JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lokomotivmannsforbundet sier nei til EU-jernbanen og ja til mer gods på skinner

Kampen mot jernbanepakke fire og for å sikre gods på jernbanen, preget representantskapsmøtet til Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF).
Rolf Ringdal ble gjenvalgt som forbundsleder i Norsk Lokomotivmannsforbund.

Rolf Ringdal ble gjenvalgt som forbundsleder i Norsk Lokomotivmannsforbund.

Jan-Erik Østlie

morten.hansen@lomedia.no

– Det var et rolig og greit representantskapsmøte. Men jernbanereformen, og hvordan den påvirker hverdagen til medlemmene våre, preget den politiske debatten, sier forbundsleder Rolf Ringdal.

Representantskapsmøte er NLFs øverste organ, og holdes hvert år.

p

Vil kjempe mot liberaliseringen

Forbundet er mot den oppsplittingen og privatiseringen som jernbanereformen legger opp til.

Det legger de ikke skjul på i det nye handlingsprogrammet:

«NLF vil bekjempe forslag fra norske myndigheter og EU om full liberalisering av all persontrafikk. NLF er mot konkurranseutsetting av persontrafikken på jernbanen. Erfaringer viser at dette fører til et sterkt press mot avtaleverket og ulemper som svekket sikkerhet, lavere punktlighet og dårligere service. Hvis det likevel blir innført anbud på strekninger med offentlige kjøp, vil NLF jobbe aktivt for å sikre våre medlemmers lønns- og arbeidsvilkår.»

Staten skal eie og drive

Lokomotivførerne er klar på at norsk jernbane ikke er tjent med mange private aktører:

«NLF er for en integrert jernbanedrift og at jernbanen eies og drives av staten. Jernbanen bør organiseres slik at det er mulig å utnytte stordriftsfordeler og ressurser på best mulig måte. Jernbaneselskapene må drives slik at sikkerheten styrkes og videreutvikles.»

Nei til jernbanepakke fire

Dette er også bakteppet for den ene av de uttalelsene som representantskapsmøtet vedtok. Her gjentar de kritikken forbundet tidligere har rettet mot EUs fjerde jernbanepakke:

«Med Jernbanepakke 4 vil det ikke være mulig å samle norsk jernbane slik at man kan utnytte stordriftsfordelene, uten å si opp EØS-avtalen. Hvis Norge ønsker samme jernbanepolitikk som EU kan vi gjennomføre det uten å implementere jernbanepakke 4. Det har dagens regjering langt på vei gjort gjennom jernbanereformen. Forskjellen er at vi nå fortsatt har muligheten til å gjøre endringer hvis vi finner ut at det er fornuftig. Norge taper ingenting på et nei til jernbanepakke 4, men kan kopiere EU så mye vi vil.»

Lokomotivførerne slår fast at Jernbanepakke 4 løser verken forsinkelsene eller kapasitetsproblemene på jernbanen:

«Jernbanen trenger massivt vedlikehold, ny infrastruktur og bedre samhandling. For å sikre dette er det viktig at norske folkevalgte fortsatt har kontroll. Norsk Lokomotivmannsforbund krever at Stortinget sier nei til jernbanepakke 4.»

Mer støtte til jernbanegods

Godstrafikken på jernbanen har de siste årene hatt tunge tider. Transportørene i Norge sliter økonomisk, og har vært nødt til å legge ned antall avganger. Det bekymrer NLF:

«I motsetning til persontrafikken, (...) skal godstrafikken ifølge EUs regler være økonomisk selvbærende i en kommersiell konkurranse. Dette gjør det utfordrende å innføre statlige støtteordninger med hensikt å favorisere gods på bane, slik at gods flyttes fra bil til tog. Gods på bane er dermed svekket som miljøpolitisk virkemiddel», skriver forbundet i en uttalelse.

Norsk Lokomotivmannsforbund mener regjeringa må øke støtten til godstogene ytterligere og «bruke alle tilgjengelige virkemidler for å favorisere miljøvennlige godstransport på jernbane.»

p

Nytt forbundsstyre

Rolf Ringdal ble gjenvalgt som forbundsleder. Resten av forbundsstyret består av:

Eirik Larsson (nestleder), Grethe T. Thorsen (forbundssekretær), Steinar Nordermoen (vernekoordinator), Line Steinseth, Fredrik Nilssen, Håvar Molberg og Johnny Velle.

Varamedlemmer er: Ottar Kløve, Hans Marius Walhovd, Erik Melle, Jan Gundersen, Halvor Persen Gundersen

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse