JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Oppsplitting av jernbanen:

Jernbanemusikken er kastet ut fra verkstedhallen i Trondheim

I over 80 år har Jernbanens Musikkorps Trondheim (JMT) hatt jernbaneområdet på Marienborg som sin base. Nå vil ikke Bane Nor la dem få øve der lengre.
JERNBANEMILJØ: Jernbanemusikken i Trondheim er velkjent innslag på blant annet 17. og 1. mai. Fram til i fjor har øvelsene skjedd i lokalene på Marienborg. Nå får de ikke lenger lov av Bane Nor Eiendom å ha sitt tilholdssted der.

JERNBANEMILJØ: Jernbanemusikken i Trondheim er velkjent innslag på blant annet 17. og 1. mai. Fram til i fjor har øvelsene skjedd i lokalene på Marienborg. Nå får de ikke lenger lov av Bane Nor Eiendom å ha sitt tilholdssted der.

Jernbanens Musikkorps Trondheim

morten.hansen@lomedia.no

I løpet av disse årene har JMT hatt sine øvinger der det til enhver tid har vært mulig, enten i verkstedhallen eller i kantina på Marienborg. Og mellom øvingene har korpset fått lov til å oppbevare instrumenter, noter og uniformer i lokalene.

Men i fjor ble en 81 år gammel tradisjon brutt. Bane Nor Eiendom mente jernbanemusikken ikke hadde noe å gjøre i lokalene på Marienborg.

– Da bygningsmassen ble overdratt fra Mantena til Bane Nor fikk vi beskjed om at dette ikke skulle få noen innvirkning på vårt nærvær. Sånn har det ikke blitt. I fjor fikk vi beskjed om at det er uforenelig med verksteddriften at korpset har basen der, sier Ar

Se lista: Flere togstrekninger skal ut på anbud før valget

Får ikke leie parkeringsplass

Han forteller at korpset har tatt kontakt med både Mantena og SJ – som er Mantenas oppdragsgiver – og fått beskjed om at de ikke har noe imot å ha korpset i lokalene. Bane Nor Eiendom står imidlertid på sitt og ga i fjor høst beskjed om at både korps og utstyr måtte ut av lokalene.

– Vi har fått nytt øvingslokale på en ungdomsskole, men lagringsplass for utstyret var det vanskeligere å skaffe. Derfor kjøpte vi en kapellhenger. Vi søkte Bane Nor Eiendom om å få leie en plass inne i et tomt verkstedlokale, slik at vi kunne oppbevare hengeren og utstyret tørt om vinteren. Men heller ikke det var mulig å få til, sier Hesjedal.

Svaret fra Bane Nor Eiendom var at dette lokalet kun skulle leies ut til jernbanerelatert virksomhet. Det ble ikke jernbanemusikken regnet som.

– Det var et svar som såret både meg og mange av musikerne. Jeg vil tro at de fleste som ser oss marsjere i togene på 1. mai og 17. mai regner oss som jernbanerelatert. Vi som spiller i korpset føler oss i høyeste grad som en del av jernbanefamilien. Selv om ikke alle er ansatt i jernbanen, merkes tilknytningen når man øver blant togene på Marienborg. Det er noe vi er stolte over, fastslår Hesjedal.

Han stusser og over at Bane Nor Eiendom er så klare på at det skal være jernbanevirksomhet i det tomme lokalet.

– Samtidig har lokalet vært brukt til mye annet opp gjennom årene. Blant annet ølbrygging, konstaterer Hesjedal.

DEL AV EN KULTUR: Jernbanemusikerne er såret, fordi korpsøvelsene ikke regnes av Bane Nor som jernbanerelatert virksomhet.

DEL AV EN KULTUR: Jernbanemusikerne er såret, fordi korpsøvelsene ikke regnes av Bane Nor som jernbanerelatert virksomhet.

Jernbanens Musikkorps Trondheim

Velvilje og fleksibilitet

Han mener det nå har gått prestisje i avslaget fra Bane Nor, som på sin side har argumentert med helse, miljø og sikkerhet for å nekte korpset muligheten til å leie lokaler. Den tidligere verkstedsjefen mener det hadde vært enkelt å løse de utfordringene.

– Argumentet med HMS er selvfølgelig vanskelig å imøtegå. Det er både kraner og smøregraver i verkstedlokalene. Men med velvilje og fleksibilitet har det ikke vært noe problem til nå. Vi har medlemmer som jobber på Marienborg og som kjenner lokalene godt. I tillegg er det mange muligheter i tillegg til verkstedhallene, sier Hesjedal.

Vant anbudet: Verkstedarbeidere fikk gladmelding: Mantena skal vedlikeholde togene for SJ i Norge

Kultur i veggene

Han synes det er synd at det plutselig har blitt umulig for korpset å ha en tilknytning til det fysiske miljøet de har vært en del av i åtte tiår. Korpslederen understreker at øvingslokalene har vært med på å forsterke kulturen de ser seg selv som en naturlig del av – jernbanekulturen.

– Vi har alltid hatt, og har fortsatt, et godt forhold til Bane Nor. De bruker oss ved mange anledninger når det er naturlig. Men akkurat her er det lite velvilje. Vi forlanger ikke å få øve på et spesielt sted på Marienborg. Vi har vært vant til å flytte rundt når behovene og arealene har endret seg. Men vi har alltid fått anledning til å få ny plass å øve og ha utstyret vårt, sier Hesjedal.

2015: Jernbanemusikanter satte «verdensrekord»

Sikkerhetskrav

Hilde Marie Braaten, senior kommunikasjonsrådgiver i Bane Nor Eiendom, skriver i en epost at de forstår at JMT er skuffet over at de ikke får ha korpsøvelser i lokomotivverkstedet.

– Lokomotivverkstedet på Marienborg er en arbeidsplass med stor aktivitet, sikkerhetskrav og påbud om synlighetstøy, vernesko og hjelm. Derfor er det ikke lenger mulig å ha korpsøvelser i verkstedet, skriver Braaten.

Bane Nor Eiendom er i kontakt med leietakere på Marienborg for å avklare leieforhold framover, blant annet lokaler som korpset kan bruke.

– Vi holder kontakten med Jernbanens Musikkorps i Trondheim om dette, og hengeren deres med utstyr står trygt parkert innenfor området, skriver Braaten.

Jernbanens Musikkorps Trondheim

Stiftet 18. august 1939.

Består i dag av om lag 50 aktive medlemmer.

Fram til slutten av 60-årene var det kun jernbanefolk som spilte i korpset. Nå er korpset også åpent for andre.

Dirigent Runar Valheim Værnes.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Jernbanens Musikkorps Trondheim

Stiftet 18. august 1939.

Består i dag av om lag 50 aktive medlemmer.

Fram til slutten av 60-årene var det kun jernbanefolk som spilte i korpset. Nå er korpset også åpent for andre.

Dirigent Runar Valheim Værnes.