Jernbanereformen har gjort jernbanen mer sårbar, mener Jane Sætre, leder i Norsk Jernbaneforbund.
Ole Palmstrøm
Privatiseringen av jernbanen
Jernbanereformen må revurderes etter krisen, mener NJF: – Folk må stole på at det går buss eller tog
Forbundsleder Jane B. Sætre i Norsk Jernbaneforbund (NJF) sier koronapandemien viser hvor sårbar kollektivtrafikken er. Hun mener det må få følger for gjennomføringen av jernbanereformen.
morten.hansen@lomedia.no
– Det må være lov å dvele rundt de dramatiske konsekvensene av de ekstraordinære tiltakene fra myndighetene som vi er vitne til, sier Jane Sætre, forbundsleder i NJF.
Hun påpeker at det bare etter to uker ble varslet om at tog- og busselskapenes økonomi var i fare.
– Kollektivtrafikkselskapene har allerede fått en milliard kroner, og det er, ifølge dem selv, så vidt nok til å holde dem i gang til over påske. Da må man stille seg spørsmålet om forutsetningene til kollektivtrafikken er gode nok.
England renasjonaliserer
Forbundslederen mener det er på høy tid at regjeringen vurderer fornuften i jernbanereformen.
p
I England har koronaviruset ført til at myndighetene har renasjonalisert all jernbane. Foreløpig gjelder dette for seks måneder, for å unngå at jernbaneselskapene kollapser.
Sætre slår fast at dette viser hvor sårbar kollektivtrafikken er. Hun fastslår at denne sårbarheten ikke passer sammen med ønsket om at flest mulig skal reise kollektivt til og fra blant annet jobb.
– Skal folk kutte ned på bilbruken, må de stole på at det går tog og buss, sier Sætre.
Saken fortsetter under bildet.
ENGLAND RENASJONALISERER: I England renasjonaliseres jernbanen midlertidig på grunn av koronapandemien. Jane B. Sætre mener det viser at anbudsutsetting og privatisering svekker kollektivtrafikken.
Morten Hansen
Høyt tempo
Hun mener de siste månedene har vist at det er nødvendig å sette jernbanereformen på vent. Sætre oppfordrer regjeringen til å sette en fot i bakken og pause konkurranseutsettingen av de store togpakkene på Østlandet. Så langt er det ikke gitt noen signaler om at dette er vurdert.
p
– Det er lagt opp til en stram tidsplan som selvfølgelig ikke har tatt opp i seg en pandemi. Det kan ingen kritiseres for. Gjennomføringstempoet derimot overgår ethvert høyhastighetstog, noe vi ellers kan se langt etter i dette landet, sier Sætre.
Etterlyser evaluering
Jernbaneforbundets leder stiller spørsmål ved om regjeringen i det hele tatt har sett på sårbarheten til jernbanen, eller om de kun har som mål å gjennomføre anbudsutsettingen av offentlig kjøpt persontogtrafikk før et eventuelt regjeringsskifte i 2021.
– Fine ord om evaluering har ikke fått innhold. Ingen har tid til å dvele ved det vi har besluttet, sier Sætre.
Offentliges ansvar
Hun stiller spørsmål ved om det er klokt med anbudsutsetting av nye strekninger i en situasjon hvor staten vil få hele regninga uansett, og hvor de kommersielle utsiktene er høyst usikre.
p
– Hvis det offentlige mener det viktigste er å få flere til å reise kollektivt, hvorfor skal ikke de samme myndighetene ha et større ansvar for kollektivtrafikken? Når myndighetene bestemmer billettprisene, og antall avganger bestemmes av kapasiteten på statlig eid infrastruktur, hvorfor kan ikke de samme myndighetene ha det hele og fulle ansvaret? spør Sætre.
Sikrer beredskap
Statssekretær John-Ragnar Aarset (H) er ikke enig i at jernbanereformen har gjort jernbanen mer sårbar under koronapandemien. Han mener regjeringen, med opprettelsen av Jernbanedirektoratet, tvert imot har opprettet en dyktig kjøper av jernbanetjenester.
– Det sørger for at vi har en god kontinuitet i togtilbudet, også i dagens situasjon, sier Aarset.
Nødvendige tilpasninger
Han poengterer at det er vedtatt beredskapshjemler i forbindelse med jernbanereformen, som skal sikre transportbehovet i krisesituasjoner når de alminnelige verktøyene ikke strekker til.
p
– Vi har ikke behøvd å bruke disse hjemlene fordi myndighetene, med hjelp av Stortinget, kan snu seg rundt og gjøre nødvendige tilpasninger i togtilbudet og vederlaget operatørene får gjennom tilpasninger i trafikkavtalene, sier Aarset.
Realistiske anslag
Han understreker at behovet for ekstrabevilgninger til persontogtilbudet har ingenting med jernbanereformen og anbudsutsettingen å gjøre.
– Det er helt riktig at operatørene på de anbudsutsatte togstrekningene har beregnet en sterk trafikkvekst som grunnlag for sine tilbud, men dette var realistiske anslag helt fram til covid-19-utbruddet førte til en ekstraordinær situasjon, sier Aarset.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo