Taper 200 millioner i uka:
Krisepakke: Én milliard til de fylkeskommunale bussene
Stortinget vil øke tilskuddene til de fylkeskommunale kollektivselskapene. Positivt – men ikke nok på lengre sikt, sier Spekter.
De fylkeskommunale kollektivselskapene taper 200 millioner kroner i uka. Nå får de kompensert deler av de tapte billettinntektene av Stortinget.
Sissel M. Rasmussen
morten.hansen@lomedia.no
Stortinget vil øke den fylkeskommunale rammen med én milliard kroner, for å kompensere kollektivselskapenes tapte inntekter.
– Det er positivt at det kommer penger til kompensasjon for tapte billettinntekter. Det vi er spente på er hvordan dette følges opp videre, sier Gunnar Larsen, direktør for kommunikasjon og sektorpolitikk i arbeidsgiverforeningen Spekter.
p
Arbeidsgiverforeningen savner noe tilsvarende for jernbanen.
– Også jernbaneselskapene som driver med persontrafikk står i krevende situasjon med store tapte billettinntekter – som gjør at de etter hvert ikke kan drive lenger, sier Larsen.
Taper 200 millioner i uka
Ifølge kollektivtrafikkforeningen er inntektene fra billettene redusert med opp mot 200 millioner kroner per uke. Det har blitt varslet at trafikken måtte kuttes kraftig allerede rett over påske hvis det ikke kom midler.
– Det var med stor lettelse og glede vi mottok meldingen om at Stortinget i natt ble enige om en krisepakke der kollektivtrafikken får én milliard kroner, sier daglig leder i Kollektivtrafikkforeningen Olov Grøtting i en pressemelding.
Foreningen skriver i samme pressemelding at hele bransjen, som har jobbet dag og natt for å få opprettholdt kollektivtilbudet, med dette er over kneika for noen uker framover.
Kunne brutt sammen
Også forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund, Jane B. Sætre, mener det var nødvendig med midler til sektoren.
p
– Hvis ikke er jeg redd hele systemet rundt den fylkeskommunale transporten hadde brutt sammen. Men om det er nok, skal ikke jeg uttale meg om, sier Sætre.
Opprettholder togkjøp
Den økte rammen for de fylkeskommunale kollektivselskapene kommer i tillegg til den tidligere tiltakspakken for kollektivselskapene. Der ble blant annet vederlagene for offentlig kjøp opprettholdt selv om det kjøres færre tog enn avtalt, og krav om innbetaling av kjøreveisavgifter utsatt.
– At vederlagene for offentlig kjøp blir opprettholdt er raust. Men det er klart at der man har kalkulert med mer billettsalg, går det tyngre, sier Sætre.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.