JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

EUs fjerde jernbanepakke:

Jernbanetilsynet lar seg bruke politisk, mener topptillitsvalgte i jernbanen: – Tilliten er svekket

Forbundslederne i Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivmanssforbund mener tilliten til Erik Reiersøl-Johnsen, direktør i Statens jernbanetilsyn, er svekket, etter at han tidligere i uka sa at EUs jernbanepakke IV ikke går ut over sikkerheten.
Leder Rolf Ringdal i Lokførerforbundet (NLF) og leder Jane B. Sætre i Jernbaneforbundet (NJF).

Leder Rolf Ringdal i Lokførerforbundet (NLF) og leder Jane B. Sætre i Jernbaneforbundet (NJF).

Ole Palmstrøm (arkivfoto)

morten.hansen@lomedia.no

Motstanderne av EUs fjerde jernbanepakke har brukt sikkerheten på norsk jernbane som et av de viktigste ankepunktene mot pakken som inneholder flere direktiver og forordninger.

Tidligere denne uken uttalte direktør i Statens jernbanetilsyn (SJT), Erik Reiersøl-Johnsen til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB) at EUs fjerde jernbanepakke ikke vil få negative konsekvenser for sikkerheten til norsk jernbane.

Det får lederne i Norsk Jernbaneforbund (NJF) og Norsk Lokomotivmanssforbund (NLF) til å rase.

– Tilsynet er etter min vurdering i for stor grad et verktøy for å gjennomføre politiske vedtak, og vi savner et uavhengig tilsyn som skal drive mer operativt ute i felt, sier Jane B Sætre, forbundsleder i NJF.

Hun får støtte av Rolf Ringdal, leder i NLF.

– Uttalelsene fra direktøren viser at de lar seg bruke politisk. I dag er SJT mer opptatt av å sikre de frie markedskreftene og papirtilsyn for en feilslått jernbanepolitikk. SJT har i dag ingen kritisk holdning til utviklingen, sier Ringdal.

Jernbanetilsynet avviser at sikkerheten på jernbanen er truet av EU
Fagbevegelsens beskjed til samferdselsministeren: Ikke gjør noe dumt!

Tøv at togene stopper

Reiersøl-Johnsen uttalte i intervjuet med ANB at hvis Norge ikke kan opprettholde grensekryssende trafikk, må alt gods som krysser grenser lastes om på grensen eller over på bil, båt eller fly – og passasjerene må bytte tog på grensen.

– Norge og Sverige har hatt samordna grenseoverskridende kjøring mellom landene fra tidlig nittitallet. Lenge før Sverige ble medlem av EU og EØS avtalen ble inngått. Norske lokomotivførere kjører tog langt inn i Sverige og svenske lokomotivførere kjører inn i Norge. Og sånn har vi hatt det i snart 20 år, slår Ringdal fast.

Britisk selskap danket ut NSB og vant kontrakten om å kjøre tog på Sørlandet

Bagatelliserer

Ringdal mener betydningen av sikkerhetssertifikatet fra ERA blir underkommuniserer.

– At det kun vil gjelde grensekryssende trafikk, er en bagatellisering. Klart alle selskaper vil ønske et EU-sertifikat isteden for et som kun er gyldig i ett land, påpeker Ringdal.

Sætre understreker at de tillitsvalgtes organisasjoner aldri har vært pådrivere for å nasjonalisere godstrafikken. Hun mener det er virkemidler – og ikke et EU-regelverk – som trengs for å få mer gods på bane.

– Det er store mengder eksport og import som kunne gått på jernbane. Men politikerne har ikke lagt til rette for at internasjonal trafikk skal lykkes. Hverken virkemidler eller rammevilkår for suksess er på plass, sier Sætre.

Mer togprivatisering kan gå på sikkerheten løs for passasjerene, advarer ansatte

Hvem skal bestemme?

Jernbanetilsynets direktør sier i intervjuet med ANB at tilsynets rolle er å påse at sikkerheten på jernbanen er som den skal være, og at dette ikke vil bli endret av EU-direktivene.

Ringdal påpeker at direktøren unngår å kommentere at det å overføre myndighet til en EU-myndighet ikke fører til noen utfordringer.

– Vi er klar over at Statens jernbanetilsyn fortsatt skal føre tilsyn i Norge. Men spørsmålet er hvem som skal legge premissene for innhold i sikkerhetsertifikatet og forskrifter som danner grunnlag for hva det faktisk skal føres tilsyn med, sier Ringdal.

Lederen av forbundet som organiserer så å si alle lokomotivførerne i Norge mener Statens jernbanetilsyn og direktør Erik Reiersøl-Johnsen er svekket.

– Det er et tankekors at vi som kjører togene og som jobber på jernbanen har en svekket tillit til Statens jernbanetilsyn, sier Ringdal.

Skal EU styre norsk jernbane for all framtid? Slik svarte politikere og tillitsvalgte

Opplever ikke svekket tillit

Direktør i Statens jernbanetilsyn, Erik Ø. Reiersøl-Johnsen, svarer på kritikken fra forbundslederene i NJF og NLF med å understreke at tilsynet er opptatt av å opprettholde den gode sikkerheten på jernbanen i Norge.

– Vi opplever ikke at vi har svekket tillit fra jernbanevirksomhetene i Norge, sier Reiersøl-Johnsen.

Han understreker at Statens jernbanetilsyn ikke tar stilling til om norsk jernbane skal konkurranseutsettes eller ikke.

– Det er en oppgave for politikerne. Statens jernbanetilsyn er et uavhengig tilsyn, som skal bidra til sunn konkurranse og likeverdige vilkår dersom det åpnes for konkurranse innen persontrafikk. Dersom vi hadde sett at fjerde jernbanepakke vil redusere sikkerhetsnivået på norsk jernbane, ville vi sagt tydelig fra om det. Vi kan imidlertid ikke se noe som tyder på at fjerde jernbanepakke vil svekke dagens sikkerhetsnivå, sier Reiersøl-Johnsen.

(Saken fortsetter under bildet.)

Erik Reiersøl-Johnsen, direktør i Statens Jernbanetilsyn

Erik Reiersøl-Johnsen, direktør i Statens Jernbanetilsyn

Statens jernbanetilsyn

Tilsynet vil fortsatt involveres

Jernbanetilsynets direktør påpeker at med Norges medlemskap i EØS, følger det forpliktelser om at Norge bidrar i utviklingen av et felles europeisk regelverk.

– Hjemmelen for å føre tilsyn endres ikke med fjerde jernbanepakke. Prosessen med for eksempel formelt å gi å tillatelser innen kjøretøy kan foregå i ERA, men Statens jernbanetilsyn vil bli involvert og ansvarlig for deler av prosessen, sier Reiersøl-Johnsen.

I en tidligere versjon av saken sier Ringdal: "Påstandene om at uten fjerde jernbanepakke fra EU – så stopper togene på grensa, er mildt sagt tøv." Denne setningen er fjernet. Direktør i Statens jernbanetilsyn, Erik Ø. Reiersøl-Johnsen, understreker at han ikke har påstått dette i intervjuet med ANB.

– Det er et faktum at de eksisterende avtalene ikke lenger vil være gyldige dersom Norge velger å stå utenfor fjerde jernbanepakke. Nye avtaler om samarbeid må i tilfelle framforhandles, sier Reiersøl-Johnsen.

Jernbanepakke IV

• Forordning, eller lov, om offentlig persontransport med jernbane og på vei.
• Innebærer krav til obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om offentlig tjenesteytelse av persontransport med jernbane, på lik linje som for andre kollektivtransporttjenester på vei og bane.
• Åpner for muligheten til å tildele kontrakter direkte, uten anbud og konkurranse, dersom visse vilkår er oppfylt og nasjonal lovgivning ikke forbyr det. Blant annet hvis dette vil bedre kvalitet eller kostnadseffektivitet, manglende interesse på tilbydere eller fare for trafikkavbrudd.
• Vedtatt i EU 14. desember 2016.
• Skal opp til behandling i Stortinget i høst
• Frist for gjennomføring: 16.06.2019

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Jernbanepakke IV

• Forordning, eller lov, om offentlig persontransport med jernbane og på vei.
• Innebærer krav til obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om offentlig tjenesteytelse av persontransport med jernbane, på lik linje som for andre kollektivtransporttjenester på vei og bane.
• Åpner for muligheten til å tildele kontrakter direkte, uten anbud og konkurranse, dersom visse vilkår er oppfylt og nasjonal lovgivning ikke forbyr det. Blant annet hvis dette vil bedre kvalitet eller kostnadseffektivitet, manglende interesse på tilbydere eller fare for trafikkavbrudd.
• Vedtatt i EU 14. desember 2016.
• Skal opp til behandling i Stortinget i høst
• Frist for gjennomføring: 16.06.2019