Kinesisk selskap kan overta Bergensbanen
Kinesiske MTR er blant selskapene som har meldt sin interesse for å overta driften av Bergensbanen.
Illustrasjon.
Ole Palmstrøm, FriFagbevegelse.no/ANB
Før jul blir det klart hvem som skal drive Bergensbanen i framtiden. I februar begynte konkurransen om Bergensbanen og Vossebanen, noe som betyr at NSB ikke lenger skal ha monopol på togdriften, men må delta i anbudskonkurranse med andre selskaper.
Blant selskapene som har meldt sin interesse, som har blitt godkjent av Jernbanedirektoratet, er kinesiske MTR, skriver Bergens Tidende.
– Vi ser på mulighetene og er meget interessert i Trafikkpakke 3. Om vi så skal legge inn et bud, det er for tidlig å si, sier Mark Jensen, direktør i MTR Nordic.
NSB, Svenske SJ og britiske Go-Ahead har meldt sin interesse, ifølge BT. Også franske Keolis er prekvalifisert, skriver avisen. De driver fra før Bybanen i Bergen. Norske Boreal har også meldt sin interesse.
Kostnad skal telle 40 prosent, og kvalitet skal telle 60 prosent når staten skal avgjøre hvem som skal drive Bergensbanen. Ifølge avisen teller en plan om å få flere kunder tre ganger så mye som god kundeservice.
• – Stakkars dere, sier britiske Margareth om at Go-Ahead skal kjøre tog i Norge
• NSB-ansatte er skuffet og overrasket over at Go-Ahead ble valgt til å kjøre tog på Sørlandsbanen
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.