JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Konsernsjef ville beholde navnet NSB, men endret mening etter å ha lest undersøkelse

Konsernsjef Geir Isaksen i NSB innrømmer at han ønsket å beholde navnet NSB fremfor å bytte til Vy da ledergruppen stemte over navnebytte.
Konsernsjef Geir Isaksen i Vy. Arkivfoto.

Konsernsjef Geir Isaksen i Vy. Arkivfoto.

Merete Jansen

– Jeg trodde at vi var best tjent med å beholde det gamle navnet, sier Isaksen til Aftenposten.

Isaksen skulle imidlertid endre mening. Han sier at flere undersøkelser bidro til helomvendingen.

– Det var spesielt én som overbeviste meg. Den viste at et stort flertall forbandt NSB ikke bare med tog, men med all jernbane i Norge. Dette selv om Bane Nor ble utskilt i 1996, og over halvparten av de ansatte i selskapet drev med buss (5.300 ansatte mot 3.200 på buss i august 2018, red.anm.), sier han.

– Den andre årsaken var at også vi som jobber her, må skjønne at vi nå er noe annet enn NSB, sier Isaksen.

Beslutningen i ledergruppen om navneendringen ble til slutt enstemmig, men ikke uten motstand fra profilerte tillitsvalgte i norsk jernbane.

I morgen, 24. april, trer navneskiftet i kraft.

p

Leder Jane Sæthre i Jernbaneforbundet og Rolf Ringdal i Lokmannsforbundet ga beskjed om at ansatte neppe ville sette pris på navnebyttet. De fikk likevel instrukser om å holde kortene tett inntil brystet for å unngå lekkasjer, protester eller at noen stjal det nye navnet.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse