JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Merker presset

En utvidelse av normalarbeidsdagen vil føre til krav om lengre skift og gi færre ulempetillegg, tror tillitsvalgt i Norsk Jernbaneforbund.
LANGSIKTIG: Vi må tenke på hele yrkeskarrieren nå som kravet er at alle skal stå lengre i jobb, sier Per Åge Noet.

LANGSIKTIG: Vi må tenke på hele yrkeskarrieren nå som kravet er at alle skal stå lengre i jobb, sier Per Åge Noet.

Øystein Bråthen

oystein.braathen@lomedia.no

Per Åge Noet er ansatt i Jernbaneverket, der mange oppgaver må løses på natta av hensyn til togtrafikken. Der har de ettårige særavtaler om arbeidstid.

– Vi hadde press for å få inn endringer under årets forhandlinger. Loven sier det kan jobbes i fire netter, deretter skal det være fri påfølgende syv netter. Nå kan vi jobbe fire netter i strekk første uke, og det samme i uke to. Det skulle inn i avtalen, forteller Noet.

Stor oppmerksomhet

Han jobber i strømforsyningen på Fron i Gudbrandsdalen og er leder i elektropersonalets forening i området. Kollegene er opptatt av diskusjonen rundt arbeidstidsbestemmelsene i loven. Eventuelle endringer i tariffavtalen vil dessuten merkes på lønna hvis mer av døgnet blir vanlige timer.

– Bestemmelsene som gjelder er fleksible nok. Mange benytter ikke mulighetene som ligger der nå, fordi da må det planlegges og legges til rette. For mye skal skje på sparket. Og uansett tid på døgnet er det nødvendig med ordnede forhold så du vet når du jobber og når du har fri, ikke minst for å ta vare på familielivet, mener han.

Fast ansatte merker også konkurransen fra eksterne entreprenører med utenlandsk arbeidskraft.

– De bor på stedet og vil arbeide mye i lengre perioder, både for å tjene brukbart og tilbringe fritiden hjemme. Vi følger bestemmelsene og bruker enten lengre tid, eller må utvide dagene for at de skal få jobbet slik de ønsker.

På veien

En omfattende omorganisering i Jernbaneverket har ført til større distrikter, og mer reising. I løpet av et år kjører han 30.000 kilometer.

– Det farligste for mange er kjøringen. Først har du fysisk hardt arbeid, så er det inn i bilen for å dra hjem. Dette er en konsekvens av å samle Jernbaneverket i større enheter. Det blir flere timer enten bak rattet, eller på arbeidsmaskiner, sier foreningslederen.

– Alt dette er en uheldig kombinasjon. Folk må stå lengre i jobb etter pensjonsreformen. Flere timer betyr i hvert fall ikke kortere tid på opptjening av pensjonspoengene, sier Per Åge Noet.

Les også: I dag avslører Robert Eriksson framtidas arbeidsliv

Arbeidstid og begrensninger

Arbeidsmiljølovens paragraf 10 setter grenser for alminnelig arbeidstid, overtid, helg- og nattarbeid, og stiller krav til arbeidsplan. Regulerer også hvordan det kan søkes om dispensasjon.

Loven skal verne arbeidstakerne, og legger en ramme for hvor mye som er tillatt. Tariffavtaler har egne bestemmelser, med tillegg for ubekvem arbeidstid.

Blir loven endret, normalarbeidsdagen utvidet og søndag vanlige arbeidsdag kan arbeidsgiver stille krav om å reforhandle tariffavtalen.

I årets forhandlinger mellom Spekter/Vinmonopolet og Handel og kontor krevde arbeidsgiver muligheten for åpne utsalg på jul-, nyttårs-, påske og pinseaften. Dette ble avvist, men Spekter har gjort en protokolltilførsel. Dersom Stortinget vedtar en lovendring som tillater åpne pol disse dagene, vil Spekter innkalle til ny diskusjon.

På Ofotbanen jobber ansatte i Jernbaneverket 12-timers nattskift med ti nattskift i måneden denne sommeren. Ved beredskapsutrykning kan arbeidstiden bli 13 timer.

Unntaket ble akseptert i drøftemøte lokalt mellom arbeidsgiver og forbund. Deretter ble det søkt Kommunal- og moderniseringsdepartementet om dispensasjon.

I helse- og sosialsektoren er det flere forsøk med «oljeturnus», lange dager over en periode og påfølgende friperiode.

Bestemmelsene som gjelder er fleksible nok.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Arbeidstid og begrensninger

Arbeidsmiljølovens paragraf 10 setter grenser for alminnelig arbeidstid, overtid, helg- og nattarbeid, og stiller krav til arbeidsplan. Regulerer også hvordan det kan søkes om dispensasjon.

Loven skal verne arbeidstakerne, og legger en ramme for hvor mye som er tillatt. Tariffavtaler har egne bestemmelser, med tillegg for ubekvem arbeidstid.

Blir loven endret, normalarbeidsdagen utvidet og søndag vanlige arbeidsdag kan arbeidsgiver stille krav om å reforhandle tariffavtalen.

I årets forhandlinger mellom Spekter/Vinmonopolet og Handel og kontor krevde arbeidsgiver muligheten for åpne utsalg på jul-, nyttårs-, påske og pinseaften. Dette ble avvist, men Spekter har gjort en protokolltilførsel. Dersom Stortinget vedtar en lovendring som tillater åpne pol disse dagene, vil Spekter innkalle til ny diskusjon.

På Ofotbanen jobber ansatte i Jernbaneverket 12-timers nattskift med ti nattskift i måneden denne sommeren. Ved beredskapsutrykning kan arbeidstiden bli 13 timer.

Unntaket ble akseptert i drøftemøte lokalt mellom arbeidsgiver og forbund. Deretter ble det søkt Kommunal- og moderniseringsdepartementet om dispensasjon.

I helse- og sosialsektoren er det flere forsøk med «oljeturnus», lange dager over en periode og påfølgende friperiode.