JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Togselskapene permitterer:

Korona-krisa treffer togselskapene hardt: Vy permitterer en fjerdedel av konduktørene

Passasjerene hører på helsemyndighetenes råd om ikke å reise unødig. Det koster togselskapene dyrt.
Vanligvis er perrongene på Oslo S fulle av folk, men nå merker togselskapene den kraftige nedgangen i antallet reisende økonomisk. Nå har både Vy og Go-Ahead sendt ut varsel om at det blir permitteringer.

Vanligvis er perrongene på Oslo S fulle av folk, men nå merker togselskapene den kraftige nedgangen i antallet reisende økonomisk. Nå har både Vy og Go-Ahead sendt ut varsel om at det blir permitteringer.

Ole Palmstrøm

morten.hansen@lomedia.no

– Det er ikke mange steder i landet hvor det ikke er noen permitterte. Det er sendt varsel til så å si alle stasjoneringsstedene, sier Ove Sindre Lund, leder av konduktørenes landsråd i Norsk Jernbaneforbund.

Om lag 25 prosent av konduktørene har mottatt varselet. Permitteringene vil tre i kraft 17. april.

Dramatisk

Vy opplever, i likhet med alle andre kollektivselskaper markant nedgang av reisende.

80 prosent av pendlerne er blitt borte som følge av tiltakene i forbindelse med koronaviruset, mens omtrent 90 prosent av ferie- og fritidsreisende er borte.

p

Det har ført til at billettinntektene er dramatisk redusert.

Nina Schage, kommunikasjonssjef i Vygruppen, skriver i en epost at selskapet opprettholder mye av togtilbudet slik at alle som får Norge til å gå rundt kan komme seg til og fra jobb, med god plass om bord.

– Samtidig må vi også gjøre tilpasninger, noe som gjør at det er færre avganger, skriver Schage.

Go-Ahead permitterer

Også Go-Ahead har vært nødt til å permittere. Selskapet som trafikkerer Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen merker at passasjerene innretter seg etter helsemyndighetenes råd. Flere holder seg hjemme, har hjemmekontor eller bruker bil for å unngå store folkemengder.

p

– Vi har vært nødt til å se på ytterligere tiltak. Permittering har dessverre vært ett av disse tiltakene, skriver Cathrine Elgin, administrerende direktør i Go-Ahead Norge, i en epost.

Selskapet har sendt ut varsel om permittering som trer i kraft etter påske.

– Vi har hatt gode møter med de lokale tillitsvalgte og sentrale foreninger, skriver Elgin.

Innstilte avganger

Fra før av har passasjernedgangen ført til at Go-Ahead har innstilt flere av avgangene på Jærbanen og Sørtoget, i samråd med Jernbanedirektoratet.

– Med langt færre passasjerer er det naturligvis langt mindre billettinntekter. De økonomiske konsekvensene er veldig store. Vi har derfor gjort en rekke kostnadsreduserende tiltak, og vi er i dialog med relevante myndigheter om situasjonen, skriver Elgin.

Stoppet opp

Selv om kollektivtrafikken merker kraftig nedgang, er det reiselivsnæringen som blir hardest rammet. Fjord Tours og Flåm Utvikling, som Vy har eierandeler i, opplever ifølge Schage kanselleringer av så godt som alle reiser på kort sikt.

– Og nye reisebestillinger har stoppet opp. Flåm er den destinasjonen som er hardt rammet. Antall daglige avganger med Flåmsbana er redusert til to avganger hver vei, sier Schage.

p

Berømmer de ansatte

Hun berømmer selskapets medarbeidere som jobber med økt smitterisiko, ute i tog og busser.

– De gjør en fantastisk jobb med å opprettholde kollektivtilbudet for helsepersonell og andre samfunnskritiske funksjoner. De har mange ideer, finner løsninger og viser samhold og omsorg i denne vanskelige tiden. Alle som jobber med å rengjøre og vedlikeholde tog og busser dag og natt gjør også en formidabel innsats, sier Schage.

SJ: Oppstart som planlagt

Også SJ, som skal starte opp med persontrafikk på blant annet Dovrebanen og Nordlandsbanen i sommer, har innrettet seg etter myndighetenes anbefalinger. Selskapet har innført hjemmekontor, og ser over kostnader og investeringer.

– Fordi vi ikke er i gang med drift, påvirker ikke dette i like stor grad oss som de andre operatørene. Vi jobber fortsatt i henhold til planene med oppstart 8. juni, sier Lena Angela Nesteby, kommersiell direktør SJ Norge.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse