

– Å ha et jernbanenett som fungerer, og som både reisende og næringsliv kan stole på, er det viktigste. Det gir både trivsel og troverdighet, sier Kristiansen.

Hun har forståelse for at politikerne synes det er enklere å vedta nybygging. Da har de noe konkret å vise til. Hun håper likevel at den kommende regjeringen viser større forståelse for å ta vare på det vi allerede har.

– Å ta vare på eksisterende infrastruktur er kanskje det viktigste klimatiltaket, fastslår Kristiansen.

NJF-landsmøtet: Sverre Myrli (Ap) inviterer fagbevegelsen inn på Stortinget

Saken fortsetter under bildet.

Tonje Orsten Kristiansen, Jernbanealliansen.

Tonje Orsten Kristiansen, Jernbanealliansen.

Framtiden i våre hender

Enkle tiltak

I tillegg håper Jernbanealliansen, som består av Arbeidsgiverforeningen Spekter, Framtiden i våre hender, LO, LO Stat, Natur og Ungdom, Naturvernforbundet, Norsk Jernbaneforbund, Norsk Lokomotivmannsforbund og Trygg Trafikk, at en ny regjering vil følge opp det politiske målet om mer gods på bane. Kristiansen konstaterer at det er et område som i praksis ikke har blitt fulgt opp.

– Det er snakk om ganske enkle tiltak. Helt konkret trenger vi å få videreføring av tilskuddsordningen som allerede eksisterer. I tillegg må de tiltakene som ligger i Nasjonal Transportplan, for eksempel flere og lengre krysningsspor, bli fulgt opp, sier Kristiansen.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse