JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbaneforbundets landsmøte har startet

Jernbaneforbundet er en del av det grønne skiftet

Ett år senere enn opprinnelig planlagt er jernbaneforbundets landsmøte i gang. I sin åpningstale slo forbundsleder Jane B. Sæthre fast at klimakampen blir en viktig del av forbundets arbeid.
GRØNT SKIFTE: Jan B. Sæthre fastslår at Jernbaneforbundets medlemmer er en viktig del av det grønne skiftet.

GRØNT SKIFTE: Jan B. Sæthre fastslår at Jernbaneforbundets medlemmer er en viktig del av det grønne skiftet.

Morten Hansen

morten@lomedia.no

Til tonene fra Jernbanens Musikkorps Oslo ble landsmøtet høytidelig åpnet. Landsmøtet, som opprinnelig skulle vært i fjor, vil fram til onsdag diskutere og vedta hva Jernbaneforbundet skal gjøre og mene de neste tre årene.

– Tenk at vi kan sitte her sammen – uten strenge smitteverntiltak og enmetersregel, slo en fornøyd Sæthre fast.

96 delegater skal fram til onsdag delta på forbundets øverste organ og viktigste politiske verksted.

Grønn dugnad

Sæthre var inspirert av Heikki Holmås bok «Kloden Brenner» i sin åpningstale. Forbundslederen var klar på at også NJF må tørre å delta i klimakampen.

– For fagbevegelsen er dette helt vesentlig. Vi kan ikke sette oss på sidelinja, da blir vi uviktige og uinteressante, slo Sæthre fast.

NJF et forbund som organiserer arbeidstakere innen jernbane og buss. Man skulle tror at forbundet ville applaudere for mer transport. Men Sæthre konstaterer at transport av folk og gods er en av de største kildene til forurensning.

– Det er derfor et stort poeng at vi ser på muligheten for å transportere mindre. Er det fornuftig å hente fisken opp fra vannet utenfor Lofoten, for deretter å sende den jorda rundt for bearbeiding, før den igjen lander på middagsbordet på Kløfta? Må vi alltid forflytte oss fysisk over lange avstander for å møtes i jobbsammenheng, spurte Sæthre.

– Hva skal vi gjøre mindre av?

Sætre mente det er det ikke. Hun poengterte at pandemien har vist at det som tidligere var utenkelig, kan bli mer en normal hverdag.

– Vi er alle enige om at en grønn dugnad er helt nødvendig. Men ofte er det sånn at vi peker på andre sektorer som mer ansvarlige enn oss. Det vi er flinkest til så langt er å foreslå tiltak vi skal gjøre mer av for å kutte utslipp, ikke hva vi skal gjøre mindre av, sa Sæthre.

Hun mener det er på høy tid at Norge tar en lederrolle i dette arbeidet.

Sæthre slo fast at grønn omstilling krever samordning, samarbeid og vilje. Det krever tillit. Krever initiativ fra myndighetene. Forbundslederen mener myndighetene må gjøre det attraktivt for folk å velge bort bil og fly.

– Myndighetene må gjøre det attraktivt og trygt å satse grønt. Tog er et godt verktøy i klimakampen. Samtidig er jernbanereformen et eksempel på det stikk motsatte av klimaomstilling, hvor oppsplitting og privatisering vanskeliggjør den grønne reisen, sa Sæthre.

Anbud ikke løsningen

Hun kritiserer den avtroppende regjeringen som har gjennomført en storstilt anbudsutsetting på jernbane. Sæthre mener det ikke er mulig å invitere til grønn dugnad og tro at privatisering, anbud og konkurranseutsetting skal løse klimakrisa.

– Vi må tørre å tenke i hundreårsperspektiv. Da kan ikke bunnlinja alene være driveren, mente Sæthre.

Forbundslederen understreker at Jernbaneforbundet vil være med på den grønne omstillingen, og etterlyser bredere prosesser innenfor partssamarbeidet.

– Vi blir gjerne med, men da kan ikke angrep på arbeidstid, lønn og rettigheter være riset bak speilet. Vi har faste trygge, jobber. Det må bli standarden også i det grønne skiftet, slo Sæthre fast.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse