I 2019 ble drift og vedlikehold skilt ut som et eget selskap i Bane Nor – Spordrift. Nå er de ansatte spente på hva som vil skje videre med konkurranseutsettingen.
Morten Hansen
Konkurranseutsettingen i jernbanen:
Jernbaneansatte kan juble: Nå stopper Støre anbudskonkurransen på drift og vedlikehold
De som jobber med drift og vedlikehold på jernbanen har ventet på at regjeringen skal sette en endelig stopper for konkurranseutsettingen. Nå får de gladmeldingen.
morten.hansen@lomedia.no
Mens Samferdselsdepartementet allerede har stanset den videre konkurranseutsettingen for persontrafikken, har de som jobber med drift og vedlikehold av infrastrukturen, ventet på hva som skal skje hos dem.
I Hurdalserklæringen står det at regjeringen vil: «Stoppe den planlagte konkurranseutsettingen av oppgaver innen drift, vedlikehold og beredskap knyttet til jernbanens infrastruktur».
Nå får de ansatte i Spordrift stoppsignalet de har etterlyst. I en pressemelding skriver Samferdselsdepartementet at de vil be Bane Nor om å stoppe konkurranseutsettingen av drifts- og vedlikeholdsoppgaver på jernbanen.
– Dette har vi ønsket i mange år. Vi har ikke skjønt vitsen med konkurranseutsettingen. Det er en gledelig nyhet, sier Ola Rune Kleiven, leder av Banepersonalets landsråd og hovedtillitsvalgt for NJF-medlemmene i Spordrift.
Rapport (mai-21): Blir det billigere å drive jernbane om jobbene settes ut på anbud? Her er svarene DeFacto fant
Puster lettet ut
Planen har vært å konkurransette drifts- og vedlikeholdsoppgavene i ti ulike pakker. Kun én av pakkene, som omfatter Sørlandsbanen, har hittil blitt lyst ut for konkurranse.
– Jeg har registrert at det er bekymring i sektoren knyttet til konkurranseutsettingen. Prosessen har gått for fort. En slik situasjon kan skape usikkerhet blant de ansatte og svekke effektiviteten i vedlikeholdsarbeidet, sier samferdselsministeren i pressemeldingen.
Det er en beskrivelse Kleiven er helt enig i.
– Det har absolutt gått altfor fort. Den forrige regjeringen presset på for å få konkurransen i gang før valget. Jernbanereformen var kun tuftet på ideologisk tankegang, ikke fornuft og samfunnsøkonomiske vurderinger. Det har blant annet ført til press på lov og avtaleverk for oss ansatte. Men det har også ført til, mener vi, at Bane Nor har mistet all fagkompetanse på drift og vedlikehold, sier Kleiven.
Han tror det er mange av medlemmene hans som puster lettet ut. Og han mener det er flere som har god grunn til å gjøre det.
– Disse anbudene ville ikke gagnet jernbanen. Vi tror det ville ha kostet samfunnet mye. Ikke bare i penger. Nå får Bane Nor muligheten til å ha full kontroll over det som er oppdraget deres, sier Kleiven.
Regjeringens jernbaneplan: Musikk i ørene på jernbaneforbundets leder
Bane Nor: Satt på vent
Selv om beskjeden fra Samferdselsdepartementet kommer først nå, har Bane Nor tatt følge av det som står i Hurdalsplattformen. Anne S. Kirkhusmo, kommunikasjonssjef i Bane Nor, skriver i en epost at konkurransen allerede var satt på vent i påvente av endelig avklaring fra departementet.
– Tilbyderne informeres jevnlig om status, som inntil nå kun har vært at avklaring ikke foreligger, skriver Kirkhusmo.
Hva skjer med Spordrift?
Hva som skal skje med Spordrift hersker det fortsatt usikkerhet rundt. I 2019 ble selskapet skilt ut fra Bane Nor, og ved årsskiftet i år ble eierskapet overført fra Bane Nor til Samferdselsdepartementet.
I Hurdalsplattformen står det at regjeringen skal «Gjennomgå selskapsstrukturen i jernbanesektoren med en målsetting om færre selskap, …» og «Gjennomgå dagens organisering av jernbanesektoren for å få en enklere organisering og tydeligere ansvarsfordeling mellom departement, direktorat og Bane Nor».
Kleiven ønsker foreløpig ikke å ha noen formening om hva som skal skje med selskapet. Han håper de som jobber og kjenner jernbanen blir lyttet til når framtida skal bestemmes.
– Det viktigste for oss er at vi får en organisering av drift og vedlikehold som gagner jernbanen, og en organisasjonsform som vil vare noen år. Nå trenger vi noe vi kan gå for og har tro på. Derfor er det viktig og riktig å bruke god tid for å avklare den endelige organisasjonsformen, sier Kleiven.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin