JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Naturvernforbundet skuffet over NSB-sjef

NSBs konsernsjef vil at lønnsomhet og avkastning skal styre jernbanesektoren. Bekymringsfullt mener Naturvernforbundets leder, Lars Haltbrekken.
- Det er bedre for passasjerene å få et godt togtilbud, enn å sitte på bussen. Det samme gjelder for miljøet, fastslår Haltbrekken.

- Det er bedre for passasjerene å få et godt togtilbud, enn å sitte på bussen. Det samme gjelder for miljøet, fastslår Haltbrekken.

Ole Palmstrøm

morten.hansen@lomedia.no

Før helgen tok konsernsjef i NSB, Geir Isaksen, til ordet for å dele jernbanesektoren i to aksjeselskaper. Han mener disse grepene er nødvendig for å unngå stadige forsinkelser og større etterspørsel etter togtjenester.

* Les også: NSB vil dele jernbanen

Isaksen uttalte at det må være tydelige mål og klare krav til avkastning, og at det bare bør investeres i nye linjer der det er lønnsomt.

Leder i Naturvernforbundet, Lars Haltbrekken, mener det er bekymringsfulle signaler.

– Blir det slik vil togsatsingen stort sett komme på det sentrale Østlandet. Det vil gå ut over passasjerene – og ikke minst godstransporten, sier Haltbrekken.

Ikke ideelt for folk og natur

Han understreker at jernbanesatsingen må vurderes bredere enn bare på lønnsomhet.

Naturvernforbundets leder er skuffet over NSBs administrerende direktør. Haltbrekken hadde håpet på andre betraktninger fra den kanten.

– Vi hadde helst sett at han hadde snakket om større satsing på tog generelt. Spesielt hadde vi håpet at han hadde snakket om langdistansetog – og på sikt høyhastighetstog, sier Haltbrekken.

I Aftenposten tar Isaksen til ordet for at selskapet som skal betjene de ulike strekningene selv skal få bestemme om det skal brukes jernbane eller buss.

Haltbrekken mener NSB allerede i dag tar i bruk buss for mye, og konstaterer at det ikke er noen ideell løsning hverken i dag eller på sikt.

– Det er hverken passasjerene eller miljøet fornøyd med. Det er bedre for passasjerene å få et godt togtilbud, enn å sitte på bussen. Det samme gjelder for miljøet, fastslår Haltbrekken.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse