Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) har gitt Nye Veier ansvaret for utbyggingen av Ringeriksbanen.
Tore Meek / NTB
Dobbeltspor mellom Sandvika og Hønefoss:
Nå kommer Ringeriksbanen – den skal bygges av Nye Veier
Regjeringen vil prioritere Ringeriksbanen når den legger fram Nasjonal transportplan (NTP) i løpet av våren. Men det er Nye Veier – ikke Bane NOR – som skal ha ansvaret for utbyggingen.
morten@lomedia.no
– Vi har sett hvilken suksess Nye Veier har hatt på veisiden. Det er ingen grunn til å betvile om at de skal klare å håndtere store komplekse jernbaneprosjekter, når de har gjort det med store komplekse veiprosjekter på en så imponerende måte, sa samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) da han gjestet den digitale konferanse Jernbaneforum 2021.
Bygger vei samtidig
Byggingen av dobbeltsporet mellom Sandvika og Hønefoss starter trolig i 2024 eller 2025, og det er det statlige selskapet Nye Veier AS som får ansvaret.
– Ideen dukket opp tidlig i desember, under innspurten av arbeidet med NTP. Siden har vi bare blitt tryggere på at ideen er god. Noen forutsetninger må på plass, men dette er det vi går for, sier Hareide til Aftenposten, som først omtalte saken.
Selskapet skal også bygge ny E16 mellom Skaret i Hole kommune og Hønefoss. Fellesprosjektet skal etter planen koste 35,6 milliarder kroner.
Omstillinger: Bane NOR skal spare, men det går sakte
Bane NOR vil bidra
Bane NOR, som fram til 2017 var en del av statsforvaltningen, har til nå hatt ansvaret for all jernbaneutbygging i Norge. Konsernsjef Gorm Frimannslund hadde også et innlegg på Jernbaneforum 2021, og understreket at Bane NOR er fornøyde med at det satses på Ringeriksbanen.
– Det er viktig at den blir bygget, og det er mye viktigere enn hvem som bygger den. Vi skal bidra til at det blir et suksessprosjekt og bistå så godt vi kan, slik at Nye Veier kan få gjort en god jobb, sa Frimannslund.
I en epost fra Bane NOR understrekes det at selskapet inntil videre vil fortsette planarbeidet for Ringeriksbanen, slik at det ikke blir noen unødvendige forsinkelser før Nye Veier eventuelt skal overta prosjektet.
Etterlyser handlingsrom
NJF-magasinet har spurt Bane NOR om hvordan de ble informert om beslutningen til departementet, om de ble informert før nyheten ble sluppet, og om de opplever det som en mistillit til Bane NOR at Nye Veier ble foretrukket.
Bane NOR viser til en uttalelse som ligger på selskapets hjemmeside, og skriver i e-posten at øvrige spørsmål, eller ønske om øvrige kommentarer, må stilles til Samferdselsdepartementet.
I uttalelsen står det:
«Initiativet fra Regjeringen indikerer at rammebetingelsene som Nye Veier har på veiutbyggingssiden er det som anses som mest effektivt for infrastrukturbygging i Norge. Det er vi enig i. Vi har over tid påpekt behovet for tilsvarende rammebetingelser og handlingsrom for utbygging av jernbane. Først da vil Bane NOR kunne bli et «Nye Baner».
Les også: Regjeringens nye veiselskap kan bli lagt ned. Fire LO-forbund mener det holder med Statens vegvesen
Trenger jernbanekompetanse
Norsk Jernbaneforbunds leder, Jane B. Sæthre, er usikker på samferdselsministerens tro på en raskere utbygging til en billigere penge.
– Men påvirket av utålmodighet, er vi uansett glade for at Ringeriksbanen skal bygges.
Sæthre tror det kan være en fordel at et fellesprosjekt som skal bygge vei og jernbane styres av samme selskap. Men hun påpeker at det fordrer at Nye veier bygger opp kompetanse og et nytt fagmiljø på jernbaneutbygging.
– Jeg er redd for at kompleksiteten knyttet til jernbanetekniske løsninger er undervurdert, sier Sæthre.
NJF håper at prosjektet også tar opp i seg at også godstog skal kunne kjøre på den nye banestrekningen.
– Nytten av banen vil da bli mer optimal. Ellers vil jeg si at dette utspillet nok er i kategori valgflesk, og lurer på hvilke andre jernbaneprosjekter som vil bli skadelidende. Vi er spent på innholdet i ny NTP, sier Sæthre.
Ikke mistillit
Samferdselsminister Hareide avviser at valget må ses på som en mistillit til Bane NOR.
– Vi har sett den positive effekten det har gitt å ha to ulike miljøer som jobber med vei, og den samme effekten tror vi to miljøer på jernbaneutbygging kan ha, skriver Hareide i en epost.
Han understreker at når Nye Veier får ansvar for dette felles vei- og baneprosjektet, vil de måtte etablere en profesjonell byggherreorganisasjon som har god kompetanse også på jernbaneutbygging.
– Men like viktig som å legge Ringeriksbanen til Nye Veier, blir det å endre rammebetingelsene til Bane NOR for å sette de i stand til å utvikle seg som en effektiv byggherreorganisasjon. Foretaket vil framover ha ansvar for en portefølje av med mange store og krevende infrastrukturprosjekter, skriver Hareide.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin
Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom
Knut Viggen